2019.10.24. 20:01
Havonta átlagosan két-három alkalommal éri baleset a 2-es villamost
Nagy, sárga, csilingel, de sokak számára mégis láthatatlan. Mi az? – Akár ilyen találós kérdés is születhetne a debreceni 2-es villamossal kapcsolatban, mely üzembe állítása óta már-már hírhedtté vált a cívisvárosban közlekedők körében.
Fotó: Kovács Péter, archív
Alig telik el ugyanis úgy hét, hogy ne számolnának be a híradások arról, ismét baleset történt az öt és fél éve robogó közlekedési eszköz vonalán. A legtöbben talán már fel se kapják a fejüket, hiszen „megszokták”, azonban mindig akadnak olyanok is, akik egyszerűen nem értik a történteket. Mi az utóbbiak táborát erősítjük, éppen ezért felkerestük a DKV Zrt.-t, segítsenek eligazodni a villamos-balesetekkel kapcsolatos útvesztőkben.
Csak könnyebb sérülések
Megtudtuk, a 2-es villamos 2014. március 1-jén kezdte meg a menetrend szerinti közlekedést, amit már nagyon vártak a debreceniek. Mint ahogyan arról mi is beszámoltunk az ötéves jubileum kapcsán, van is igény rá, hiszen naponta 56 ezer, évente pedig 20,5 millió villamosos utazás történik városunkban. A gond csak az, hogy a balesetek száma is egyre nő, ahogyan haladunk előre az időben. Az elmúlt öt és fél évben 162 (megkeresésünkig még 161) baleset történt, melyben érintett volt a CAF típusú villamos. Így összességében elmondható, hogy a 2-es villamosokat illetően havonta két-három baleset történik. A legnagyobb százalékban személygépjárművel ütköztek, de előfordultak már olyan balesetek is, melyekben kerékpáros és gyalogos volt még érintett. A balesetek során csak könnyebb sérülések fordultak elő, és többségében nem a villamos utasai, hanem az idegen fél sérült. – Az anyagi kár szinte minden ütközésnél jelentős, tekintettel arra, hogy a villamos elején található, úgynevezett életmentő keret azonnal leereszkedik a villamos sínre. Ez egy biztonsági alkatrész, mely megakadályozza azt, hogy a sérült a villamos alá kerüljön, ezzel csökkentve a sérülés mértékét – tájékoztatott Nagy Annamária, a DKV Zrt. kommunikációs- és marketingvezetője, akinél arra is rákérdeztünk, vajon miért történik ennyire sok baleset városunkban a 2-es villamossal.
Még mindig rutinból vezetnek
– Sajnos az autósok, sőt a közlekedés más résztvevői sem „szokták meg” az elmúlt öt és fél év alatt a villamost. A balesetek 95 százalékban az idegen fél figyelmetlenségéből és a KRESZ szabályainak megszegéséből adódnak. A közlekedők megszokásból, rutinból vezetnek. Ezt mutatja az is, hogy a balesetek legnagyobb része a Thomas Mann utcán történik, ahol az autósok rendszerint a villamos elé fordulnak. A másik kritikus kereszteződés a Hunyadi János és a Bethlen utca kereszteződése. Itt a kerékpárosokkal történik a legtöbb baleset – válaszolta.
Debrecenben a 2-es villamos projekt keretében összesen 18 új CAF típusú villamost állítottak forgalomba, ezek között pedig már egy sincs, amelyik valaha ne balesetezett volna: legalább ötször mindegyik karambolozott már az elmúlt öt és fél év alatt.
Együttműködve a rendőrséggel
A balesetek elkerülése érdekében a DKV Zrt. a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitánysággal szorosan együttműködik. Több figyelemfelhívó kampányt készítettek már, legutóbb az ötéves jubileum kapcsán elindították a „Vigyázz rám!” elnevezésű kampányt. Ezen felül a Debrecen Város Önkormányzatával együttműködve több figyelemfelhívó KRESZ-tábla, útburkolati jel is kikerült a kritikusabb kereszteződésekbe, sőt a Thomas Mann utcán fedezőjelzőt, a Károlyi Mihály utca kereszteződésbe pedig automatikus (a villamos érkezése előtt tilosra váltó) közúti jelzőlámpát is telepítettek.
Rákérdeztünk arra is, hogy milyen gyakoriak a balesetek a DKV többi járatát illetően. Megtudtuk, a közúti közlekedésből adódóan kisebb koccanások, ütközések heti rendszerességgel történnek, de szerencsére túlnyomórészt ezek személyi sérülés nélkül, „csak” kisebb anyagi kárral járó balesetek.
VK