még nem küldik nyugdíjba

2019.08.13. 17:30

Az „eltűnt” debreceni villamos nyomában

Műszaki problémák miatt áll évek óta a remízben az első kék debreceni villamos.

Fotó: Kiss Annamarie

Azoknak, akik az átlagosnál kicsit komolyabban követik a debreceni közösségi közlekedés alakulását, feltűnhetett, hogy már évek óta nem látni a cívisvárosban az első kék színű villamost közlekedni. (Ilyen úgynevezett KCSV-kből összesen 11 darabot használ a Debreceni Közlekedési Vállalat, a DKV.) Az „eltűnt” járgány nyomába eredtünk, melyet a cég Salétrom utcai remízében találtunk meg.

Korszakhatár a villamosoknál

Pongor Csaba, a DKV műszaki igazgatója elmondta: a villamosok debreceni „rendszerváltása” a '90-es évek elején kezdődött. Akkorra a '60-as, '70-es években nagyrészt Debrecenben, kisebb részben Budapesten készült, a köznyelvben „Bengálinak” nevezett sárga FVV CSM villamosok már nem feleltek meg a kor műszaki színvonalának és az utasok elvárásainak.

Pongor Csaba | Fotó: Kiss Annamarie

Az ezeket váltó KCSV-ket a budapesti Ganz Hunslet cég fejlesztette és gyártotta. (Azóta is ezek az utolsó legalább részben magyar villamosok. Ilyenek az egész világon csak Debrecenben futnak.) Egyik különlegességük a korábbiakhoz képest, hogy energia-visszatápláló rendszerrel és elektromechanikus fékrendszerrel rendelkeznek.

Az 1993-ban elsőként Debrecenbe érkezett és 500-as pályaszámot kapott kék villamost hivatalosan KCSV6-1-esnek nevezik, melyből a K betű közútit, a CS csuklóst, a V pedig villamost jelent. A 6-os szám arra utal, hogy a jármű 6 tengellyel rendelkezik, míg az 1-es szám az első szériát jelenti.

Az 500-as is változott

„Tekintettel arra, hogy teljesen új, előd nélküli villamos készült, annak tesztelésére, vizsgálatára volt szükség amelyet itt, Debrecenben, az üzemeltetőnél végeztek az ötszázassal”

- magyarázta Pongor Csaba. A tapasztalatok alapján változtatásokat javasolt a fejlesztőknek a DKV, melyeket figyelembe véve kezdődött meg a sorozatgyártás 1995-ben Budapesten. Az utolsó, 11. KCSV 1997-ben érkezett a hajdú-bihari megyeszékhelyre. Az első KCSV-n is több átalakítást hajtottak végre, de soha nem lett olyan, mint a többiek. Annak még a karosszériája is más formájú, mint a többi.

A 2014 óta járó új CAF Urbos 3-asokhoz képest a KCSV6-1-es (képünkön az 500-as pályaszámú első darab) lényegesen kevesebbszer karambolozott | Fotó: Kiss Annamarie

Megszűnt az eredeti gyártó

A tetszetős és a régiekhez képest kényelmes KCSV-ket gyorsan megkedvelték a debreceni utasok, de többségük mintsem tudott arról, hogy főleg az első 500-as milyen komoly műszaki problémákkal küzd. Pongor Csaba szerint az utóbbi járművön a legkomolyabb gond a fékekkel van, de szintén nem megoldott az úgynevezett „segédüzemi átalakítók”, illetve a tengelykapcsolók esete.

– A fékalkatrészek biztosítása a sorozat többi járművén is komoly anyagi, szervezési problémát jelent a DKV-nak.

„Mivel a KCSV-ket gyártó cég régen megszűnt, átalakult, illetve a fékrendszert gyártó cég is más gyártóműbe integrálódott, eredeti alkatrészeket beszerezni most már szinte lehetetlen ezekhez. Az utángyártottak pedig nagyon drágák”

- fogalmazott a műszaki igazgató.

Pongor Csaba hangsúlyozta, ennek ellenére nem akarják leselejtezni az 500-ast, hivatalosan javítás alatt áll. – Amennyiben lesz rá forrás, valamint műszaki megoldást tudunk találni a gondokra, akár még forgalomba is állíthatjuk ezt a járművet – jelentette ki a szakember.

OCs

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában