Hagyjuk őket beszélni!

2019.12.16. 17:42

Már az is segít, ha értő módon meghallgatjuk a fiatalokat

A szakember szerint akár mosogatás közben vagy autóban is megadhatjuk gyermekünknek a létfontosságú, értő figyelmet.

Fotó: illusztráció, Shutterstock

Az egész országot felkavarta a hír, miszerint a közelmúltban egy győri iskolában egy tanárt többször is késsel szúrt meg diákja. A Napló utánajárt, hogy látják az esetet a debreceni diákok, tanárok és szakemberek. Több nézőpont, több felvetés is létezik, ám ami közös: a diák-tanár-szülő közötti hatékony kommunikáció hiánya vagy megléte döntő fontosságú az ilyen és ehhez hasonló történések elkerüléséhez. A Napló a részletekről Zsula Magdolna fejlesztő pedagógust és Bozó Juditot, a debreceni Abigél Többcélú Intézmény igazgatóhelyettesét kérdezte.

Meg-, át- és kibeszélni

„Nagyon fontos, hogy a diákokat ne darabszámnak tekintsük, hanem lássuk bennük az embert, az érző, érzékeny gyereket, akkor is, ha tiszteletlenül beszél vagy neveletlenül viselkedik.”

Ezért is szeretek úgy beszélni róluk, hogy „gyerekek”, nem pedig „diákok”. Pedagógusként nagy gyerekszeretetre van szükségünk, hogy türelmesek és higgadtak legyünk akkor is, ha a gyerek támadva kommunikál. Nekünk sem sikerül mindig, hisz emberek vagyunk – hangsúlyozza Bozó Judit. A pedagógus szerint fontos, hogy higgadtan megbeszéljék a konfliktusokat, átbeszéljék a problémákat, a diák kibeszélheti így a gondjait akkor is, ha a tanárral van problémája, és ez így nem halmozódik tovább. A szakember szerint a tanár-diák kapcsolatnak kölcsönös tiszteletre kell épülnie, ebből alakul a bizalom, elfogadás, akár szeretet mindkét részről. – Konfliktus esetén mindig észben kell tartanunk, hogy – mivel tapasztaltabbak, felnőttebbek vagyunk a diákoknál – nekünk kell mintát, példát mutatnunk türelemből, kedvességből, elfogadásból és megbocsátásból.ú

Indokolt esetben azt is megengedjük, hogy esetleg pár nap haladékkal írjanak meg egy dolgozatot, de csak akkor, ha valamilyen pluszfeladatot is vállalnak hozzá, például angol nyelvből megnéznek egy TED-videót az interneten, és beszámolnak a tartalmáról – nyilatkozta a Naplónak Bozó Judit.

Üzenet anyuéknak

Zsula Magdolna fejlesztő pedagógus a Naplónak elmondta, intézményükben eddig nem volt példa tanár-diák közötti erőszakra, de természetesen a gyerekek között gyakran adódik konfliktus. A szakember naponta foglalkozik a gyerekekkel, s a foglalkozások alkalmával nem csak fejlesztésre, hanem a lelkükre is odafigyel. A közelmúltban tartott előadást az Abigél diákjai számára az iskolai és az internetes bántalmazás témakörében. – A megelőzést nagyon fontosnak tartom, így a pedagógusokkal kiemelt hangsúlyt fektetünk arra, hogy a tanulmányi eredmény mellett a gyerekek lelke is rendben legyen. Meglepően érdeklődőek és nyitottak voltak a prevenciós előadás kapcsán. Sok a nevelt, örökbefogadott, szociálisan hátrányos helyzetben lévő gyerek, így olyan problémáik is vannak, melyek kihatnak a tanulásra is.

A Napló kérésére Zsula Magdolna a szülőknek azt tanácsolja, nagyon sokat foglalkozzanak a gyerekekkel és beszéltessék őket. A legtöbb esetben ugyanis már az is segít, ha értő módon meghallgatjuk a fiatalokat.

Nem kell, hiszen nem is tudunk mindig tanácsot adni, de ha a gyerek látja, hogy a szülő jelen van és figyel rá, az már óriási segítség lehet, tinédzserkorban pedig ez kiemelten nagy jelentőséggel bír.

A szakember szerint a bántalmazó és a bántalmazott gyerekek önbecsülése egészen gyenge, ezért a bántalmazásnak kétféle kimenetele lehet. Első esetben a gyerek a megalázottság miatt teljesen magába fordul, és szélsőséges esetben akár öngyilkosságot is elkövethet, a másik lehetséges reakció pedig a dühöngés, amire az amerikai iskolákban gyakori lövöldözések, robbantások mutatnak szomorúan szemléletes példát csakúgy, mint a nemrég Győrben bekövetkezett tragédia.

Kell a megértő környezet

Bari István, a debreceni Medgyessy Ferenc Gimnázium végzős tanulója a Naplónak elmondta, míg sok más iskolában napi 7-8 óra tanulást követően még külön tanárhoz mennek a fiatalok, és ezért sokan frusztráltak a hajtás miatt, náluk a tanárok nagyon rugalmasak és megértőek. – A mi tanárainkat érdeklik a problémáink, rendszeresen szakítanak időt a pedagógusok arra is, hogy akár irodalom vagy osztályfőnöki órán beszélhessünk érzéseinkről és elmondhassuk véleményünket. Sokan keresik fel az intézmény iskolapszichológusát, és nagyon jó dolognak tartom a nemrég bevezetett életvitel órát is. Ezen a foglalkozáson többek között a nemrég Győrben történt esetről is beszélgetünk, együtt keressük a választ az ilyen helyzetek és végkifejletek miértjére.

„Nem tudom elképzelni, hogy a mi iskolánkban ilyen előforduljon, hiszen folyamatosan kommunikálunk egymással, így nem nehezedik ránk akkora nyomás, amely szélsőséges történésekhez vezethet”

– összegzett Bari István.

SZD

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában