Helyi közélet

2015.03.27. 08:23

Mindig a biztonság az első

Debrecen - Rendkívül szigorúak a repüléshez kapcsolódó ellenőrzési szabályok.

Debrecen - Rendkívül szigorúak a repüléshez kapcsolódó ellenőrzési szabályok.

– Az elmúlt száz év statisztikáit vizsgálva világosan kimutatható, hogy a repülés a legkevésbé veszélyes közlekedési mód, köszönhetően annak, hogy ott mindenben a biztonsági szempont a legelső – hangsúlyozta elöljáróban Gulyás Péter, a debreceni repülőtér forgalmi igazgatója.

Lista alapján

A biztonság az utasokra és a személyzetre vonatkozóan is értendő, és az összes technológiai fejlesztésnél figyelembe veszik. Emellett a repülés mindennapos „ügymenetében” is alapvető.

– Indulás előtt a pilóták egy lista alapján ellenőrzik a fül­kében a műszereket, a légiutas-kísérők pedig a fedélzetet, hogy az oxigénmaszkok, ülések, a vészkijárat biztonságosan működik-e. Továbbá a repülőtér földi személyzete és a pilóták kívülről körbenézik a gépet, s a legkisebb sérülést is jelzik a karbantartóknak, akik megvizsgálják, felszállhat-e a légijármű. Érkezéskor, mielőtt a földi kiszolgálási eszközök megközelítik a repülőgépet és leszállnának az utasok, ugyanez a vizsgálat megint megtörténik. Ezek mellett a bázisrepülőtéren a gépeket folyamatosan ellenőrzik, erre minden légitársaságnak biztosítania kell az előírások szerinti karbantartó személyzetet, eszközöket. Rendszeresen felülvizsgálják a hajtó- és futóműveket, a fedélzeti és egyéb műszereket. A légügyi hatóságok pedig szúrópróbaszerűen is megvizsgálják mindezeket – sorolta a szakember.

Nem végzetes

Gulyás Péter nem emlékszik rá, hogy Debrecenben valódi kényszerleszállásra került volna sor, de ilyen eshetőségre is fel van készülve a hajdú-bihari légikikötő.

– Ha egy gép bajba kerülne, a szokásos nyitvatartási időn túl is tudnánk fogadni. A „forgatókönyv” szerint a pilóta jelzése után az irányítótorony emelt szintű készültségbe helyezné az egész reptéri személyzetet. Értesítené a repülőtér tűzoltóságán kívül a városit is, valamint az

egyéb hatóságokat, a rendőrséget, mentőket; a problémától függően előkészítve azt, hogy a gép épségben landolhasson.

Gulyás Péter elmondta: meghibásodás esetén a mai technológiának köszönhe­tően – az egymással összehangolt működésükből adódóan – bizonyos berendezések át tudják venni a fő funkciókat. Ezért igen ritka a végzetes probléma, vagyis ha baj van, a gép akkor sem zuhan le, hanem el tud jutni a legközelebbi repülőtérig.

ÉKN–Szőke Tímea


Berlin - Öt évvel ezelőtt és 2008-ban is majdnem elájultak a pilóták a Germanwings egyik Airbusán – számolt be még 2012-ben a német Die Welt.


Debrecen - Debreceni légiutas-kísérő mesélt portálunknak arról, mit tehetnek, ha zuhan a gép.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában