Desiro helyett Uzsgyi

2020.11.07. 11:30

Jó volt a forgalom és a bevétel, mégis lecserélték a vonatokat

Értetlenül állnak az emberek a MÁV Desiro vonatok kivonásáról szóló döntése előtt.

Fotó: Nagyné Kelemen Mónika

A pocsaji önkormányzat, élén Szőllősi Roland polgármesterrel, a közlekedési államtitkárhoz fordul, ezzel pedig párhuzamosan a lakosság és a helyi civil szervezetek aláírásgyűjtésbe kezdenek azért, mert előzetes tájékoztatás nélkül az addigi, minden igényt kielégítő Siemens Desiro motorvonatok helyett az orosz Uzsgyi és a csehszlovák BZ-motorvonatok közlekednek csütörtöktől a Debrecen-Nagykereki vasúti szárnyvonalon. Szőllősi Rolandnak partnerei a térség polgármesterei is, akik elmondták, annak örülnek, hogy nincs járatritkítás, az Uzsgyin és a BZ-vonaton azonban az utazás színvonala, az utasok komfortérzete meg sem közelíti a korábban megszokottat.

Szécsi Tamás, Esztár polgármestere mélységesen felháborítónak tartja a MÁV hivatalos bejelentés és tájékoztatás ellenére meglépett vonatcseréjét. – Nem ér annyit a bihari ember, hogy egy ilyen járat itt közlekedjen? Nem mindegy, hogy milyen körülmények között utazunk, de abból, hogy kapunk egy lehetőséget, és onnan visszalépünk, nekünk kezd elegünk lenni. Az egyenlő bánásmódot sérelmezzük – fakadt ki Szécsi Tamás. A MÁV-ot kérdéseinkkel mi is kerestük, de bő két hét elteltével sem kaptunk választ.

A 106-os számú Debrecen-Nagykereki vasúti szárnyvonal sikertörténete 2009-ben indult, mégpedig a létavértesi vonal megszüntetésével. A pocsaji, majd a többi település önkormányzata, továbbá a civil szervezetek azért fogtak össze, hogy a 106-os nehogy a létavértesi sorsára jusson. Erre az összefogásnak egyetlen lehetősége volt, mégpedig az utasszám növelése a szolgáltatás színvonalának emelésén keresztül. Segítségükre volt az Értől az Óceánig Európai Unió által támogatott, 526 millió forintos projekt, amely az itteni vasúti és autóbuszos közlekedés színvonalnövelését tűzte ki célul. Az Értől az Óceánig projekt gesztortelepülése Pocsaj volt, a koordinátora pedig az a Szőllősi Roland, akit egy évvel ezelőtt polgármesterüknek választottak a helyiek.

Több utas, több bevétel

Szőllősi Roland | Fotó: Nagyné Kelemen Mónika

– Tevékenységünk egyik fajsúlyos pontja volt, hogy a 106-os vasútvonal teljes peronhálózatát akadálymentesítsék. Ez meg is történt, majd hosszú utánajárással két évvel ezelőtt elérték, hogy az alacsonypadlós, korszerű, Wifivel, klímával felszerelt Siemens Desiro motorvonatok közlekedjenek a Debrecen-Nagykereki vonalon. Az Értől az Óceán projekthez kapcsolódóan 2013 decemberétől sűrűbben jártak a vonatok, a MÁV pedig vállalta, hogy a pálya felújításával gyorsabbá teszi a vonatközlekedést. A munka elkezdődött, de abbamaradt – sorolta az eddig történteket Szőllősi Roland, aki arról is beszélt, hogy mindennek eredményeként egyre több lett a vasútvonal árbevétele, és az utasforgalom is folyamatosan növekedett. Ezeket elismerte a vasúttársaság, illetve azt is, hogy a 106-os gyakorlatilag a megye legerősebb, legjobb forgalmú mellékvonala lett.

„Pont ezért nem értjük, hogyha jó az utasforgalom, jó a bevétele, rendben van a vonal, mintaprojektként kezelték a 106-os vasútvonalat, akkor miért fordított hátat nekünk a MÁV egyik pillanatról a másikra.”

– Egy hónappal ezelőtt különböző közlekedési fórumokon kaptunk olyan információkat, miszerint a MÁV a Dunántúlra helyezi át a Desiro motorvonatokat. Erre, az érdeklődésünk nyomán, több helyről megerősítést kaptunk. Az utasok is megkerestek bennünket, hiszen érdekelte őket, hogy marad-e a modern vonat vagy sem. Az egyik utas kapott egy olyan választ, hogy Uzsgyi motorvonatok közlekednek majd. Ettől kezdve megalapozottnak tekintettük az információt. Viszont az önkormányzat péntek reggelig semmilyen hivatalos választ nem kapott. Október 30-ai dátummal érkezett levél Kerékgyártó Józseftől, a MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt. vezérigazgatójától.

„Nonszensz, hogy a megkeresésünk ellenére sem egyeztet velünk a MÁV egy ilyen jellegű változásról. Pedig mi partnerek szerettünk volna lenni a változtatásban.”

– Nem mindegy ugyanis, hogy szolgáltatás terén a visszalépés hidegzuhanyként éri-e az utazóközönséget, vagy esetlegesen mi is meg tudtuk volna értetni, hogy ez miért történik, továbbá megkeresnénk azt a megoldást, hogy a változás a legkisebb utassérelemmel menjen végbe.

– Kiállok mellette és támogatom a pocsaji kollégámat abban, hogy állítsák vissza a Desiro motorvonatok közlekedését a 106-os vonalon – válaszolta kérdésünkre Vig Szilárd, Konyár polgármestere, aki azt is elmondta, hogy a Debrecen-Nagykereki vasútvonalon közlekedő járművekre Konyáron szállnak fel és le a legtöbben. Hozzátette, őt is megkeresték az emberek azzal, hogy nem szeretnének a vasúti közlekedés színvonalában, kulturáltságában visszalépést.

Felújított Uzsgyik érkeztek

Kerékgyártó József, a MÁV START Személyszállító Zrt. vezérigazgatója Szőllősi Roland polgármesternek címzett levelében leírta, hogy a döntést szakmai vizsgálat előzte meg. Az intézkedés célja, hogy eredményesebb, hatékonyabb, gazdaságosabb állapot felé vigyék a MÁV-START Zrt. üzemeltetését. Az Uzsgyi motorvonatok bár nem akadálymentesek, számos más tekintetben a komfortfokozatuk egyező a Desirókéval. Debrecen környékére a külső és belső felújításon átesett Uzsgyik kerülnek. Az intézkedés példa a hatékonyabb és az eljutási időt csökkentő megoldásokra, hiszen a 106-os vasútvonal csak hatvannal közlekedhetnek a vonatok, míg a Desirók százhúszat tudnak, társaság kifejezett célja pedig, hogy a 2020/2021-es menetrendváltásra a Desiro motorvonatok ott közlekedjenek, ahol a jármű sebessége maximálisan kihasználható.

Kovács Zsolt

Kapcsolódó cikk:

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában