gyerekkel, két keréken

2020.07.17. 07:36

Balesetmentes biciklizés: a szabályok és az ellenőrzés életet menthetnek

Sisak, térd- és könyökvédő, fényvisszaverő mellény és pántok: ezek ajánlottak a családi kerékpározáshoz.

20200714 Debrecen Fotó: Molnár Péter MP Hajdú-Bihari Napló Családi biciklizés zsáner.

Fotó: Molnár Péter

A vakáció idején sorra kerülnek elő a biciklik, ám sokan nem tudják, milyen feltételekkel kelhetnek útra, mikor tekerhetnek a járdán, vagy indulás előtt mit kell feltétlenül ellenőrizniük a kétkerekűn önmaguk és családjuk biztonsága érdekében. A Napló utánajárt, melyek azok a szabályok, melyekkel mindenképp tisztában kell lennünk, mielőtt a legkisebbekkel útra kelünk akár gyermeküléssel, akár kis kerékpárral. A hajdú-bihari rendőr-főkapitányság arról is tájékoztatott, hogy mikor, milyen körülmények között haladhatunk járdán, úttestesten vagy kerékpárúton a gyermekeinkkel.

A szakemberek szerint túra előtt ne sajnáljuk az időt a kerékpár alapos átvizsgálására, szükség esetén szakszerviz felkeresésére se! Míg a Facebook legnépszerűbb debreceni kismamacsoportjában a Napló kérésére megszólaló édesanyák egyöntetűen a kobak védelmét és a stabil gyermekülést emelték ki, és sokan közülük azt vallják, ha kell, többször is körülnéznek, mielőtt áthaladnak az úttesten, a Központi Statisztikai Hivatal kimutatásai azt is alátámasztják, hogy a Hajdú-Bihar közútjain kerékpározóknak van okuk a fokozott óvatosságra.

Sok múlhat a gyermekülésen

A hátulra szerelhető gyermek­ülések használatakor a csomagtartós megoldás esetében ügyelni kell arra, hogy a csomagtartó 22 kilogrammig hitelesítve legyen, mivel ennyi a megengedett súlyhatár az ülésekre – hívja fel a figyelmet a rendőrség.

A hatóság szerint a biztonság érdekében célszerű a gyermekülésben utazónak is kerékpáros sisak viselése, továbbá arra számítani kell, hogy a gyermek és az ülés együttes súlya kis mértékben megváltoztatja a kerékpár stabilitását, így az első indulás előtt célszerű felkészülni a szokatlan érzésre.

Járdán csak, ha rossz az út

A biciklisekre is vonatkozó KRESZ alapján kerékpárúton, a kerékpársávon, vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz-forgalmi sávban, leállósávon, útpadkán, továbbá a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva tekerhetünk. A járdát előnyben részesítő kisgyermekes kerékpárosoknak viszont rossz hír, hogy még ők sem tekerhetnek a gyalogosok között, csak akkor, ha az úttest kerékpározásra alkalmatlan, vagyis rossz minőségű, melyen a kerékpárral közlekedés közvetlen balesetveszéllyel jár.

„Ha gyermekkel együtt akar a felnőtt hosszabb távon kerékpározni, a gyermek biztonsága érdekében mindenképp azt javasoljuk, hogy kerékpárúttal ellátott, vagy rendkívül gyér forgalmú útvonalat válasszanak”

– tanácsolja a hatóság.

Ne spóroljunk az ellenőrzéssel!

A rendőrség megfogalmazása szerint nem kötelező, de célszerű indulás előtt a következő tartozékok ellenőrzése: a fékek, csengő, lámpák, valamint a prizmák és villogók ellenőrzése. A megyei főkapitányság megkeresésünkre arra is rámutatott, hogy a kötelező tartozékok meglétén és megfelelő működésén túlmenően a hosszabb kerékpárutakat megelőzően célszerű ellenőrizni a kerékpár hajtásláncát, illetőleg a gumiköpenyt is.

– A repedezett, felpúposodott gumiköpennyel, továbbá lyukas kerékpárbelsővel nem célszerű hosszabb távra elindulni. Ajánlott, hogy nagyobb kerékpárút előtt keressenek fel egy kerékpárszervizt, ahol a szakemberek mindenre kiterjedően leellenőrzik a kerékpár megfelelő működését, és elvégzik annak teljes körű karbantartását – javasolja a főkapitányság.

Biztonság, szülői szemmel

A debreceni, napi rendszerességgel gyermekükkel bicikliző édesanyák inkább az óvatosság hívei, míg többen a közvilágítást és a közúti forgalmat kifogásolják – derült ki a kismamák alkotta közösségi oldalon nyilatkozók véleményéből. Gyene Bernadett a hároméves kislányával a belváros közelében él, és a hosszabb kerékpártúrák kedvéért dönthető gyermekülésről gondoskodott a kicsinye kényelméért.

„Sisakot minden esetben használunk, valamint lámpákat és fényvisszaverő csíkokat a jobb láthatóság érdekében”

– magyarázta az édesanya, aki heti 1-2 alkalommal hosszabb útra is kel a nagyszülőkhöz, dédszülőkhöz. Ilyés Melinda és a férje napi szinten nagy távot tesznek meg az ötéves kisfiukkal. Azt vallják, a legfontosabb a jól átgondolt útvonal és a biztonságos bicikliút.

Dajka Katalin a másfél éves kislányával szokott biciklizni. A debreceni édesanyának a megbízható gyerekülés a legfontosabb, emellett akár hatszor is körülnéz, mielőtt átmegy az úttesten, és annak ellenére, hogy kerékpárját minden alkalommal a zebrán tolja át, semmit sem bíz a véletlenre.

SzD

Megyénk még sereghajtó

A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb kimutatásából kiderül, hogy 2019 harmadik negyedévében Magyarországon személysérüléses közúti közlekedési balesetben összesen 520 gyermekkorú sérült vagy halt meg. 463 gyermek könnyen, 51 súlyosan sérült, 6 gyermek pedig életét vesztette. Az előző év azonos időszakához képest 3,1 százalékkal nőtt azon balesetek száma, amelyekben gyerekek is meghaltak vagy megsérültek. Megyei viszonylatban a legtöbb, 100 kilométer útra vetített baleset Komárom-Esztergom megyében történt (3,5), de kiemelkedik még Fejér, Győr-Moson-Sopron, Hajdú-Bihar és Pest megye is.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában