Barcsa Lajos válaszolt

2020.07.14. 14:01

Smart City – Legyen okos a tömegközlekedés!

Ahogy arról korábban beszámoltunk, elkészült Debrecen Smart City Stratégiája.

20191021 Debrecen fotó: Matey István MI Hajdú-Bihari Napló A DKV Zrt. és a Debreceni Ifjúsági Ház forradalmi villamost indított a Katedra Színházi Műhely és a Rocksuli Debrecen közreműködésével.

Fotó: Napló-archív

A programot Mátyus László, az EDC vezető szakértője, valamint Balázs Ákos és Barcsa Lajos, Debrecen alpolgármesterei prezentálták június végén. A program a városi jólét és életminőség javítását, a fenntartható város kialakítását célozza a digitális Debrecen, a fenntartható energetika és az intelligens közlekedés területein. A várható fejlesztésekről Barcsa Lajos gazdaságért felelős alpolgármestert kérdezte a Napló.

Több fejlesztés

Az intelligens közlekedésnek központi célja a fenntartható közlekedés elősegítése, részarányának növelése. A tájékoztatóból kiderült, a közösségi közlekedés a maga 35 százalékával a debreceni lakosok városon belüli forgalmát tekintve a legnépszerűbb mód. A program kiemeli, a fenntarthatóság és az üzemeltetési hatékonyság is lényeges az utasszám csökkenésének megállítása esetében. A rekord a hat évvel ezelőtti, napi 252 ezres forgalom, amely az előrejelzések szerint a következő tíz évben 210 ezer főre csökkenhet. Ennek megfelelően a helyi közlekedési vállalat okos megoldásokkal operálna, amelyek a XXI. századi elvárásainak is megfelelő színvonalú, és többek számára elérhető szolgáltatást eredményezhetnek.

Erre vonatkozó törekvésekkel már lehetett találkozni, hiszen 2015-ben a kettes villamos vonalán tíz darab jegykiadó automatát helyeztek üzembe, amelyek amellett, hogy nyolc nyelven tudnak, támogatják a bankkártyás, akár érintéses fizetési módot is. 2017-től tovább bővültek a lehetőségek, hiszen a villamosokon és a trolibuszokon ingyenes wifiszolgáltatást tettek elérhetővé, a villamosvonalon kiépült a valós idejű utastájékoztató rendszer, valamint az új típusú személy- és diákigazolványokhoz már online is lehet elektronikus jegyet és bérletet vásárolni.

A Smart City Stratégia megvalósítandó programként rögzíti, hogy a jövőben valamennyi jármű ún. validátorral, vagyis elektronikus jegyellenőrző készülékkel legyen felszerelve, ami alkalmas lehet a papíralapú vonaljegyek kiváltására. Ezeknek a csökkentésével rövidülhet a megállóhelyeken töltött idő, amely a pontosságot is növelheti.

Vizsgálni kell az agglomerációt

– A közlekedési modellnél vizsgálni kell az agglomerációt, hogy mit kezdjünk például a Mikepércsről, Hajdúsámsonból Debrecenbe közlekedőkkel. Érdemes lehet P+R parkolókat (tömegközlekedési megálló vagy pályaudvar melletti parkoló – a szerk.) létesíteni, ezekhez a város határában megfelelő tömegközlekedési csatlakozásokat biztosítani, és ösztönözni az embereket, hogy ezt a módot használják – nyilatkozta lapunknak Barcsa Lajos. Megjegyezte, ezzel kapcsolatban sarkalatos kérdés, hogy a tömegközlekedést milyen irányba fejlesszék. – A város Smart City Stratégiájában fontos szerepet tölt be a közlekedés. A XXI. században jogos elvárás, ha felszállunk a buszra vagy villamosra, ne kelljen aprópénzt keresgélni a jegyváltáshoz, mivel az utazási jogosultságot lehetne akár okostelefonon keresztül is igazolni. Egy ilyen átfogó koncepcióval szeretnénk kezdeni – tette hozzá.

SzG

Kapcsolódó cikkünk:

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában