így működik a lelkisegély-szolgálat

2020.01.28. 07:00

Láthatatlan hősök fél évszázada

Hallgatni arany – kétszeresen igaz a mondás, ha telefonos lelki segítők vagyunk.

Fotó: illusztráció, Shutterstock

A debreceni Lelkisegély Telefonszolgálat 1970-es megalakulása óta összesen csaknem 250 kiképzett, de laikus ügyelő dolgozott a szervezet irodájában. Hogy milyen esetekben és kik veszik igénybe leggyakrabban a telefonos lelkisegély-szolgálatot, a Napló a LESZ vezetőjét, Rénes Lászlót kérdezte.

– Régi tendencia, hogy karácsony előtt emelkedik meg leginkább a hozzánk betelefonálók száma. Ebben az időszakban az átlagosnál többen kérnek lelki támaszt, viszont érdekes, hogy a krízishívások száma sokkal alacsonyabb. Az ünnepek előtt a leggyakrabban a munkahely, az előkészületek, az ajándékvásárlás, az iskolai félév közeledte miatt kapunk hívást, emellett gyakran telefonálnak a kereskedelemben dolgozók is, akiknek gyakorlatilag nincs szabadnapjuk az ünnep előtt, hogy nyugodtan felkészüljenek. Karácsonykor azok az emberek hívnak bennünket, akik nem jól élik meg az ünnepet; magányosak vagy konfliktusaik vannak. Ma már ugyanis a középkorúakra sem mindig jellemző, hogy a karácsonyfa alatt bejgliznek, sokkal inkább elutaznak wellnessezni, míg az idős szülők egy éven keresztül várják a „szeretet ünnepét”, de hiába, hiszen magukra maradnak. Ebben az időszakban azok a befutó hívások is gyakoriak, melyek a szétesett családok elkeseredett tagjai várnak meghallgatásra. Sok elvált férfi ugyanis ilyenkor döbben rá, hogy akár egy-két éve nem látta már a gyerekeit.

„Sok özvegy ilyenkor éli meg a szeretett személy hiányát. Amikor a munkatársam azt kéri, idézze fel élete legszebb karácsonyát, akkor vagy a saját gyermekkorában, vagy a kisgyermekes szülőként megélt ünnepek emléke nyugtatja meg leginkább”

– állítja a szakember, aki szerint a felfokozott érzelmek mellett a tévé által közvetített, tökéletességet sugárzó családi idill is törést okoz a magányos embereknek.

Sokan csak meghallgatásra vágynak

– Először segítő beszélgetést folytatunk, de ha kell, természetesen szakemberhez irányítjuk tovább, például, ha egy adott probléma régóta fenn áll. Ugyanúgy, mint a plusz kilók felszedése esetén a kapcsolati rendszerünkben is ugyanannyi idő kell a gyógyuláshoz, mint amennyi a probléma kialakulásához vezetett. Ha mentálisan nem tartjuk megfelelőnek az állapotát, vagy a probléma megoldásához komolyabb stratégiára van szükség, akkor azt tanácsoljuk, hogy forduljon szakemberhez.

Egyedül nem megy...

– Egy középkorú nő például rossz kimenetelű ingatlanhitele és az így kialakult lakásgondjai miatt éveken keresztül próbált férjével anyagilag talpra állni, a hosszú küzdelem eredménye az lett, hogy – bár óriási áldozatok árán, de úgy tűnt, megtarthatják otthonukat. Ekkor azonban a nő férje agyvérzést kapott. Ez két krízis is egyszerre, hiszen az egészség elvesztése mellett a családfő keresőképességének megszűnése is szerepel – világít rá Rénes László, aki szerint a legveszélyesebb, ha valaki elveszti az önbizalmát és a környezetébe vetett bizalmát is. – Az ehhez hasonló szituációkat esetmegbeszéléssel próbáljuk megoldani, így a segítő kollégák egymás között is tapasztalatot cserélhetnek. Ez a munka a többi szociális jellegű foglalkozáshoz hasonlóan lelkileg megterhelő lehet az önkéntes számára is, ezért rendszeresen tartunk szupervíziót, mely során pszichológus segíti őket a lelki egyensúly megtartásában – tájékoztat a mentálhigiénés szakember.

A 116-111 ifjúsági vonalunkat tárcsázó kamaszokat leggyakrabban instagramos vagy facebookos bejegyzés bántja meg, ők nagyrészt kortárs konfliktusok vagy párkapcsolati problémák miatt emelnek telefont. – Gyakran a fiatalok az ilyen típusú problémákat nem is tudják megbeszélni a szüleikkel, hiszen a felnőtt-gyermek kommunikációs színtér miatt úgy érzik, sem őket, sem problémáikat nem kezelik kellő komolysággal, felnőttként. Emellett a telefonos lelkisegély-nyújtás teljes anonimitása is biztosítja, hogy a hozzánk fordulók személye és problémája ne kerüljön nyilvánosságra.

– Folyamatosan kapcsolatban vagyunk a 112-vel. Gyakran előfordul, hogy a vonal túlsó végén már olyan mentális állapotban van valaki, hogy az engedélyével a 112-től kérünk segítséget számára. Ha például feltételezhető, hogy önmagában vagy környezetében kárt tehet, próbáljuk meggyőzni, hogy ne maradjon egyedül. Ha beleegyezik, telefonszámát megadjuk a mentős kollégáknak, akiktől – mivel mi az anonimitás miatt nem kérhetjük el – megtudhatják lakcímét és közbeléphetnek.

Segítő kezeket várnak

– Ahhoz, hogy valaki segítőként dolgozzon a szolgálatnál, elsősorban empátiára van szükség, ami a közhiedelemmel ellentétben tanulható. A közeljövőben újra indulnak képzéseink. Olyan, érettségivel rendelkező, 21 és 65 év közötti önkéntesek jelentkezését várjuk, aki vállalják, hogy ebbe a nehéz, de mégis lélekgazdagító hivatásba kezdenek. Számukra 100 órás, három hónapos képzést, azt követően pedig szakmai konferenciákat, képzéseket biztosítunk. Változatos, mély tapasztalatokat nyújtó karitatív hivatás vár azokra, akik február 2-ig jelentkeznek a debreceni Lelkisegély Telefonszolgálatnál.

SZD

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában