Nem elég a 45 perc

2020.01.23. 13:49

Kevesellték az időt, a matek nehezebb volt

Szombaton tartották országszerte a központi középiskolai írásbeli felvételi vizsgát.

Fotó: Matey István

Lezajlott a központi írásbeli felvételi vizsga, az általános iskolások első nagy megmérettetése. Szabó Gyula, az Epreskerti Általános Iskola intézményvezetője osztotta meg lapunkkal a szaktanárok és a diákok tapasztalatait. Elmondható, hogy a tanulók gyengébbre értékelik a matematikateljesítményüket, és szerintük kevés volt a megoldásra a 45 perc.

– Iskolánkban 50 nyolcadikos tanuló van, ebből 38-an tettek írásbeli vizsgát. Ők azok, akik olyan iskolatípusba szeretnének menni, ahol az intézmény megkövetelte az írásbeli vizsgát. A magyar feladatsornál 26 gyerek érezte úgy, hogy nagyon jól sikerült, 12 fő pedig átlagosnak értékelte. A matematika nagyon árnyalt: 5 gyerek szerint nagyon jól sikerült, 9 gyerek átlagosnak jellemezte a teljesítményét, 22 gyerek azonban úgy véli, gyengébben sikerült – ismertette Szabó Gyula. Hozzátette: – Látszik, hogy sokkal gyengébbre értékelik a matematikateljesítményüket, mint a szövegértésüket. Ez szöges ellentétben van a kompetenciafelméréssel, ahol a szövegértés gyengébb egy kicsivel – tudatta az igazgató.

Az első megmérettetés

A magyar felvételiben tízből kilenc rövidebb és egy hosszabb szövegalkotási feladat szerepelt, itt a korábbi években elsajátított nyelvi, kommunikációs és helyesírási ismeretek felelevenítése és azok alkalmazása volt a fontos. A tizedik feladatban már összetettebb, önálló szövegalkotást vártak el a felvételiző diákoktól.

 

Szabó Gyula / Fotó: Matey István

– Megkértem a magyar szakos kolléganőt, értékelje a feladatsort. Azt mondta: az idei feladatsor az előzetes várakozásoknak megfelelően logikus gondolkodást, választékos szóhasználatot és szólások, közmondások alapos ismeretét mérte. Inkább a világról való tudást, nem a magyar nyelv és irodalom tantárgyi ismereteket hivatott közvetlenül mérni. Szófaji, alaktani, mondattani feladatok éppúgy voltak benne, mint a helyesírással összefüggő gyakorlatok – tolmácsolta az értékelést Szabó Gyula.

Matematikából a tantárgyi ismeret mellett fontos szerepet kapott a feladatmegoldó készség, a kreativitás, a logikai biztonság, a szabálykövetés.

– A matematika esetén a korábbi évekhez hasonlóan alakultak a feladattípusok. Tanulóink többségének a feladatsor első öt feladatának megoldása nem okozott gondot, az öttől fölfelé lévő szöveges feladatok esetében azonban nem mindenki tudott egyenletet felírni, a nyolcadik feladatban a szöveg értelmezése és egy táblázat kitöltése okozott gondot a gyerekeknek. Ez a központi felvételi az első megmérettetés a legtöbb gyerek számára, a diákok véleménye szerint kevés volt rá a 45 perc – tudtuk meg Szabó Gyulától egy matematika szakos pedagógus észrevételeit.

Készültek rá

A felvételit megelőzően a nyolcadik osztályban voltak felkészítő foglalkozások, most pedig szintre hozó órák következnek, ahol a nagyobb hiányosságokat pótolják. Tanulókat is megkérdeztünk, hogyan értékelik a teljesítményüket.

Fotó: Matey István

– A felvételi közepesen jól sikerült, a magyar jobban ment, mint a matek. A matekban a törtes és a szöveges feladatok voltak nehezek. A magyarnál a fogalmazás miatt nem volt elég a 45 perc, arra több idő kellett volna – osztotta meg tapasztalatait Szabó Szabolcs 8. a osztályos tanuló, aki az Ady Endre Gimnáziumban szeretné folytatni tanulmányait, dráma szakon.

– Én a Fazekas Mihály Gimnáziumba szeretnék menni, emelt humán szakra. Az iskolában, valamint a Tóth Árpádban is jártam mindkét felkészítőre, de otthon is készültem a szüleim segítségével. A magyarra nekem elég volt az idő, a mateknál viszont nem. A szöveges feladatok nehezebben mentek, azokra nem is maradt időm, nem tudtam befejezni – mondta el Tömösvári Linda, szintén 8. a osztályos tanuló. Linda már tudja az eredményeit, teljesítményével elégedett. A maximálisan megszerezhető 50-50 pontból magyarból 43, matematikából pedig 31 pontot ért el.

Fotó: Matey István

Az iskola dönti el, kell-e

Központi írásbeli vizsgát csak a gimnáziumok és a szakgimnáziumok írhatnak elő. Az idei felvételi eljárásában Magyarországon 434 középiskola határozta meg, hogy a hozzájuk jelentkezők előzetesen részt vegyenek a vizsgán. A Berettyóújfalui Tankerületi Központ illetékességi területén működő általános iskolákból 739 nyolcadik évfolyamos tanuló 20 középiskolában írta meg a központi felvételit. A Hajdúböszörményi Tankerületi Központ 1 középiskolája szerzett jogosultságot központi írásbeli felvételi vizsgák szervezésére, a Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnáziumban 211 nyolcadikos tanuló írta meg. Azon diákok számáról, akik a tankerületi központ által fenntartott iskolába járnak, de más középiskolába jelentkeztek, nem rendelkeznek adatokkal. A Debreceni Tankerületi Központ fenntartása alá tartozó 5 intézményben összesen 914 fő tett központi írásbeli vizsgát.

Kiss Dóra

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában