Etikátlan sofőrök

2021.05.15. 15:24

Káosz a Széchenyi utcai parkolóban

Úgy tűnik, a sok hely is kevés: farkastörvények uralkodnak.

Fotó: BDR-archív

A járványhelyzet miatt elrendelt ingyenes parkolás következtében – különösképpen az utóbbi időben és jellemzően a reggeli, délelőtti órákban – végképp eluralkodott a fejetlenség az Arany János és Széchenyi utcák által határolt, a Debreceni Ítélőtábla melletti, nagy befogadóképességű parkolóban. Nem lehet csodálkozni a várakozóhely népszerűségén: közel van a környékbeli hivatalokhoz, üzletekhez, irodaházakhoz, és ennél belvárosiasabb belváros szinte nincs is.

Az állandó helyhiány miatt azonban megannyi autós szabálytalanul, egymást akadályozva parkol – sokszor elállva a megfordulási és a sorok végén a kanyarodási lehetőséget. Annak ellenére, hogy itt is a KRESZ szabályai érvényesek, mindennapos, hogy autósok ragadnak be parkolóhelyükre, mert a később érkezők lehetetlenné teszik a kihajtást.

Becsléseink szerint legalább 20 százalékkal többen parkolnak itt a parkoló (tényleges) befogadóképességénél.

A parkolót üzemeltető DV Parking Kft.-t arról kérdeztük, van-e tudomásuk az anomáliákról. Nyikos István, az önkormányzati cég ügyvezetője arról tájékoztatott: van, amit ki lehet táblával jelölni, és van, amit a gépkocsit használóknak kell maguktól – az eddigi tapasztalataikat figyelembe véve – alkalmazni. – Ez elsősorban azokra a szabályokra vonatkozik, hogy rendezetten parkoljanak, ne akadályozzák egymás mozgását, ne zárják el a parkolók megközelítéséhez használt utakat. Az útburkolati jelek felfestését az adottságok itt nem teszik lehetővé – fogalmazott Nyikos István.

A Széchenyi utcai létesítményt rendszeresen – tehát a díjköteles parkolás idején is – használók közül sokan várják az ingyenesség végét, ugyanis aki nem adja fel két-három kör után, akár 20-25 percet is kering, amíg szabad helyet talál. Ám az időveszteség csak az egyik bosszúság. Az autósok figyelmetlensége, rutintalansága, önfejűsége, önzősége miatt a sorok közötti folyosókon két autó nem fér el egymás mellett, két parkoló jármű között viszonylag nagy hely van, de éppen akkora, hogy oda még egy autó nem fér be. Szembetűnő probléma továbbá, hogy a hosszabb és/vagy szélesebb kocsival érkezők gyakran bajba kerülnek, mert a képkeretező oldalában, a korlát mentén parkolók és a sorok elején a hozzájuk nagyon közel várakozók együtt lehetetlenné teszik a sorokról való kifordulást, így a parkoló elhagyását.

Az egérutat, egyben a sorok közötti átjárást jelentő, utcavégi helyeket egyre gyakrabban elállják, így a többi autós jóindulatán múlik a menekülés, azaz, hogy egy (másik) sofőr hajlandó-e gyalog a sor elejére kísérni sorstársát, aki centinként végzi a manővert, míg a másik figyel, és majdhogynem irányítja a forgalmat.

Nem ellenőriznek

A DV Parking Kft. első embere azt mondja, a fizetős várakozóhelyeken a díj megfizetésére vonatkozó ellenőrzést végeznek, ám mivel most a kormányrendelet értelmében díjmentes a felszíni várakozás, nincs ellenőrzés. A „szabálytalanul” várakozó járművek szankcionálására pedig a társaság dolgozóinak nincs se jogköre, se lehetősége. Arra a kérdésre, hogy nem lehet-e maximalizálni a behajtó autók számát, Nyikos István úgy felelt, ennek a parkolónak is úgy kell működnie, mint a többi felszíni várakozóhelynek: ha megtelt, és nincs több parkoló, akkor a járművezetőknek kell egymásra tekintettel lenniük.

CH

Kapcsolódó cikk:

https://haon.hu/kozelet/helyi-kozelet/felujitottak-a-parkolokat-a-debreceni-sportcsarnoknal-behajtani-viszont-nem-lehet-5262385/

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában