2016.01.04. 07:40
"Itt semmin nem kell már csodálkozni" - Lakások lesznek a Menyhárt téri garázssoron
Debrecen - A statikus szakvélemény alapján a garázssor elbírja a ráépítést.
Debrecen - A statikus szakvélemény alapján a garázssor elbírja a ráépítést.
Amikor a közelmúltban kőművesbrigád vonult fel az Újkertben, a Menyhárt téri garázsnál, néhány környékbeli arra gondolt, hogy lebontják a málló vakolatú, csúnya épületet. De épp ellenkezőleg, építeni jöttek. A Böszörményi út felől új téglafalakat lehet látni – a garázsok tetején.
Aggodalmak, remények
A helyszínen előbb az arra járókat kérdeztünk. Itt semmin nem kell már csodálkozni – jelentette ki Vass Árpád, aki tíz éve lakik a Jerikó utcán, és autójával rendszeresen a garázssor mellett parkol. A közeli házban lakó Tarr Gábor úgy fogalmazott: nem örül a beruházásnak, mert így is kevés a parkolóhely, és ha még többen fognak arra közlekedni, romlik majd a helyzet.
Az egyik fedett átjáróban találkoztunk Suba Attilával, aki öreg autójával éppen akkor állt be bérelt garázsába. Ő azt mondta, tudomása szerint nagyjából 10 évvel ezelőtt arra hivatkozva tiltották meg a garázssor tetején történő parkolást, hogy az épület statikailag „nincs rendben, életveszélyes”.
– Ugyanolyan házgyári beton, mint a környező panelházak, csak a közfalak vannak téglából. Így bármit elbír – vetett ellent egy másik garázsban Balogh István annak a reményének hangot adva, mely szerint a ráépítés után végre megszűnhetnek a beázások. Valamivel odébb Vasas Károlytól megtudtuk, hogy 5-6 évvel korábban üzleteket akartak a tetőre építeni, de az a válság miatt meghiúsult.
A korszerűsítés során egyebek mellett kapukkal zárják majd le a nyitott átjárókat, és új garázskapukat is felszerelnek.
Nem lesz baj, mondja
A Menyhárt téri beruházás tervezője, Fésüs Péter okleveles építészmérnök írásban válaszolt kérdéseinkre. Arról tájékoztatott, hogy az előre gyártott univáz vasbeton szerkezetű, kétszintes garázssor 1984-ben épült és eredetileg 216 gépkocsi tárolására volt alkalmas. A felső szintet azért zárták le, mert a beázások miatt a tetőt korábban ideiglenes fóliaszigeteléssel fedték be, amely autóforgalom esetén kiszakadhatott volna. Vagyis szó nincs arról, hogy életveszélyes lenne az épület. A tervezés előkészítő szakaszában alaposan megvizsgálták az épületet és teljes körű talajmechanikai szakvélemény is készült. Ezek figyelembevételével alakították ki a tervezett épületek tartószerkezetét. A meglévő pilléralapokat injektálásos eljárással stabilizálták.
A kivitelező az épület lapos tetejét a teherhordó tartószerkezetig visszabontja, majd a teljes felújítást követően 12, többlakásos épületet húz fel. A házak a tetőterület 27 százalékát foglalják majd el és összesen 1500 négyzetméternyi zöldfelületet hoznak létre.
A jelenlegi garázstulajdonosok jól járnak, mert a ráépítés fejében teljesen megújítják az igen elhanyagolt épületegyüttest. Fésűs Péter szerint a fejlesztés jelentős építészeti minőség javulását eredményezi.
Jónak találták a tetejét
A polgármesteri hivatal műszaki osztályán közölték: a helyi építési szabályzat az építmény területét nagyvárosias lakóövezetbe sorolja és lehetőséget ad az emeletráépítéses bővítésre. Az építménymagasság nem lépi túl a megengedett 7,5 méteres mértéket. Az építés megkezdésének feltétele volt, hogy az építtető valamennyi garázstulajdonos hozzájáruló nyilatkozatát beszerezze.