közlekedés

2021.02.13. 17:00

Év közepétől lecserélhetik a debreceni buszparkot

A helyi buszos tömegközlekedéshez szükséges járművek biztosítására írtak ki közbeszerzést.

Városi közlekedésre tervezett, sok utast befogadó csuklós buszokra továbbra is nagy szükség van | Fotó: Napló-archív

Fotó: Napló-archív

Debrecen autóbuszos közszolgáltatásához szükséges autóbuszok rendelkezésre állásának biztosítása, azok fenntartása, karbantartása, javítása érdekében indított közbeszerzési eljárást a DKV Debreceni Közlekedési Zrt.; a felhívás a február 9-ei Közbeszerzési Értesítőben jelent meg. Ez már a második kiírás: az első 2020 novemberében jelent meg, a határidőt kétszer is hosszabbították, azonban egyetlen ajánlat sem érkezett. Most újra nekifutnak, február 18-ig pályázhatnak az érdeklődő cégek. A buszok 10 évig, 2021. július 1-től 2031. június hó 30. napjáig biztosítanák a tömegközlekedés rájuk eső részét.

A felhívásban részletesen közlik, mely időszakra hány buszra lenne szükség. Így például 2021. július 1-től augusztus 31-ig 108 használt és/vagy új járműre, melyből 68 darab szóló- és 40 darab csuklós busz. Szeptember 1-től 117 használt és/vagy új autóbusz kell, ebből 72 darab szóló- és 45 darab csuklós busz. Jövő évtől a kötelezően új buszok száma emelkedni kezd,

2024. október 1-től már csak új buszok végezhetik a szolgáltatást, összesen 119 darab, melyből 69 szóló és 50 csuklós. Innen már nincs változás, a tervek szerint 2031. június 30-ig ezek a járművek szállítják majd az utasokat.

Ugyanakkor a DKV fenntartja magának a jogot, hogy az új autóbuszok rendszerbe állításának ütemezésétől eltérjen, azokat korábban vagy nagyobb darabszámban kérje. A szóló és csuklós típusú darabszámokat illetően azonban nem változtat.

Városi közlekedésre tervezett, sok utast befogadó csuklós buszokra továbbra is nagy szükség van | Fotó: Napló-archív

Egységes arculat

A fenti darabszámokon túlmenően a közlekedési társaság opcionálisan még 10 új szóló, illetve 15 új csuklós autóbusz rendelkezésre állását kérheti, több részletben, a 2022. július 1-től számított hatodik év végéig. Újnak számít a rendszerbe állítás időpontja előtt legfeljebb hat hónapnál nem régebben, első alkalommal Magyarországon forgalomba helyezett autóbusz, mely érvényes magyarországi műszaki vizsgával, forgalmi rendszámmal rendelkezik. Továbbá az első alkalommal történő megfelelőségi ellen­őrzésig maximum ezer kilométert futott (üzemi próba, leszállítás stb. során).

A felhívás szerint az összes új autóbusznak egységes gyártmányúnak és/vagy egységes kereskedelmi névvel rendelkezőnek, valamint egységes arculatúnak, gyártmányon belül pedig egységes típusúnak kell lennie. A pályázónak a járművek külső arculatára legalább 3 különböző változatra kell ajánlatot tennie úgy, hogy abban szerepeljenek (de nem feltétlenül alapszínként) Debrecen városának színei (kék, sárga). A használt autóbuszokkal szemben követelmény, hogy valamennyi alacsony padlós és/vagy alacsony belépésű, városi kategóriájú, dízelüzemű legyen; alacsony káros anyag kibocsátású motorral és automatikus nyomatékváltóval rendelkezzen, továbbá függetlenül szabályozható utastéri és vezetőtéri hűtő- és fűtőberendezéssel ellátott, alkalmas a kerekesszékkel közlekedő utasok fel- és leszállására is. A gyártási időpont 2008. év előtti nem lehet, az átlagos futásteljesítmény legfeljebb 900 ezer kilométer. A használt buszok legfeljebb háromféle gyártmányúak és/vagy három kereskedelmi névvel rendelkezőek lehetnek.

Az ajánlattételi felhívás azt is megjegyzi, hogy az egységes szerviz, karbantartás, teljesítményfeltételek, az egységes gépjárműpark biztosítása érdekében a DKV számára gazdaságilag és szakmailag észszerűtlen döntés lenne különböző gyártmányú vagy különböző kereskedelmi névvel rendelkező autóbuszok beszerzése.

Számlálás

Az új autóbuszok rendszerbe állításakor, azok közül az első 10 szóló és az első 10 csuklós autóbuszra utasszámláló rendszert kell telepíteni. Az új csuklós autóbuszokkal szemben elvárás, hogy valamennyi alacsony padlós jármű legyen, minimum 55 ezer kilométer/év/jármű futásteljesítmény mellett. A szólóbuszok közül maximum 30 darab lehet alacsony belépésű (low entry), a többi alacsony padlós autóbusz, minimum 65 ezer kilométer/év/jármű futásteljesítménnyel. A DKV hibájából eredő kieső menetrendi teljesítményt elszámolják a kötelező minimális éves futásteljesítményben.

HBN

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában