Helyi közélet

2016.12.09. 13:23

Küldjön hírt! – Vörösmartysok a vikingek földjén

Debrecen - <em>2016. november 20-27-ig az EGT Alap támogatásával a Debreceni Vörösmarty Mihály Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola négy pedagógusa utazott szakmai látogatásra, Izlandra.</em>

Debrecen - 2016. november 20-27-ig az EGT Alap támogatásával a Debreceni Vörösmarty Mihály Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola négy pedagógusa utazott szakmai látogatásra, Izlandra.

A bázisiskola a reykjaviki Fossvogsskóli volt, ahol 1-7. osztályig tanulnak a gyerekek. Ebben az iskolában tanult a világhíres izlandi énekesnő, Björk is. Tanulmányoztuk az izlandi iskolarendszert, a nyelvoktatást, az iskolai könyvtár működését, a sportolási lehetőségeket, az IKT eszközök használatát, az iskolavezetés szerkezetét és módszereit.

A fogadó iskola mellett ellátogattunk két másik reykjaviki iskolába is, a Réttarholtsskóliba, ahol 8-10. osztályig, illetve a Langholtsskóliba, ahol 1-10. osztályig tanulnak a diákok. Nagyon kíváncsiak voltunk arra, hogy milyen módszerekkel dolgoznak az izlandi kollégák. A miénktől teljesen eltérő szemléletmódot tapasztaltunk, amelynek lényege a stresszmentes légkörben történő kompetenciafejlesztésen alapuló, sok manuális tevékenységet tartalmazó, projekteken szerveződő oktatás.

Olyan iskolákat láttunk, ahol a pedagógus a diák segítője a tudáshoz vezető úton, nem előadó, hanem társ, partner abban a nagy kalandban, amelyet iskolának nevezünk. A diákok oldottak, mosolygósak, a pedagógusok kiegyensúlyozottak, barátságosak, szinte mindenki beszél valamilyen szinten angolul. Nincs osztályozás, a diákok nem kapnak házi feladatot, az iskolának egyetlen kérése van: olvassanak otthon, szülőkkel együtt vagy a nagyobbak egyedül. Nincs kötelező olvasmány, maguk választhatnak olvasnivalót, és erről egy kis naplóban készítenek rövid feljegyzést.

Nagyon ügyelnek a környezetükre, a hulladékot szelektíven gyűjtik, tagjai az Ökoiskola mozgalomnak. Nagyon fontos a manuális képességek fejlesztése is: lehetőségük van választani textilműhely, famegmunkáló műhely, vizuális műhely, illetve főzés között.

Fotó: Seressné Barta Ibolya

Voltunk olyan iskolában, ahol a diákok az iskola stúdiójában vehetik fel az általuk készített zenét, éneket, illetve készíthetik el a filmjüket. Kreativitásra, toleranciára, együttműködésre nevelnek úgy, hogy ezt a diákok szívesen teszik, örömet jelent a számukra, sikerhez jutnak. A digitális eszközöket, leginkább laptopokat és Ipodokat a legnagyobb természetességgel használják már egészen első osztálytól kezdve pl. feladatokat oldanak meg rajta, interneten keresnek, könyvet szerkesztenek, filmet vesznek fel. Az IKT eszközök használata is abszolút a gyakorlatra épül, és rögtön egy projektmunkához kapcsolódik, melynek során számos ismeretet is megszereznek. Például egy könyv szerkesztése során, megtanulnak képeket keresni, beilleszteni, méretezni, szöveget szerkeszteni, elrendezni, digitális könyv esetén mozgóképet, hangot beilleszteni, szerkeszteni, tanulnak a szerzői jogokról, a könyv szerkezetéről, részeiről. A legjobb könyveket ki is nyomtatják, melyből egyet az iskola könyvtára őriz meg, kettőt pedig a diák vihet haza. Mindez történik könyvtári, anyanyelvi, vizuális kultúra és IKT órákon.

Nagyon érdekes volt számunkra az iskolai menza is. Amellett, hogy nagyon egészséges ételeket kínáltak, a diákok annyiszor repetáztak a fő fogásból, a salátákból, amennyiszer csak szerettek volna. Az osztályok ügyeletes diákjai az étkezés után a lehullott szemetet összeseperték, és a kukába tették.

Talán érdekes még szólni arról, hogy a diákok nem használtak váltócipőt, hanem az épületen belül zokniban közlekedtek. A tisztaság ezt meg is engedte, de számunkra ez először meglepő volt.

Fotó: Seressné Barta Ibolya

A tanári szobában minden nap terített asztal várja a pedagógusokat: alma, banán, egyéb aktuális gyümölcs, illetve ott van a kávégép, sokfajta tea, ásványvíz, amely tartozéka a mindennapi életnek a tanáriban. Az iskola igazgatójának elmondása szerint fontos, hogy a kollégái vidáman, elégedetten menjenek a gyerekek közé.

Egy nagyobb szünet van, 10.20-tól 10.40-ig. Ekkor tudnak a diákok tízóraizni, illetve a tanárok a tanáriban találkozni, megbeszélni dolgokat, kikapcsolódni.

Az iskolai élmények, tapasztalatok mellett volt egy kis időnk arra is, hogy Reykjavikkal és környékével ismerkedjünk. Sok útleírásban olvastuk, hogy Izland egy teljesen más világ. Valóban: jártunk a „pokol kapujában”, kénes, füstölgő, fortyogó vidéken, eljutottunk a jég birodalmába, a gleccser kezdetéhez, láttunk vulkáni hegyeket, gejzírt és vízeséseket. Megtapasztalhattuk a vad és érintetlen természet szépségét, a természeti erők erejét.

A látogatás végén az izlandi kollégákkal összegeztük a tapasztalatainkat, és terveztük a jövőbeli együttműködést e-Twinning és Erasmus+ projektben, valamint röplabdasport területén.

- Seressné Barta Ibolya -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában