2017.05.18. 11:11
Nemcsak magukkal, de egymással és a lámpákkal is kommunikálnak a legkorszerűbb autók
Budapest - De miért öntik a pénzt az autógyártók maguk is az elektronikai fejlesztésekbe?
Budapest - De miért öntik a pénzt az autógyártók maguk is az elektronikai fejlesztésekbe?
Azért, mert ha az elmúlt években igencsak olcsóvá vált szenzorok segítségével előre tudnának jelezni műszaki hibákat vagy csökkenteni a balesetek számát, azzal komoly lépéselőnybe kerülnének a konkurensekkel szemben.
Szenzorok egész sora
Most a fejlődésnek abban a szakaszában vagyunk, amikor a gyártók épp tanulják a már meglévő, óriási mennyiségű információt strukturáltan feldolgozni és abból a megfelelő következtetéseket levonni, ez pedig – a keletkező adat nagysága miatt – igen komplex feladat. Egy mai középkategóriás autó több tucat miniatűr számítógépet és szenzorok sorát tartalmazza a motorvezérlő elektronikától a gyorsulásmérőn át a kormányszög-érzékelőig.
Nagy a felelősség
A keletkező hatalmas adatmennyiség azonban nem csupán újabb bevételi forrásokat, de igen nagy (jogi) felelősséget is jelentenek – ez némileg lassítja a fejlődés ütemét.
Ennek ellenére a legtöbb iparági elemző úgy véli, hogy 2020 körül kezdődik majd az új korszak, amikor a Tesla után több gyártó is piacra dobja az önvezető modelleket, az autók pedig az infrastrukturális fejlesztéseknek köszönhetően már nemcsak magukkal, de egymással, a közlekedési lámpákkal és egyéb rendszerekkel is kommunikálni tudnak majd. Az optimista becslések szerint 2030-ra az eladott új autók 95, a pesszimista szerint 30–35 százaléka lesz legalább részben önvezetésre képes modell. Küszöbön áll a mobilitás új korszaka.
Már ma is elérhetők olyan – elsősorban okostelefonhoz kötött – alkalmazások, amelyek az új érát hirdetik. Az OBU City például GPS alapú, automatikus parkolást kínál, amely a beépített eszköznek köszönhetően – telefonunktól függetlenül is – mindig pontosan tudja, hogy mikor hagyjuk el és érünk vissza az autóhoz, és csakis addig tartja fent a parkolást, amíg távol vagyunk.
Átvállalja a pótdíjat
A cég olyannyira biztos az általa nyújtott kényelmi szolgáltatásban, hogy amennyiben a parkolás automatikus elindítását követően az ügyfél mégis pótdíjat kapna, a társaság átvállalja a pótdíj megfizetését.