közlekedéstörténet

2020.01.26. 07:00

A tömegközlekedés debreceni szerelmese

A Gara Kálmán gyűjtő által létrehozott, jubiláló közlekedéstörténeti emlékszoba a szakmai oktatáson kívül már bírósági pert is segített.

Fotó: Matey István

Fotó: Matey István

Terepasztal, vezetőállás, egyenruhák, makettek, menetrendek, valamint táblák, pólók, jegyek, bérletek, fotók és képeslapok is alkotják azt a különleges és nagy számú tömegközlekedési gyűjteményt, ami a debreceni Salétrom utcai telepen csodálható meg.

A 2020-ban 5 éves létesítményben (mely az ország egyetlen ilyen vidéki emlékszobája) igazi kurióziumokat is megtekinthetnek a látogatók. Van itt nyakkendő-kollekció a világ minden tájáról (természetesen mind tömegközlekedési), poharak, szatyrok (köztük a 85-ös troliindítás emlékszatyra), az egykori DKV-dalárda serlegei, a régi DKV-székház zászlótartói, továbbá a Nagyerdei körút vezetéktartó oszlopainak egyike is (ilyen 62 darab volt a sín mellett, de ma már csak 3 van). Ritkaság az 1907-es menetrend, az 1956-os kollektív szerződés, no meg persze az 1911-es kezdeti időkből származó részvény, élvezeti jegy és első forgalmi utasítás is.

A helyi vonatkozású relikviákon kívül más tömegközlekedési társaságok használati és ajándéktárgyai is gazdagon helyet kaptak a teremben, ami 100 négyzetméteren összesen mintegy 4 ezer kiállítási tárgyat vonultat fel szemléletes és attraktív módon.

A Bengálik bölcsője

A gyűjtemény létrehozója, kezelője, gyarapítója, mindenese Gara Kálmán, aki csaknem 50 éve, 1972. április 7. óta dolgozik a vállalatnál. Helyszíni találkozásunkon a Naplónak azt is felidézte, hogy világéletében érdekelte a közlekedés, különösen a debreceni közlekedés. Az első kisgyerekkori képei között is van olyan fotó, amelyiken villamossal van lefényképezve.

1982-től olyan beosztásokat töltött be, amelyek révén szélesebb rálátása alakulhatott ki a társaságról. Hozzájutott olyan dolgokhoz is, amiket mások esetleg kidobtak volna a szemétbe – ő azonban félrerakta, megőrizte azokat is. Úgy véli, nyitott szemmel kell járni, hiszen amit ma kilöknek, az nem feltétlenül szemét. A mostani kollekció 95 százaléka Gara Kálmán tulajdona, a többi adományozóké és a DKV-é.

Érdeklődési köre 2001-ben találkozott az akkor kinevezett cégvezetőével. Nagy Attila a kezdetek óta segíti a gyűjtést és az emlékszobai tárgyak elhelyezését. A gyűjtemény egyébként először a Salétrom utcai egykori állomásépületben működött, majd az asztalosműhelybe költöztették. Ez a műhely arról is nevezetes, hogy amikor a DKV-t 1969-ben főműhellyé nyilvánították, mindenféle villamosjárművet gyárthatott és javíthatott – hallhattuk Gara Kálmán múltidézését.

Fotó: Matey István

Abban az időben Miskolcnak és Szegednek is készítettek Debrecenben 72 darab új „Bengáli”-villamost. A mai trolitelepen működött például az alváz- és szekrénygyártó műhely, onnan tolták le azokat a komplettírozóba, ahol teljesen összerakták őket. Az asztalosműhelyben pedig kárpittal is ellátták a kocsik székeit.

Élethű terepasztal

A szakember azt is kiemelte, hogy 2020-ban több más jubileumot is ünnepel a társaság és az emlékszoba. Hiszen idén 35 éves lesz a debreceni trolibusz-közlekedés, ugyanakkor a 4A-s trolit is már 25 éve adták át. Az emlékszobában természetesen ezekhez kapcsolódó és más trolis relikviák is megtalálhatók, köztük olyan bravúros fotó, amin a Debrecenbe tartó új trolik a hortobágyi Kilenclyukú hídon haladnak éppen.

Gara Kálmán gyűjteményi relikviáira mindemellett egészen szokatlan helyzetben is szükség volt már. Ilyen az a bírósági per is, amelyikhez az emlékszobából kértek bizonyítéknak régi bérletet. Azt már szinte mondanunk sem kell, hogy a felhalmozott eszközök, berendezések és közlekedési dokumentumok a helytörténet-kutatókat és az iskolai oktatást is nagyban segíthetik. Itt ugyanis a felsoroltakon túl azt is megnézhetik, hogy milyen volt a régi, ma már nem használt váltó, sín és vezetéktartó oszlop.

Ugyancsak oktatási célból készült az a – látványosságnak és játéknak se utolsó – terepasztal is, amin a cívisvárosi hálózat pályái és váltói is valósághűen szerepelnek, sőt kapcsolhatók, ezáltal pedig az elhelyezkedésük és a működésük is megtanulható.

Nosztalgiakocsik

Gara Kálmán a 21 évnyi, javító műhelyben végzett művezetői munkája után minőség-ellenőri állásba került, és amellett is kezelte a gyűjteményt. Mivel minden DKV-járműre (sőt például a régi hóseprőre is) rendelkezik vezetői engedéllyel, most azt is tervezi, hogy hétvégente újra járművezetőként is fog dolgozni. Mindemellett évente mintegy 50 alkalommal szokott vezetni nosztalgiajáratot.

Fotó: Matey István

Egy ekkora és ilyen fontos gyűjteményt látva az is megfogalmazódik, hogy mi lesz a jövőbeni sorsa. Mint megtudtuk, erről úgy egyeztek meg, hogy amikor Gara Kálmán abbahagyja, akkor vagy az egészet a közlekedési társaságnak ajándékozza, vagy odaadja egy jelképes összegért.

A helyet már most kinőtte a gyűjtemény, így a bővítést és a költözés lehetőségeit is mérlegelik. Annál is inkább, mivel 20–25 látogatónál több nem fér be, és már nehezen is kezelhető ennél nagyobb csoport (megtörtént például, hogy a gyerekek elkezdtek pecsételgetni a kitett bélyegnyomóval, és olyan régi kiadványt is összetintáztak így, amit nem kellett volna).

Tervezik azt is, hogy a Béka becenevű járműmatuzsálemet átrakják az emlékszoba előtt lefektetett talpfás sínre. Addig pedig, amíg eldől, hogy hol legyen a gyűjtemény új helyszíne, az emlékszoba múzeum továbbra is díjtalanul látogatható a Salétrom utcai cégtelepen. Hétköznapokon 9 és 13 óra között tart nyitva, de hétvégére is be lehet jelentkezni a társaság honlapján található telefonszámon.

Vass Attila

Kötelező zsebóra és időegyeztetés

Gara Kálmán szívének egyik legkedvesebb darabja a Loki hatodik bajnoki címe megszerzésekor, 2012-ben indított nosztalgiavillamos táblája, valamint az a DVSC-mez is, amit akkor kapott a csapattól. Nagyon tetszik neki az órák használatára vonatkozó, korabeli utasítás is.

Eszerint „A végrehajtó szolgálatban alkalmazottak közül mindazok, akiknek ténykedése a vonatforgalommal összefügg, szolgálatban jól járó zsebórát kötelesek magukkal hordani. Ezek az órák naponként az államvasúti indóház homlokzatán lévő óra szerint szabályozandók, a mellékvonalak személyzetének zsebórái pedig déli 12 óra után az ellenőrök zsebórájához szabályozandók.”

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában