beruházások

2021.05.26. 17:40

A 4-es főút és a vasútvonal is megújul Debrecen és Nyíregyháza között

Papp László: Nyíregyháza partnere és szövetségese Debrecennek, és ez fordítva is igaz.

Fotó: Molnár Péter

A 4-es főút kétszer kétsávosításával és a 100-as vasútvonal fejlesztéssel kezdődik annak az együttműködési megállapodásnak a megvalósítása, mely 2017-ben Debrecen és Nyíregyháza között jött létre.

A kormány a napokban meghozott döntésével elrendelte a projekt előkészítését. Erről Debrecen és Nyíregyháza városvezetői és országgyűlési képviselői szerdán tartottak sajtótájékoztatót a Régi Városházán. Papp László polgármester először emlékeztetett:

„a Debrecen és Nyíregyháza között 2017 decemberében létrejött hosszú távú együttműködési megállapodás sok célt tűzött ki a két város stratégiai együttműködésében és a régió erősítésében.”

A politikus elmondta, hogy tavaly jött létre a Kreatív Régió, mely részben a Nyíregyháza-Debrecen-tengelyre épülve azt a stratégiai célt tűzte ki maga elé, hogy Kelet-Magyarország egy új fejlesztési dimenzióban lépjen. – Jól érzékelhető, hogy a 2010-es szocialista kormányzás romeltakarítását követően az Orbán-kormány egészen más stratégiát követ az ország politikájában és fejlesztésében – emlékeztetett Papp László, majd megjegyezte: Kelet-Magyarország ennek az új stratégiának az egyik nagy nyertese.

„Két város felismerte azt, hogy 50 kilométerre egymástól, az agglomerációkkal együtt félmillió embert képvisel, és képes az egész régióban gondolkodni”

– fogalmazott Kovács Ferenc nyíregyházi polgármester.

Lépésről lépésre haladnak terveikkel

„A két város abban érdekelt, hogy olyan, határokon átívelő gazdasági, kulturális és oktatási hatása legyen a stratégiának, mely lehetőséget ad a régió tágabb értelemben vett területeinek dinamikus fejlesztésére”

– ismertette Papp László polgármester.

Fotó: Molnár Péter

Mint elhangzott, a 2017-ben megköttetett megállapodás kiemelt területként jelöli meg a két város közötti közlekedésfejlesztést. Annak zökkenőmentesebbé és dinamikusabbá tétele mindkét fél számára kiemelt prioritás, így a már korábban megfogalmazottak szerint elsődlegesnek tekintik a 4-es főút kétszer kétsávosítását és a két város közötti vasúti kapcsolat fejlesztését.

– A kormány jól érzékeli, melyek azok a szükségletek, melyek a helyi sikerek előfeltételei. A 2017-es megállapodás nem asztalfióknak szánt és papíron maradt megállapodás, hanem egy lépésről lépésre megvalósuló törekvés. Ezt támasztja alá, hogy az elmúlt időszakban a kormány két nagyon fontos döntést hozott Debrecen és Nyíregyháza megállapodása kapcsán: elrendelte 4-es főút létszer kétsávosításával kapcsolatban a projekt előkészítését, mivel nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűnek nyilvánította. A 100-as vasúti útvonal, az ország egyik legjelentősebb vasúthálózati elemének fejlesztése kapcsán a NIF a napokban hirdetett eredményt – fejtette ki Debrecen polgármestere.

Papp László hangsúlyozta:

„a két város célkitűzései a megvalósítás fázisába léptek.”

– Debrecen abban érdekelt, hogy a régió fejlődése a következő években is töretlen legyen, Debrecen következő évtizedre szóló városstratégiája egyértelmű prioritásként kezeli a régió fejlesztését, a térségi partnerekkel a nagy gazdasági erőközpontokkal való együttműködést – mutatott rá Papp László, majd hozzáfűzte: ebben a tekintetben Nyíregyháza partnere és szövetségese Debrecennek, és ez fordítva is igaz.

A gazdaságot is élénkítheti

Dr. Kovács Ferenc nyíregyházi polgármester először arra hívta fel a figyelmet, hogy a Papp László által említett kormányzati döntésekkel a két város stratégiai megállapodása találkozási pont és együttműködés is egyben. A politikus emlékeztetett: évtizedig hallatták különböző kormányok, hogy Kelet-Magyarország felzárkóztatása, fejlesztése kiemelt cél, ez azonban csak most realizálódik. – Két város felismerte azt, hogy 50 kilométerre egymástól, az agglomerációkkal együtt félmillió embert képvisel, és képes az egész régióban gondolkodni – fogalmazott Kovács Ferenc.

Fotó: Molnár Péter

Nyíregyháza polgármester kiemelte: a két város közgyűlése egyhangúlag fogadta el a megállapodás aláírását, melynek első pontjában a közlekedés fejlesztése szerepel. – Az infrastruktúra ezzel erősítheti a jövőben a gazdaság, a turizmus, az oktatás, a kultúra területén a találkozás lehetőségét – összegzett a politikus. Kovács Ferenc végül elmondta azt is, hogy a Debreceni nemzetközi Repülőtér vonzáskörzete Szabolcs-Szatmár-Bereg megye is. – Most a tervezés kezdődik el, de mivel tervek nélkül nincs kivitelezés, azt remélem, hogy a következő években mindkét város és a régió lakóinak mindennapjaiban is kézzelfoghatóvá válik, hiszen több ezren utaznak nap mint nap a két város között – világított rá a polgármester.

Fotó: Molnár Péter

Dr. Szabó Tünde országgyűlési képviselő úgy fogalmazott: a közlekedésfejlesztésnek fontos gazdaságélénkítő hatása lesz. – A nemzetközi sportesemények kapcsán is jelentős lesz a fejlesztés, melyekből a keleti régióba is évről évre egyre többet tudunk hozni – mondta a politikus.

Fotó: Molnár Péter

Dr. Vinnai Győző országgyűlési képviselő felidézte a megállapodás részleteiből, hogy az agglomerációs övezeteket is érinti a fejlesztés.

„A vasútfejlesztést azért tartom fontosnak, mert a Debrecen-Nyíregyháza-Záhony vonal modernizálásával a 120 km/h sebességet 160-ra tudjuk emelni.”

Kósa Lajos országgyűlési képviselő felhívta a figyelmet a két város felsőoktatást, az egészségügyet érintő együttműködésére. – Akár sportról vagy kultúráról legyen szó, Nyíregyházára úgy tekintünk, mint lehetőségre, és reméljük, hogy a nyíregyháziak is így tekintenek Debrecenre – fogalmazott a politikus, majd hozzátette: a fejlesztéseket remélhetően közös projektek követik majd a két város között.

Fotó: Molnár Péter

Városi fejlesztéseket is vonz

Tasó László országgyűlési képviselő kiemelte: ez a beruházás alapjaiban határozza majd meg a régió következő ötven-százéves lehetőségeit. A politikus beszélt az összefogás erejéről, majd a vasúti fejlesztés kapcsán elmondta: több települést is érint a fejlesztés, így Apapfa, Hajdúhadház, Újfehértó és Császárszállás területén állomásfelújítások is lesznek.

Fotó: Molnár Péter

Megújulnak a megállóhelyek is a Csapókertben, a Bocskaikertben és Tégláson. Tasó László végül hangsúlyozta: fontos, hogy az önkormányzatok igazíthassanak majd a terveken

SZD

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában