2008.09.10. 08:53
Ahol a sztrádák egymásba futnak
<p>Nagyvárad — A térség többi vidékéhez hasonlóan, a Hajdú-Bihar- Bihor Eurórégióban is érdeklődésre számot tartó téma napjainkban a gyorsforgalmi utak építése.</p>
A román-magyar határ két oldalán élőket talán az foglalkoztatja a legjobban,hogy hol futnak majd a nyomvonalak, illetve melyik településnél lesz a romániai és a magyarországi sztrádáknak a közös metszéspontja.
Magyar oldalon az M4-es autópálya (mely Szentgotthárdtól Szolnokon és Püspökladányon át középen szeli át Magyarországot) a magyar-román kormányközi megállapodás értelmében a Bors-Ártánd átkelőnél éri majd el az országhatárt.
Nemrég azonban napirendre került az M35-ösnek az építése is, Debrecentől Nagyváradig. Egy korábbi terv szerint ez az autópálya lejönne Berettyóújfaluig, ahol belefutna az M4-esbe és az államközi megegyezésnek megfelelően Ártánd és Bors községeknél lenne a közös határátkelő.
Jelenleg úgy tűnik,hogy a magyarországiak a legrövidebb utat, tehát a „nyílegyenesen” Nagyváradnak tartó pálya építését preferálják, nyilván ez az olcsóbb. Ezzel együtt úgy terveznék, hogy a határt Nagykerekinél metszené a sztráda.
Még várni kell rá
De mi a helyzet a romániai oldalon? Cseke Attila kormányfőtitkár- helyettes elmondása szerint a Bechtel cég által épített észak-erdélyi autópálya a Bihar megyei Nagyszántótól északra, a G 34-es határkő közelében érné el az országhatárt, ahol összefutna azzal a magyarországi sztrádával, mely a Hajdú-Bihar megyei Nagykerekitől észak-keletre csatlakozna hozzá.
A közös metszéspont kialakításáig azonban még várni kell egy kis ideig, hiszen a szerződésben foglaltak értelmében a Bechtelnek 2010 februárjáig kell elkészülnie az észak-erdélyi autópálya Bihar megyei szakaszával.