Helyi közélet

2012.09.26. 10:05

Megyei-járási rendszámok - A pénzről szól

Debrecen - A megkérdezett autósok mindegyike a pénzbehajtás szándékát gyanítja a tervezett rendszámcsere mögött.

Debrecen - A megkérdezett autósok mindegyike a pénzbehajtás szándékát gyanítja a tervezett rendszámcsere mögött."Hány bőrt akarnak még lehúzni az autósokról? Nem használom az autómat, lassan mégis többe van, mint amikor naponta jártam vele" - horkant fel az egyik belvárosi buszmegállóban várakozó István, amikor a területi rendszámok tervezett bevezetéséről kérdeztük. Neki nem is a tranzakció egyszeri 15 ezer forintos költségével van baja (a rendszám mellett a hivatalos okiratokat és az érvényesítő címkéket is cserélni kell), hanem azzal, hogy ha mondjuk egy szabolcs megyei vevőnek adja el a kocsiját, akkor az egész hercehurca kezdődik elölről.

Mindenki tudja...

- Nem kell a parasztvakítás, mindenki tudja, hogy az államilag intézményesített pénzbehajtás újabb mintapéldájával állunk szemben. A hatalom kitalálja, az autós pedig szépen megfizeti. Ilyen egyszerű - mondja Kiss Botond, miközben fél szemmel a kútoszlop számlálóját figyeli, hiszen a mai üzemanyagárak mellett csak úgy pörögnek le rajta az ezresek... Antal Attila, akinek a vállalkozása több járműből álló flottát tart fenn, úgy véli, nem vagyunk mi olyan nagy ország, ami a rendszámokon indokolná a területi megjelölést. - Ha rajtam múlna, én hordozható rendszámot vezetnék be, ami a sajátom lenne, és ha másik autót vennék, arra mindig átkerülne. Ez persze egy kifejezetten költségtakarékos megoldás, amiből az állam biztosan nem kaszálhatna a polgárai kárára tízmilliárdos bevételeket - állítja a vállalkozó. A taxizásból megélni próbáló István is átlát a szitán. - Olvastan a fejlesztési miniszter nyilatkozatát, aki szerint két előnye lenne a területi rendszámnak: a bűnözők könnyebb azonosítása, és szmogriadó esetén a szabálytalanul közlekedők kiszűrése. Nos, a bűnözők nem olyan hülyék, hogy a saját kocsijukkal járjanak munkába, vagy ha mégis, akkor a rendőrök ma is házhoz jönnek értük. A szmogriadós példa pedig azért sántít, mert sok nagyvárosi autós (az olcsóbb biztosítási díjak miatt) vidéki rokon nevére íratta át az autóját, így ha egy budapesti lakos szmogriadó esetén szegedi rendszámmal rója a főváros útjait, senki nem fogja megállítani... - véli a középkorú debreceni férfi.

Felejtsék el!

Nemcsak az autósoknál, de az autós érdekvédelmi szervezeteknél is "kiverte a biztosítékot" a területi rendszám gondolata. Knezsik István, az Autós Nagykoalíció vezetője szerint például egy olyan országban, amelyen gépkocsival néhány óra alatt át lehet érni, szakmailag semmi nem indokolja a területi alapú (megyei vagy járási) rendszámokat. Szakértők szerint a teljes, 3,5 millió darabos járműpark cseréje 52 milliárd forintba kerülne, melynek a fele a rendszámok ára, a másik fele pedig a költségvetést gazdagítja. Az elképzelés ellenzői azt az érvet is gyakran hangoztatják, hogy a három betűből és három számból álló jelenlegi rendszám kombinálhatósága még bőven tartalmaz lehetőségeket, ezért tehát még legalább tíz évig nem kellene a gépjármű-azonosítókat lecserélni. A tiltakozók táborához csatlakozott a minap a Magyar Autóklub is, melynek főtitkára levélben szólította fel Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési minisztert, hogy mondjanak le a területi alapú rendszám bevezetésének a tervéről.

 

Az ellenzők érvei

Ekkor országban szükségtelen

Az autósokkal fizettetnék meg

Folyamatos terhet jelentene

Bűnmegelőző hatása nem lenne

Nincs szakmai indokoltsága

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában