A fürdőzés a kedvencük

2020.08.04. 07:30

Strand, túrák és játékos tanulás: a Láthatatlan Iskola táborában jártunk

A Láthatatlan Iskola legnagyobb „nehézségét” az jelenti, hogy minden gyerek egyformán jól érezze magát.

20200729 Debrecen fotó: Kiss Annamarie KA Hajdú-Bihari Napló Láthatatlan iskola nyári tábora a hátrányos helyzetű gyerekek számára.

Fotó: Kiss Annamarie

„Idén hetven gyerek vesz részt, ami az eddigi legnagyobb létszám az általuk szervezett táborokban”

– mondta el a Naplónak Juhász Flóra, a Láthatatlan Iskola egyik alapító tagja a helyszíni látogatásunkkor. – Akinek mentora volt az év folyamán, az ajándékként jöhet, ez egyfajta jutalom számukra, ha egész évben tanultak. Azok a gyerekek is részt vehetnek, akik most fognak mentort kapni, vagy akik még csak most költöztek az intézménybe, és szeretnének részt venni a mentorprogramban – tette hozzá. – A korosztálymegoszlás nagyon vegyes, attól függően, hogy hány évesek a jelentkezők, de jellemzően az alsó tagozatos gyerekek vannak többségben – osztotta meg. – A játék mindig nagyobb teret kap egy kicsit, mint a tanulás, de próbáljuk vegyíteni őket, és készségfejlesztő feladatokkal elütni az időt – fűzte hozzá.

A Láthatatlan Iskola a negyedik nyári táborát rendezi, ahol átmeneti intézményben élő, rászoruló gyerekek vehetnek részt.

– A tábor alapötlete az egyik vezető tagunk, Guba Vanda ötlete volt, mikor még mentorként jelentkezett hozzánk – nyilatkozta a Napló kérdésére Juhász Flóra, a Láthatatlan Iskola egyik alapító tagja. – Azóta a mentorokat is próbáljuk bevonni a szervezésbe. A tábor azért kulcsfontosságú a gyerekek életében, mert a résztvevők külön intézmények lakói, így ezzel az alkalommal lehetőséget kapnak arra, hogy egy hétig folyamatosan együtt töltsék az idejüket – folytatta.

Lehetőségek és nehézségek

– Amikor a „jövő-menő” programjaink vannak, akkor is rendszeresen találkoznak egymással, viszont ez sokkal kapcsolatépítőbb jellegű esemény, mint egy sima egynapos. A gyerekek általában ismerik egymást, hisz már korábban laktak azonos intézetben, de nagyon sokan itt jönnek rá arra, hogy milyen összetartó közösség is az, amit létrehozunk itt – tette hozzá. A programokban lehetőséget kapnak a gyerekek arra, hogy még jobban megismerjék egymást, a velük foglalkozó önkénteseket és a mentorok is egymást.

– Rengetegen az egyhetes táborunkban döbbenek rá arra, hogy mennyi olyan osztálytársuk van, aki szintén átmeneti otthonban él, amit ezelőtt nem is tudtak – mutatott rá Juhász Flóra. – Vannak kicsi gyerekek is, akik szeptembertől kapnak mentort, így ez nagyszerű lehetőség a személyiségük megismerésére, így tudni fogjuk az iskola kezdetével, hogy milyen mentorra van szükségük, könnyebben fel tudjuk állítani a párosokat – emelte ki.

Színes programok

– Ami problémát okoz számunkra, az az, hogy ennyi intézményt egyformán koordináljunk, és mindenhová ugyanaz az információ jusson el. A tábor folyamán nehézségként éljük meg azt, hogy sok résztvevő van, így többfelé kell figyelnünk, bár ebben segítséget nyújt az, hogy a mentoraink száma is évről évre növekszik.

„A legfőbb célunk, hogy mindenki egyformán jól érezze magát, és csodálatos élménnyel gazdagodjon”

– jelentette ki.

– Mindig kell, hogy legyen strandolás, ez elmaradhatatlan – hangsúlyozta Flóra. – Mozgalmas programokat is szervezünk, mert rengeteg energiájuk van a kicsiknek. Fontos a szabadidő, hogy azt csinálhassanak, amit szeretnének, azzal legyenek, akivel kedvük tartja – részletezte. – A táborainknak minden évben van egy tematikája, amellyel próbálunk egy kis tanulást vinni interaktívan a foglalatosságokba, például azzal, hogy minden csapat egy országot képvisel, és annak a kultúráját és különlegességét próbáljuk megtanítani velük, készségfejlesztő feladatokon keresztül. Mindig van egy nap, amikor nem a táborhelyen vagyunk, idén Hortobágyra megyünk el, ahol helyismeretet és alapinformációkat tanulhatnak a gyerekek, kvízek formájában – fejtette ki.

Juhász Flóra azt is elmondta, hogy minden reggel megérkeznek a táborba, amit csapatösszerázás követ, megbeszélik az előző napi és aznapi teendőket, hogy a gyerekek is tudják, mire számítsanak. Mint hozzátette, ezt követi egy kisebb program, majd reggeli, ami után szabadidős tevékenység és kvízfeladatok váltják egymást egészen az ebédig. – Utána következik a mindenki által várt strandolás és uzsonna. A nap végén összesítéssel zárunk, megnézzük, melyik csapat, hogyan teljesített. A napok folyamán a gyerekek csillagokat gyűjthetnek, amiknek segítségével pozitív példát állítanak eléjük. Mi, mint mentorok, azokat a programokat élvezzük a legjobban, amelyek a kicsiket is lekötik, és látjuk azt, hogy élvezik, amit csinálnak – mutatott rá Juhász Flóra.

„Olyan feladatokat próbálunk szervezni, amiben mindenki részt vehet, hiszen a tanulós, írós és olvasós eseményekben a kisebbek nem tudnak megfelelően érvényesülni.”

Kikapcsolódást is adjon

A fiatal, szociológusként végzett önkéntes mindig is szeretett volna segíteni rászoruló gyerekeken, és azt gondolta, hogy a Láthatatlan Iskola által nyújtott lehetőség kihasználásával nagyon sok elesetten tud segíteni.

– Három éve tagja vagyok a szervezetnek, ahol a nyári táborokban is aktív segítőként részt veszek – jelentette ki érdeklődésünkre Bombosz Boglárka. – Kiemelt fontosságúnak gondolom azt, hogy a mentorok a gyerekekkel ne csak a mentorprogramban találkozzanak, hanem ki tudjanak kapcsolódni egy nyári táborban. Ha csak öt napra is, de lehetőségük van kiszakadni a résztvevőknek az intézményekből, ami feltöltődést jelent nekik – folytatta. – Látom azt, hogy évről évre fejlődik a tábor. Azokat a „hibákat”, amiket még első évben elkövettünk, mára már semmitmondó akadályként kezeljük – tette hozzá.

Vámosi Kira

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában