2019.08.21. 14:00
Nem autópálya a lakó-pihenő övezet belseje
Az egyes zónák kezdetét és végét mutató jelzőtáblák közötti kereszteződések nem oldják fel azok hatályát.
Fotó: Matey István
Egyre gyakrabban lehet manapság azzal a jelenséggel találkozni Debrecenben, hogy lakó-pihenő övezetek belsejében a megengedett maximum 20 kilométer/óra helyett, ennél sokkal gyorsabban „száguldoznak” az autósok.
Szabad az úton gyalogolni
A város nyugati részében található Fészek lakóparkba például autóval a legtöbben a Tócópart utcán vagy a Lóskúti utcán hajtanak be. Mindkét utca legelején kint van a lakó-pihenő övezet kezdetét, illetve annak végét jelölő kék, fehér tábla. Ez egyebek mellett azt jelenti, hogy ott akár az úttesten is közlekedhetnek a gyalogosok (ha nincs külön járda), a járművek forgalmát azonban szükségtelenül nem akadályozhatják.
A Lóskútin nincs elkülönített járda, ehhez képest egyes autósok rádudálnak az ott gyaloglókra, illetve nagy sebességgel húznak el mellettük. A legtöbben éppen a lakópark központjában található játszótérnél gyorsítanak fel.
A kereszteződés nem oldja
Hajdu Kristóf, a debreceni Koroknai Autósiskola gépjárművezető szakoktatója elmondta: ő is azt tapasztalja, hogy sokan nincsenek tisztában a vonatkozó KRESZ-szabályokkal. Elsősorban azzal, hogy lakó-pihenő övezetben a betorkoló vagy keresztező utcák nem oldják fel ezen táblák rendelkezéseit.
„Övezettábla esetén annak hatálya nem a következő kereszteződésig, hanem az övezet végét jelző tábláig tart”
– jelentette ki.
Arra is felhívta a figyelmet, hogy több lakótelepen, például a Domokos Lajos utca vagy a Derék utca környékén egy egész zónára érvényes a 30-as sebességkorlátozás. – Az autósoknak fejben kell tartani, hogy amíg nem látják a zóna végét jelző táblát, addig érvényben vannak a korlátozások – hangsúlyozta a szakember.
Hozzátette: lakó-pihenő övezetekbe csak célforgalomban szabad behajtani.
OCs