Helyi közélet

2014.10.27. 17:03

Olvasói levél: Mikor ne hívjon mentőt a beteg!

Debrecen - Idős, krónikus beteg olvasónk, Balláné Tóth Irén évek óta katéterrel él. Szeptember 20-án, a vizelete a katéter mellett spontán ürült. Mint elmondta, hívta az ügyeletes orvost, aki ellenőrizte az eszközt és rendben találta. A panasz később ismét jelentkezett. A rendelőből ekkor telefonon azt tanácsolták, hívjon mentőt és menjen a klinika sürgősségi ügyeletére.

Debrecen - Idős, krónikus beteg olvasónk, Balláné Tóth Irén évek óta katéterrel él. Szeptember 20-án, a vizelete a katéter mellett spontán ürült. Mint elmondta, hívta az ügyeletes orvost, aki ellenőrizte az eszközt és rendben találta. A panasz később ismét jelentkezett. A rendelőből ekkor telefonon azt tanácsolták, hívjon mentőt és menjen a klinika sürgősségi ügyeletére. Ott a katétert kicserélték, másnap viszont ismét vizeletfolyást tapasztalt. Először megint az ügyeletes orvost kereste, de azt mondták, forduljon most is a mentőkhöz. Délután 3 óra után vitték a klinikára, ahol megtörtént az újabb katétercsere, ám kifogásolták, hogy mentőt hívott. Kínosan érezte magát, de – mint mondta – ennél is kínosabb élmény várt rá. Alig ért ugyanis haza, véres folyadék ürült a gyűjtőtasakba és erős alhasi fájdalmai voltak. Emiatt rögtön az Urológiai Klinikára telefonált, ahol fogadásra késznek nyilatkoztak, azzal a feltétellel, hogy a sürgősségi ügyeleten kiállított beutalóval érkezzen. Rosszulléte miatt – és mert autó nem áll rendelkezésükre, tömegközlekedési eszközzel pedig a homokkerti otthonukból csak hosszan, körülményesen érték volna el az intézményt – most is mentőt kért.

Amikor kivittek, a sürgősségi osztály vezetője és a kezelőorvos nagyon csúnyán beszélt velem. Azt mondták, nem a lábammal van a baj, ha még egyszer mentőt hívok, kifizettetik velem az 50 ezer forintos költséget. Beutalót nem adtak, hanem újból kicserélték a katétert és azt mondták, hívjak valakit, aki hazavisz. Annyira megaláztak, hogy sírnom kellett” – mesélte a hölgy, akit végül az unokája vitt haza. Fontosnak tartotta azonban kiemelni, hogy a mentők minden alkalommal kifogástalan ellátásban, bánásmódban részesítették.

Az a kérdése, milyen esetben jogosult mentőt hívni; megteheti-e, ha az ügyeletes orvos ezt tanácsolja; ha utóbb indokolatlannak találják, valóban kifizettethetik-e vele, és a számla elérheti e az 50 ezer forintot? Végül felvetette, lehet-e gyógyító orvosnak nevezni az olyan embert, aki megalázza az idős és súlyosan beteg, nem kellően tájékozott asszonyt?

Senki nem kért pénzt

Válasz Balláné Tóth Irén panaszos levelére.

Balláné Tóth Irént szeptember 21-én 15.19-kor szállította az OMSZ a DE KK Belgyógyászati Intézet Sürgősségi Centrum ambulanciájára, az előző nap kicserélt állandó hólyagkatéter mellett észlelt vizeletcsorgás miatt. Teljes körű vizsgálat után a hólyagkatétert egy „vastagabbra” kicserélték, ezután megfigyelve panaszai megszűntek és elbocsátották. A hazaszállításához betegszállító szolgálatot kívánt igénybe venni, de amikor tájékoztatták, hogy az 6 órán belül garantált és esetleg várnia kell, akkor közölte, hogy inkább a családjával gépkocsin távozik. 3 óra elteltével ismét mentővel szállították vissza a sürgősségi centrumba, panaszait objektivizálni nem tudtuk, mindenesetre az ambuláns kezelőlapon rögzített és akkor elmondott panaszai nem azonosak az olvasói panaszos levélben leírtakkal. Ismét kicserélték ugyano lyannal a katéterét, és ezután elmondása szerint panaszai megszűntek. A kezelését végző szakorvos miután megtudta, hogy a család ismét a beteg után érkezik, elmondta azon véleményét, hogy indokolatlannak tartja a most már második mentőszállítást, hiszen általános állapota, valamint a katétercsere miatt ez nem volt szükséges, különösen annak tükrében, hogy a családi gépkocsi mégis rendelkezésre állt. Az erről folytatott beszélgetés során a kolléga elmondta, hogy a mentők indokolatlan igénybevétele nemcsak a költség miatt, hanem azért is problémás, mert esetleg egy tényleg rászoruló betegtől vonja el a mentőt. Felvettette, hogy a család négyszer teszi meg a lakás–klinika közötti utat, két alkalommal lényegében a mentőt követve. Azzal kapcsolatban, hogy a beteg otthonából hosszan és körülményesen lehet elérni a klinikát megkérdezte, hogy amennyiben a tényleges költségét meg kellene fizetni a mentőszállításnak, akkor is megrendelné-e. Ekkor hirtelen a beteg elsírta magát, ezután az orvos vigasztalta és ismét többször megerősítette, hogy senki nem kér tőle a mentőszállításért semmilyen pénzt, és a beteg teljességgel megnyugodva távozott ismét hozzátartozójával.

A panaszos a levélben leírtakkal ellentétben a mentőben semmiféle ellátást nem kapott, csak szállítás történt.

Összességében megállapítható, hogy a beteg ellátása a szakmai szabályok szerint történt. Munkatársaim figyelmét felhívtam arra, hogy a betegekkel történő beszélgetés során kerüljék az esetlegesen félreérthető megfogalmazásokat. Sajnálom, hogy a történtek ennyire felzaklatták idős betegünket.

- Dr. Édes István, egyetemi tanár, főigazgató -


Cikkünkhöz a Facebookon szólhat hozzá:

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/hu_HU/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, script , facebook-jssdk ));

// ]]>

" data-width="600">


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában