2014.06.03. 10:23
"Ma 1229 autót gyártunk"
Mlada Boleslav - Mlada Boleslavban 28 ezren élnek; a Skoda három üzeme összesen 23 ezer embert foglalkoztat.
Mlada Boleslav - Mlada Boleslavban 28 ezren élnek; a Skoda három üzeme összesen 23 ezer embert foglalkoztat.
A futószalag a nap huszonnégy órájában csak megy, megy és megy. A terem egyik végében beérkezik az üres karosszéria, hogy néhány óra múltán a kész Octavia a "saját lábán" hagyja el a szerelőcsarnokot. Nagyon észnél kell lenni, ha teljesíteni akarják az aznapra előirányzott 1229 új autó összerakását.
Miért olyan sietős?
Hatszáz kilométerrel a hátunk mögött (a tervezetthez képest) tíz perces késéssel érkeztünk meg Mlada Boleslavba, a Skoda központi gyárába, és először nem értettük, hogy a fogadásunkra kivezényelt fiatalember mitől olyan feszült. Aztán megértettük; úgy volt, hogy a dolgozókkal ebédelünk, csakhogy a nyolcórás műszakból csupán harminc perc az ebédidő, utána (aki bújt, bújt...) a gyári menza bezár, és újra indul a futószalag.
Abban az üzemben, ahol az Octavia készül, 2 ezer 600 ember dolgozik egy műszakban, akiknek az átlagéletkora 28 év. Látszólag nem túl nehéz a meló, hiszen mindenkinek megvan a maga feladata (az egyik csak a műszerfal kábelkötegeivel bíbelőik, a másik csak a szélvédőt ragasztja és így tovább), valójában azonban a szalagmunka mentálisan és fizikálisan is igencsak megterhelő. Egy-egy munka művelt normaideje 60-70 másodperc (!!!), és nem igazán lehet hibázni, hiszen akkor a szalag végén esetleg nem indul be a kész autó.