interjú Kovács Istvánnal, a Kratochvil igazgatójával

2021.05.21. 11:30

Az egyik legfontosabb érték a hazafiasság

A debreceni Kratochvil Károly Honvéd Középiskola és Kollégium végzőseinek több mint 70 százaléka tervezi, hogy egyenruhában folytatja az életét.

20210511 Debrecen Fotó: Matey István MI Hajdú-bihari Napló Interjú Kovács István alezredessel, a Kratochvil Károly Honvéd Középiskola és Kollégium igazgatójával.

Fotó: Matey István

Rend, fegyelem, tisztaság – talán ezek a szavak jutnak először az eszünkbe egy katonai iskola kapcsán. S valóban nem is lövünk ezzel mellé: a debreceni Kratochvil Károly Honvéd Középiskola és Kollégium napirendjében is kiemelt helyet kapnak a fent említett fogalmak. Az országosan is egyedülálló intézményben olyan munka folyik, mely példát nyújt más honvédelmi iskolák létesítéséhez is, arról nem is beszélve, hogy az intézményben tanuló diákok olyan élményekkel és értékekkel gazdagodnak, melyeket egy életen át kamatoztathatnak. Kovács István alezredessel, a Kratochvil Károly Honvéd Középiskola és Kollégium igazgatójával beszélgettünk a magyar honvédelem napja alkalmából.

Fotó: Matey István

Napjainkban milyen jelentősége van a honvédelmi oktatásnak?

A Nemzeti alaptantervben két közismereti tananyagtípust dolgoztak ki. Egyik a katonai alapismeretek, amit ebben az évben tanultak utoljára, illetve tesznek belőle érettségi vizsgát a tanulók országszerte. A másik, amiből már jövőre lehet először érettségizni, a honvédelmi alapismeretek tantárgy, ami a korábban tanult tantárgy tartalmában megújult, korszerűsített formája.

„A honvédelmi ismeretek igen fontos szerepkört töltenek be a mai fiatalok életében; nem véletlen, hogy a honvédelmi táborokba és a Kratochvil Károly Honvéd Középiskolába is túljelentkezés van – ez utóbbinál például idén hétszeres volt.”

A szülők is látják, felismerték a honvédelmi nevelés jelentőségét. Mit is tartalmaz ez? Visszatérve a nyári táborokra: nem véletlen, hogy ennyire népszerűek, hiszen olyan ismereteket szerezhetnek meg, amelyekkel nemcsak a szellemi képességeiket, hanem fizikai erőnlétüket is tudják csiszolni.

A hazafias érzelmű gondolatok már az általános tananyagtartalomban is megjelennek, amelyek sokkal jobban árnyalják az ismereteket. Azt is ki kell emelni, hogy a honvédelmi nevelés a szabadidős tevékenységekben is megjelenik. Ezekből olyan tárháza van a Honvédelmi Minisztériumnak és a Magyar Honvédségnek, amelyet meg tudunk nyitni a gyerekek előtt. Motiválni tudjuk őket többek között különböző foglalkozásokkal, terepgyakorlatokkal, akadályversenyekkel, airsoftos fegyverekkel, légpuskalövészettel. Olyan tevékenységeket tudunk felvonultatni, illetve biztosítani, amelyeket más középiskola nem biztos, hogy a kelléktárában tudhat.

A hazafiasság mellett milyen fontos értékek jelennek még meg?

A hazafiasság mellett fontos, hogy a szellemileg művelt ember sportos is legyen. Ép testben ép lélek – ahogy a mondás is tartja. Mindamellett, hogy a növendékeknek az elméjüket is megpróbáljuk pallérozni, a fizikai állóképességre is igen nagy hangsúlyt fektetünk. A mindennapos testnevelés is koncentráltan jelenik meg, hiszen a gyerekek a délutáni foglalkozásokon is sportolnak, ezt kombináljuk különféle katonai elemekkel, akadálypályákkal, terep- és menetgyakorlattal, amelyeket komplex módon sajátíthatnak el.

Fotó: Matey István

Azt azonban érdemes már az elején leszögezni, hogy a honvédelmi oktatás nem egyenlő a katonai kiképzéssel, mint azt sokan hiszik.

Abszolút nem. Ezt a Honvéd Kadét Program is nagyon jól mutatja, melyhez számos magyar középiskola csatlakozott. Folyamatosan bővül azon középiskolák köre, amelyek önként vállalják a honvédelmi alapismeretek közismereti tantárgy tanítását. Ennek a népszerűségén felbuzdulva, valamint a tavalyi szakképzési átalakítást kihasználva bevezettük a honvédelmi ágazati képzést, amelyen belül lehet szakosodni logisztikai vagy elektronikai technikussá. Véletlenül sem „minikatonákat” képzünk, hanem felelősségteljes ifjakat, akik megállják a helyüket a nagybetűs életben, miközben egy piacképes szakma birtokába is kerülnek.

„A képzés során olyan pluszértékekhez jutnak, amit a mai fiataloknak tudniuk kell, és minél több embernek kell ebben részesülni.”

Nálunk újat és mást kapnak a diákok, mint a hagyományos középiskolákban. Világot láthatnak: van csehországi testvérkapcsolatunk hasonló iskolával, bepillanthatnak a Magyar Honvédség katonai szervezetének életébe, elmehetnek tűzszerészekhez és a műszaki csapatainkhoz is. Nyilván mindenki hallja, hogy egyre több technikai újdonságot rendszeresítenek, a szülők és a gyerekek pedig már az ebben rejlő potenciált is látják. A gyerekek tudják azt, hogy mivé szeretnének majd válni öt év múlva, amikor a technikumot elvégzik.

Katonai iskola révén – feltételezem – szigorú napirendet kell tartani. Hogyan telnek a diákok mindennapjai? Említette a szabadidős lehetőségeket, tehát jut idő ezek szerint a kikapcsolódásra is?

Igen, természetesen. A napirendet illetően, a diákoknak 6 óra 30 perckor van az ébresztő, ami után rendbe kell tenni a szobájukat, fel kell készülniük a tanításra. Majd van egy reggeli sorakozó is. Nálunk ez szervezetten működik, a tanulók formaruhát viselnek, ami az összetartozás élményét nyújtja, és a különbségeket is kvázi kiküszöböli. A tanítást illetően tulajdonképpen egy középiskolát modellezünk le, van be- és kicsengő, illetve szünetek. A gyerekek alakzatban vonulnak étkezni, és az étkezésnek is kialakítjuk a kultúráját: leülünk az asztalhoz, közösen kezdjük, közösen próbáljuk meg befejezni. A szünetekben igyekszünk a diákokat a szabadba kicsábítani, csakúgy, mint a testnevelésórákon, amiket lehetőség szerint mindig szabadtéren tartunk, csak csapadékos vagy téli időben megyünk a tornaterembe. Az osztályok viszonylag kis létszámúak, így sokkal nagyobb figyelem hárul egy-egy növendékre. Délután az órák végeztével mindenkinek a házirendben szabályozott módon szabad kimenője van, utána indulnak a szilenciumok tanulmányi eredménytől függően. Akinek kevésbé jó jegyei vannak, az tanulószobában, akinek 4,5 fölötti átlaga van, a saját szobájában tanulhat.

Minden évfolyamon egy adott délutánon kötelező egy komplex honvédelmi nevelési foglalkozás is, aminek diáksportkör jellege van. Ezek tervezetten, katonapedagógusok vezetésével zajlanak 16 órától 17.30-ig. Majd a vacsora következik 17.45-től. A 21.30-as takarodóval zárul a nap.

Az összetartozás, a formaruha, a napirend, a sorakozó mind olyan sarokpontok, amikből jó, hogyha minél többet megtartunk. A körletszemlék rendje pedig azt szolgálja, hogy a növendékek rendben, tisztán tartsák a környezetüket.

Fotó: Matey István

Erre talán a lányok könnyebben oda tudnak figyelni, akad is belőlük néhány a tanulók körében.

Így van, habár több a fiú, de vannak olyan lányok is, akiket a katonai pálya érdekel. Jelen pillanatban 28 lánynövendék tanul az intézményünkben.

A közelmúltban arról egyeztetett Papp László, Debrecen polgármestere Benkő Tibor honvédelmi miniszterrel, hogy a Kratochvil mintájára 2030-ig 8-10 iskolát létesítenének hazánkban. Ezek szerint a Kratochvil most országosan egyedülálló intézmény?

Jelen pillanatban igen. Az említett Honvéd Kadét Program három szintjének a tetején egyedüliként áll a Kratochvil. Első szintjén a közismereti képzés, honvédelmi alapismeretek, második szinten pedig az ágazati szakképzés, technikum foglal helyet. Idén szeptembertől tervezzük, hogy telephelyként Nyíregyházán elindul a honvédkollégiumi rendszernek az első állomása – egy honvédkollégium fog a Kratochvilhez csatlakozni, amit Nyíregyháza középiskoláiból a régi kollégiumi rendszert felelevenítve építünk majd ki.

A Kratochvil az utánpótlásban is segíti a Magyar Honvédséget. Sokan döntenek úgy a tanulmányok végeztével, hogy egyenruhában folytatják az életüket.

„A pályaválasztásban mi orientáljuk a gyerekeket, de nem kötelezően írjuk elő, hogy katonai pályára lépjenek.”

Büszkék vagyunk rá, hogy ebben az évben a végzősök 76 százaléka választotta a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karát vagy a Magyar Honvédség Altiszti Akadémiának a képzéseit, ami igen szép arány. Így mi elértük a célunkat, hiszen igyekszünk biztosítani a megfelelő létszámú és képzettségű utánpótlást a Magyar Honvédség számára.

Vass Kata

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában