2019.11.05. 20:06
A fenntartható jövőért az iskolákban is sokat tesznek
Négy debreceni intézmény büszkélkedhet Örökös Ökoiskola címmel.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Fotó: Molnár Péter
A környezettudatosabb életvitel kialakítása a válsággal való megküzdés egyik fő eszköze, így nem véletlen, hogy az oktatási rendszerben is egyre nagyobb szerepet kap a fenntarthatóság. Magyarországon napjainkban az Ökoiskola-hálózatnak 1040 oktatási intézmény részese, amelyek közül Hajdú-Bihar megyében négy iskola büszkélkedhet Örökös Ökoiskola címmel, s további 11 rendelkezik ökoiskola kitüntetéssel. Ezek az intézmények többek között abban különböznek egy átlagos iskolától, hogy nemcsak a tanításban érvényesülnek a környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiájának elvei, hanem az iskolai élet minden területén.
A környezettudatos életszemlélet ugyanakkor egyaránt szerepet játszik a működtetésben, a gyerekek étkeztetésében és táboroztatásában is.
Ma már egyre többször biggyesztjük az „öko” szócskát különböző szavak elé, így van már ökogazdaság, ökopiac vagy akár ökoturizmus. A lényeg minden esetben ugyanaz: olyan tevékenységet folytatni, ami az élővilág, a környezetünk érdekeit tartatja szem előtt, ezáltal a lehető legkisebb kárt okozni az ökoszisztémában. A cél: fenntartható életet kialakítani magunknak és az utánunk következő generációknak. Ezt a célt tűzték ki maguk elő az ökoiskolák is, filozófiájuk szerint az ökológiai és ökonómiai érdekek összeegyeztethetők.
Az 2019. évi Ökoiskola címeket október 18-án adták át Budapesten, 49 köznevelési intézmény az idén először nyerte el, 140 pedig megújította az Ökoiskola címet, továbbá 52 intézmény lett örökös ökoiskola, így összességében 241 iskola csatlakozott vagy erősítette meg tagságát a már 1040 intézményt számláló Ökoiskola-hálózatban.
Hajdú-Bihar megyéből az Örökös Ökoiskola címmel rendelkezők listáján négy debreceni is szerepel, az első címes és újra pályázók névsorában pedig 11 megyei oktatási intézményt láthatunk, többek között balmazújvárosi, berettyóújfalui, derecskei, hajdúszoboszlói, földesi, biharkeresztesi, hajdúböszörményi iskolák is csatlakoztak a hálózathoz.
Az iskolák felelőssége
Az átadóünnepségen Maruzsa Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára közölte: a cím azoknak a köznevelési intézmények elismerésére szolgál, amelyek tudatosan, rendszerszinten, a mindennapos gyakorlat szerves részeként foglalkoznak a környezettudatossággal, és kiemelt figyelmet szentelnek a fenntarthatóságra és globális felelősségvállalásra nevelés ügyének – olvasható az MTI híradásában.
– A fenntartható fejlődés, a környezet- és klímavédelem ügye egyre többet szerepel a közgondolkodásban, ugyanakkor öröm látni, hogy a magyar iskolarendszer ezt a kérdéskört nem csak két hónapja, öt hónapja vagy egy éve vette észre. A magyar iskola felismerte és pontosan tudja a felelősségét ebben az ügykörben – hangsúlyozta az államtitkár.
Mitől más, mint a többi?
Az emberiség jelenlegi legnagyobb kihívása a környezeti válság. A környezettudatosabb életvitel kialakítása a válsággal való megküzdés egyik fő eszköze. Ehhez a célkitűzéshez járulnak hozzá az ökoiskolák iskolafejlesztő munkájukban azzal, hogy a jövő generációinak nevelésekor a környezettudatosan cselekvő állampolgár eszményképét tartják szem előtt – olvasható az Oktatáskutatós és Fejlesztő Intézet honlapján.
A bemutatkozóban kitérnek arra is: egy ökoiskola abban különbözik egy átlagos iskolától, hogy nemcsak a tanításban érvényesülnek a környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiájának elvei, hanem az iskolai élet minden területén; az intézmény működtetése terén éppúgy, mint a gyerekek étkeztetésében vagy a táborok szervezésekor.
Innováció több területen
Az ökoiskolák innovativitása három szinten mutatkozik meg: pedagógiai, technológiai/gazdasági szinten, valamint a társas kapcsolatok szintjén. Pedagógia terén az ökoiskolák a komplex, valós élethez közel álló szituációkat előnyben részesítik az előre megtervezett, irányított, tanulási formákkal szemben, továbbá a passzív szabály és tudáselsajátítás helyett az aktív cselekvés közben történő tudásszerzésre helyezik a hangsúlyt. A társas kapcsolatok szintjén többek között törekednek arra, hogy az iskolában ne magányos tanárok tanítsanak magányos gyerekeket, hanem az egész intézményre jellemző legyen a csapatmunka, továbbá a társas élet szabályai ne előre legyenek meghatározva, hanem a diákok felelős részvételével, tárgyalások folyamán alakuljanak ki. A technikai/gazdasági szinten az ökoiskolák igyekeznek takarékosan bánni az energiaforrásokkal, csökkenteni a hulladékok mennyiségét, az iskola külső, belső környezetét esztétikusan alakítani, megteremteni az egészséges étkeztetés feltételeit.
HBN
Borítókép: Együtt a zöld jövőért – képünk a Balásházy-középiskola (mely a megyénkbeli örökös ökoiskolák egyike) idei traktoros ballagásán készült
Ökoiskolák Hajdú-Biharban
Megyei örökös ökoiskolák
Megyei első címes és újra pályázó ökoiskolák