koronavírus

2020.04.08. 11:53

Elmarasztalás helyett inkább biztatni kell a diákokat a jelenlegi helyzetben

A szakember azt javasolja, akár tanulás közben is hagyjuk szaladgálni, ugrálni otthon a gyereket.

Fotó: Illusztráció / Shutterstock

Nem várt és nem is kis feladat elé állította a koronavírus a debreceni szülőket, pedagógusokat és gyerekeket. Rövid időn belül tanítók, tanárok bőrébe kellett bújnunk, és talán nem túlzás: ez a kihívás minden családban vetett már fel megválaszolhatatlannak tűnő kérdéseket.

A Napló Zsula Magdolna fejlesztőpedagógust arra kérte, mondja el a legfontosabb tudnivalókat a digitális oktatással, a gyerekek tanításával és nevelésével kapcsolatban. A szakember szerint van jó oldala is a jelenlegi helyzetnek, hiszen a családtagok többet lehetnek együtt, minőségi időt tölthetnek el, nem kell rohanni. Az, hogy nem kell sietni sehová sem, viszont vannak feladatok, amiket együtt megoldhatnak, mindenképp jó lehetőség a családoknak, hogy az eddiginél még jobban megismerjék egymást. Ez a szülőnek, a gyereknek és a pedagógusnak is új helyzet. Bizonyos szempontból ez a lassítás időszaka is, ezért türelmeseknek kell lenniük egymással, így a gyereknek is a szülővel, hiszen sokan otthonról dolgoznak. Kölcsönös megértéssel és tisztelettel kell lennünk egymás iránt. Ha eddig is így neveltük a gyerekünket, akkor ebben az időszakban nagy szerencsénk lesz velük.

A szakember szerint, ha a szülő eddig tekintélyalapú elven nevelt, most ugyanezt fogja visszakapni: a gyermek sem veszi figyelembe őt. A gyerekek utánozzák szüleiket, és ha követelőzőek vagyunk velük, akkor ők is azzá válnak. Hogy miként motiválhatjuk otthon iskolásainkat, a szakember több javaslattal is szolgált. Véleménye szerint a legjobb, ha engedjük, hogy a gyerekek maguk osszák be az idejüket, miután reggel megkapják az aznapi tanulnivalót. A legjobb ösztönzés, ha arra motiváljuk őket, végezzék el előbb feladataikat, majd szabadon játszhatnak, pihenhetnek – állítja a pedagógus.

Zsula Magdolna az elmarasztalás helyett a biztatás eszközét ajánlja az újdonsült „házi tanítóknak”, mert ha diákunk valamit nem is csinál jól, vagy tiltakozik egy feladat ellen, adhatunk neki még egy lehetőséget a javításra, helyesbítésre dorgálás helyett. A legjobb jutalmazás, ha tanulást követően minőségi időt szentelünk kicsinyeinknek; ebben az időszakban csakis velük foglalkozzunk, játsszunk, beszélgessünk, esetleg palacsintát süssünk.

Ez nem a szigorúság ideje

A fejlesztőpedagógus arra is felhívta a figyelmet, hogy bizonyos keretet mindenképp adnunk kell a napnak, ennek híján ugyanis könnyen „szét­esik” a gyerek. Azt természetesen meghatározhatják, mely tantárggyal szeretnének kezdeni, de a napirenddel tisztában kell lenniük – mutatott rá Zsula Magdolna, hozzáfűzve: ez az időszak egészen biztosan nem a szigorú fegyelemé. Véleménye szerint a gyerekek átveszik szüleik rezgéseit, s ha a szülő nem pánikol, hanem igyekszik a helyzet előnyeit kihasználni, akkor a gyerekeik sem lesznek idegesek.

A legjobb látásmód talán az, ha a fennálló helyzetre úgy tekintünk, mint egy játékra; ki mit tud kihozni belőle. A szakember úgy látja, az otthoni tanulás akár családokat is újra összehozhat, hiszen a már home office-ban dolgozó apukák is bekapcsolódhatnak a gyerekekkel való foglalkozásba, és ez erősíti a köteléket. Erről tanítványa is úgy vallott neki nemrég: családjában minden visszakattant a helyére.

Segítenek a különórák

Amikor bezártak az iskolák kapui, azt gondolhattuk, egy időre szünetelnek a külön­órák is. A pedagógusok és edzők leleményességének köszönhetően azonban nem kell lemondaniuk kedvenc időtöltésükről az iskolásoknak. Dzsúdó- és baseball­edzések, angol-, hárfa- és sakkóra, de még a kutyaidomítás oktatása is folytatódik, igaz, kicsit másképp.

Gálos Marci a debreceni Kinizsi Pál Általános Iskola elsős tanulója, testvérével eddig dzsúdóedzésekre járt, most a klub gyerekeknek szóló Facebook-oldalán kap naponta – előző este közzétett – edzéstervet, saját kivitelezésű videókat. Mint édesanyja, Deli Adél a Naplónak elmondta, Marcinak a sakkról sem kellett lemondania a digitális oktatás miatt, mivel a Skype-ot használva a programmal közösen, párban játszhatnak a gyerekek, hol egymás ellen, hol együtt a gép ellen, az edző irányításával. Arra is van lehetőség, hogy utána elemezzék a hibákat, a taktikát, s esetleg újrajátsszanak részeket.

Törés-zúzás nélkül is lehet

Dézsi-Kovács Frida tízéves kisfia, Barnabás régebben kutyaiskolába vitte a kedvencét, most az egyesület Facebook-csoportjában jobbnál jobb feladatokat osztott meg a kiképző videókkal és magyarázatokkal, hogy otthon, az udvaron tudjunk gyakorolni az ebbel – ismertette az édesanya. A kosárlabdás csapatok tagjai is készítenek videókat, melyekre a lakásban törés-zúzás nélkül lehet gyakorolni a labdával.

Kenéz Boldizsár szintén a Kinizsi-iskola diákja, ő a baseball­edzéseit költöztette be az otthonuk nappalijába. Édesanyja, Fazekas Enikő szerint ebben az élethelyzetben is fontos, hogy a gyerekek, főleg a 10–12 éves fiúk mindennap mozogjanak, ezért is támogatta az otthoni sportolás ötletét.

SZD

Érdemes sokat mozogni

A figyelemzavarral küzdő gyerekek esetében kiemelten fontos, hogy engedjük őket mozogni, akár tanulás közben is. Nem baj, ha körbeszaladják párszor a lakást, vagy egy helyben ugrálnak, a lényeg, hogy utána hatékonyabban tanulnak. Az is segít, ha 45 perc helyett több, kisebb részben zajlanak a foglalkozások. Koncentrációs gond esetén érdemes átgondolni a napirendet. A mozgás ebben a helyzetben is a legjobb gyógy­ír – világított rá a szakember. Korfüggő is, hogy egyedül vagy „tanári” segítséggel tanuljon otthon a gyerek. Egy negyedikes már önállóan is tanulhat, de tudnia kell, hogy kérhet szülői segítséget.

A koronavírus-járvánnyal kapcsolatos további cikkeinket ide kattintva érhetik el.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában