Helyi közélet

2016.08.26. 15:03

Házilag nem érdemes a mérőórákat buherálni

Debrecen - Kiadványban hívják fel a figyelmet a fogyasztásmérők helyes használatára.

Debrecen - Kiadványban hívják fel a figyelmet a fogyasztásmérők helyes használatára.

Plombák lecserélése, átkötések, plexi betörése, mérőóra megolvasztása – csak néhány trükk, mellyel a fogyasztók próbálnak a rezsiköltségeiken csökkenteni szabálytalanul. Mindez úgynevezett szabálytalan vételezésnek minősül, és ez akár több százezer forintos büntetést is vonhat maga után – derült ki azon a csütörtöki sajtótájékoztatón, ahol az „Óvja a mérőóráját!” kampány legfontosabb tudnivalóit ismertették a Megyeházán.

A fogyasztó felelőssége

Hazánkban mintegy 15 millió fogyasztásmérőt használnak, ezek kapcsán évente 1500 panasz érkezik a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalába (MEKH). Az esetek jelentős részében a felhasználó szabálytalanul alkalmazza az eszközt, ami miatt a szolgáltató magas összegű kötbér megfizetésére szólítja fel. – A fogyasztók többnyire csak probléma esetén szembesülnek a kötelezettségeikkel, ebben segít nekik ez a kiadvány – mondta Scherer Zsolt, a MEKH szóvivője. A felhasználó feladata a mérőórák állagának megóvása, és amennyiben hibát észlel, azt köteles két munkanapon belül jelezni. Ilyenkor a szolgáltató kiszállással elvégzi az ellenőrzést, majd ha indokoltnak látja, elvégzi a cserét – ismertette dr. Molnár Péter, a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályának vezetője. Amennyiben az ügyfél a kérdésére, levelére nem kap választ 15 napon belül, vagy elutasító válasz érkezik, további írásbeli panaszával a MEKH-hez fordulhat.


Fotó: Molnár Péter


A szolgáltató előzetes bejelentés nélkül is végezhet ellen­őrzést, és azt egyéb helyszíni szerelési tevékenységhez is kapcsolhatja. Rajkai Péter, a MEKH Fogyasztóvédelmi Ügyfélkapcsolati osztályának vezetője a fogyasztók jogait hangsúlyozta. Az ellen­őrzés során a felhasználó kérheti az ellenőröket, hogy igazolják magukat és informálják az ellenőrzés céljáról.

Hetven százalékban

Rajkai Péter azt tanácsolja a fogyasztóknak, legyenek jelen végig az ellenőrzésen. Ilyenkor a jegyzőkönyvbe megírhatja az esetleges panaszát.

– A véleményüket bátran írják le, akkor is, ha nem tudják azt szaknyelven megfogalmazni. A fogyasztók is készíthetnek a mérőórákról felvételeket, ezek egyes esetekben bizonyító erejűek. Érdemes tudni azt is, hogy a beérkezett 1500 panasz 70 százalékában a szolgáltatónak van igaza – hangsúlyozta Scherer Zsolt. Hozzátette, a felhasználók senkinek se engedjék a mérőórák befolyásolását, hiszen végső esetben az igazságügyi szakértő pontosan meg tudja állapítani, ha valami nem az eredeti állapotában található a készüléken.

HBN–VK

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában