2020.08.26. 07:30
Nem egyszerű az új tanév, mankó kell
Megkapták a köznevelési intézmények a következő tanév járványügyi protokollját.
Fotó: illusztráció / Shutterstock
A Nemzeti Pedagógus Kar azt javasolja, hogy a nagyobb iskolák már a tanévnyitó ünnepséget is több részben tartsák meg, a járványhelyzettől függően, akár osztálykeretekben is történhet a tömeg elkerülése végett.
„Az operatív törzs és az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) egy nyolcoldalas kiadványt juttatott el minden intézményhez, ebben a járványügyi intézkedési terveket rögzítik. A digitális oktatáson megszerezett módszertani tapasztalatokat az új tanévben érdemes figyelembe venni és hasznosítani”
– nyilatkozta a Naplónak Szabó Gyula, a Nemzeti Pedagógus Kar elnökségi tagja.
A következő tanévre vonatkozóan négy oktatási formát különíthetünk el: a régi klasszikus, iskolában történő oktatási formát, a már ismert távoktatást, ami teljesen az iskola falain kívül történik. Lehetséges a vegyes oktatás, itt egy tankerületen belül, intézményenként eltérő lehet a tanítási forma a járványügyi helyzet és a gócpontok függvényében, de hibrid oktatás is lehet, ekkor egy intézményen belül is időszakosan váltakozik a hagyományos, valamint a digitális oktatás.
Az intézmények munkáját az Emmi járványügyi protokollja segíti.
Több alternatíva van
A terv mintegy tizenegy témakörben és hetven pontban határozza meg az óvodák, iskolák és kollégiumok teendőit. Hagyományos iskolakezdésre készülnek a nevelési és oktatási intézmények, azonban azt követően már minden eshetőségre fel kell készülni. Az előző tanév távoktatással zárult, ennek tapasztalatait felhasználva kezdődhet az új év. – A távoktatás kapcsán egy apró dolog van, amely problémát okozott: eszközt az iskola tudott biztosítani, de internet-hozzáférést nem – mondta a Naplónak Szabó Gyula, a Nemzeti Pedagógus Kar elnökségi tagja.
A távoktatás mellett megjelenhet a vegyes, valamint a hibrid oktatás is. – A vegyes oktatás azt jelenti, hogy egy tankerületen belül az egyik intézményben nappali rendszerű oktatás van, a másikban távoktatás. Lehetséges, hogy lesz ilyen, ha a járványügyi helyzet ezt indokolja. Jelenleg olyan tanévnyitóra készülünk, ami a valóságban lesz, ám azt, hogy mi lesz egy hónap múlva, senki nem tudja megmondani. A hibrid oktatás esetén egy intézményen belül változhat az oktatási forma: dönthet úgy egy iskola, hogy például két hétig a gyerekek távoktatásban vannak, két hétig pedig nappali rendszerűben – részletezte Szabó Gyula. – Az is vegyes rendszerű oktatás mondjuk, ha az alsó tagozat az iskolában, a felső tagozat pedig távoktatásban jut a tudáshoz.
Ebben a tanévben a megszokott dolgok egy része nem lehetséges az iskolákban. A megbetegedés kockázatának minimálisra csökkentésére hivatott az Emmi járványügyi protokollja is.
– Ez az intézkedési terv egy mankó, amely segíti a tankerületeket és az intézményeket, hogy milyen helyzetben, mit kell lépniük. Az első része lényegében a nevelési évre, a tanévkezdésre való felkészülésre vonatkozik. A tanévnyitóra az alapos fertőtlenítéseknek, nagytakarításoknak kötelező jelleggel meg kell történniük – beszélt a tervről Szabó Gyula. A járványügyi protokoll kitér az iskolai rendezvényekre és kirándulásokra, s a külföldi tanulmányi utak elhalasztását javasolja. Szó esik az egészségügyi szempontból biztonságos környezet kialakítására, például a bejáratnál vírusölő kézfertőtlenítőt kell kihelyezni. – Külföldről érkező tanulókra vonatkozó pont is van. Tavasszal is látszott, hogy azokból a háztartásokból, ahol külföldön járt valamelyik hozzátartozó, veszélyes azonnal a gyereket iskolába küldeni – mutatott rá az elnökségi tag.
Külön fejezet foglalkozik a kollégiumi elhelyezésre vonatkozó speciális szabályokkal, a külföldről hazatérő kollégiumi tanulók esetében az érintettek tesztelését az állam térítésmentesen biztosítja.
Nem kötelező minden
Az intézkedési terv értelmében, ha valamelyik köznevelési intézményt közvetlenül érintő megbetegedés történik, az Emmi és a Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK) a területi népegészségügyi hatósággal közösen megvizsgálja, hogy milyen intézkedés szükséges az adott intézményben. Egyedi, intézményre vonatkozó döntést az operatív törzs hozhat, a további népegészségügyi döntéseket a NNK és az érintett szervezetek hozzák meg és hajtják végre.
„Az egésznek az az esszenciája, hogy vannak kötelező dolgok, de van, ami csak lehetőség. Lehetőség szerint a távolságot be kell tartani, s a maszkra is azt mondja: lehet maszkot viselni, de a szülő dönti el. A protokoll például ajánlja szabadtéri órák számának növelését is jó idő esetére, de nem kötelez rá”
– mutatott rá Szabó Gyula.
Első osztályban lehetetlen távoktatni
– Vannak évfolyamok, ahol a távoktatás szinte értelmezhetetlen. Első osztályban betűt tanítani, olvasást tanítani távoktatással lehetetlen. Egy kilépő nyolcadik osztály esetén, ahol az értékelésnek reálisnak kell lennie, a középfokú előkészítésnek alaposnak, ott a távoktatás többet árt, mint használ. Ugyanez a kilencedik osztályban, ahol új iskolát kezd a tanuló, a követelményrendszert kezdi megismerni. Ezeken az évfolyamokon mindenképpen indokolt úgy megszervezni a későbbiekre is, hogy bárhogy alakul a járványügyi helyzet, legyen valós oktatás is. Még járvány esetén sem javasolt első osztályokban kizárólag távoktatást alkalmazni. Ha a fertőzöttség olyan mértékű lesz, hibrid oktatás lehet – hangsúlyozta Szabó Gyula.
Kiss Dóra
Kapcsolódó cikk: