Helyi közélet

2012.07.11. 12:51

Az EL-GO típusú elektromos mopedek szállítása júliustól tilos a DKV Zrt. járművein

Debrecen -  A Mikepércsi úti buszmegállóban hangos szóváltásra figyeltek fel az utasok; a vita azon robbant ki, hogy a szaharai melegben a megállóban várakozó mozgássérült férfi felszállhat-e az EL-GO típusú elektromos mopedjével a klimatizált helyijáratú autóbuszra. Kiderült, hogy a belső utasítás szerint nem.

Debrecen -  A Mikepércsi úti buszmegállóban hangos szóváltásra figyeltek fel az utasok; a vita azon robbant ki, hogy a szaharai melegben a megállóban várakozó mozgássérült férfi felszállhat-e az EL-GO típusú elektromos mopedjével a klimatizált helyijáratú autóbuszra. Kiderült, hogy a belső utasítás szerint nem.

 

Mi a baj vele?

A miért?-ről a közlekedési vállalat kommunikációs előadóját kérdeztük. Csohány Andrea elmondta, hogy mivel az elektromos mopedek KRESZ szerinti besorolása és a szakhatóságok ezzel kapcsolatos álláspontja nem egyértelmű, ezek nem adnak megfelelő útmutatást számukra a helyzet megítélésére. "Az utasaink biztonsága érdekében július elsejétől járműveinken a három-, illetve négykerekű EL-GO elektromos mopedek nem szállíthatóak. Már a járműveinkre történő felhajtás is problémás vele (nagy a súlya, a kézi mozgatása pedig nem lehetséges), a rámpákat sem ezekhez méretezték, ráadásul a tömegközlekedési eszközökön történő mozgásuk az utasok számára balesetveszélyes. A döntésben szerepet játszott továbbá, hogy a buszokon a mozgássérültek számára fenntartott helyre történő beállása, és a biztonságos rögzítése sem megoldható." - tudtuk meg. Hozzátette, hogy a tömegközlekedési járműveken csak áramtalanított és megfelelően rögzített kerekes szék szállítható, ennél a típusnál pedig ez nem megoldható. "Amennyiben az illetékes szakhatóság a jövőben az említett mopedek szállítását egyértelműen engedélyezi, úgy társaságunk a hivatalos szabályozásnak megfelelően fog eljárni" - ígérte meg Csohány Andrea.

 

Az elnök belátó

Az EL-GO egy viszonylag elterjedt elektromos moped, amit olyanok is használnak, akik nem feltétlenül mozgáskorlátozottak, csak hosszabb távon nem képesek a gyaloglásra - tudtuk meg Szécsényi Lajostól, a Mozgáskorlátozottak Hajdú-Bihar Megyei Egyesületének elnökétől. - Egyet kell értenünk a hatóságokkal és a közlekedési vállalattal abban, hogy ez a típusú moped a szabályozás szerint önálló közlekedési eszköznek számít, és a szállítására is az erre vonatkozó előírásokat kell alkalmazni. Ez a 22-es csapdája, hiszen egyfelől méltatlan a sérült emberekhez, hogy az elektromos mopedük műszaki paraméterei miatt nem szállhatnak fel a DKV járműveire, másfelől viszont első az utasok biztonsága, ami nem veszélyeztethető. Az lenne a legjobb, ha a közlekedési vállalat találna műszaki megoldást arra, hogy a mopedeket a buszokra feljuttassák és ott megfelelően rögzítsék, bár nem valószínű, hogy néhány ügyfél problémája miatt a járműflotta valamennyi tagját súlyos pénzekért átalakítanák - jelentette ki Szécsényi Lajos. HBN

 

Petneházi Attila

 

A tiltás okai

Túl nehéz a súlya 

Túl nagy a mérete

Kézzel mozgatni nem lehet

A buszon nem rögzíthető

Nem egyértelmű a besorolása

Az utasokra veszélyes

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában