Helyi közélet

2015.09.17. 08:04

Sokba fáj az árufuvarozóknak a menekültválság okozta torlódás

Debrecen - A tömeges bevándorlás miatti autópálya-lezárások sokba kerülhetnek a magyar cégeknek (is).

Debrecen - A tömeges bevándorlás miatti autópálya-lezárások sokba kerülhetnek a magyar cégeknek (is).

A megye legnagyobb logisztikai cégének tulajdonosa csak remélni meri, hogy a biztonsági határzár „élesítésével” normalizálódik a helyzet az utakon, és a kamionjaiknak nem kell hosszú órákig rostokolni egy-egy lezárt autópályaszakasz miatt. Az idő ugyanis náluk pénz…

Milliós károk

A nemzetközi árufuvarozásban mintegy hatvan kamionnal résztvevő debreceni DELOG Kft. ügyvezetője abban bízik, hogy mostantól zavartalan lesz a kamionforgalom az osztrák-német relációban, ahol az utóbbi hetekben egymást érték a sztrádalezárások. „Ha csak eseti jelenségről volt szó, akkor az így keletkezett károk éves szinten a büdzsében még kezelhetők, ellenkező esetben viszont akár 15-20 százalékkal is csökkenhet egy-egy kamion teljesítőképessége. Márpedig ha a jármű adott idő alatt kevesebb kilométert tud megtenni, az bevételkiesést okoz, ami viszont hosszabb távon óhatatlanul tarifaemelést eredményezhet” – fogalmazott Fülöp Zsolt ügyvezető igazgató, hozzátéve, hogy reményei szerint nem fajulnak majd idáig a migrációval kapcsolatos események. Arra a kérdésre, hogy a migráció eddig az általa vezetett cégnek mekkora kárt okozott, Fülöp Zsolt pontos számot nem tudott mondani, de megerősítette, hogy mindenképpen milliós tételekről van szó.

Levegőben viszik

A National Instruments Hungary Kft. napi rendszerességgel szállít Debrecenből a világ számos országába különböző informatikai termékeket, a migránsok okozta közlekedési káosz azonban őket egyelőre elkerülte. – Az a szerencsénk hogy Debrecenből csak Budapestig utaznak közúton a szállítmányok, onnan repülővel viszik a különböző célállomásokra. Az alapanyagok beérkezésénél előfordulnak ugyan késések, de miután megfelelő készletekkel rendelkezünk, egy-két napos csúszás nem akasztja meg a gyárban a folyamatos termelést – tudtuk meg Ábrahám László ügyvezető igazgatótól, aki a mostani helyzetben nem szeretne a nyugati határ menti autóipari cégek topmenedzsereivel cserélni. „Nincsenek erről konkrét információim, de egy autógyárban, ahol „just in time” rendszerben dolgoznak, 15-30 perces ciklusokkal és szinte nulla készlettel, ez tragikus lehet” – mondta az amerikai tulajdonban lévő cég vezetője, aki a legújabbkori „népvándorlás” kapcsán személyes élményét is megosztotta velünk. – Az amerikai központunkból egy kolléga nem volt hajlandó hivatalos kiküldetés keretében Magyarországra utazni, mondván, a CNN-n látta, hogy nálunk polgárháborús állapotok uralkodnak; nem volt egyszerű az ellenkezőjéről meggyőzni – mondta.

Évi 600-800 kamion

Az éves szinten nyolcmillió kacsát és libát előállító Tranzit-Ker Zrt. fő piaca német nyelvterületen van, ezért számukra létkérdés, hogy folyamatos legyen közúton a nemzetközi árufuvarozás. Szabó Miklós vezérigazgató egy gyors fejszámolás után közölte, hogy évente mintegy 600-800 kamionnyi árut exportálnak. „A kacsa kiszállítása folyamatos, a libánál azonban csak néhány napja kezdődött meg a szezon, ezért nagyon reméljük, hogy megszűnik a folyamatos csikicsuki a nemzetközi tranzitútvonalakon. Márton nap, illetve Karácsony előtt órára pontosan kell megérkeznie a friss árunak a külföldi partnerekhez, ebbe a folyamatba több órás vagy akár egy napos késés nem fér bele” – jelentette ki a vállalatvezető.


A zsebükre mehet

Jelentős költségnövekedést okozhat a hazai fuvarozóknak, ha az osztrákok fenntartják, esetleg más országok is bevezetik az embercsempészet miatti szigorított ellenőrzést – jelentette be Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete ügyvezető főtitkára. Szavai szerint ha ez bekövetkezik, akkor több fuvarozóra lesz szükség és drágulni fog a szállítmányozás. Szakmai körökben aggodalmat kelt, hogy az autópályán egy-egy dugóban a kamionok nem állnak, hanem lassan araszolnak, ami így beleszámít a vezetési időbe, ugyanakkor nemzetközi relációban képtelenség tartani a menetidőket.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában