Helyi közélet

2008.06.06. 10:21

Berettyóújfaluban is nehéz átjutni a túloldalba

<p>Berettyóújfalu - Veszélyes gyalogosátkelőkről, a megnövekedett kamionforgalomról, a 42-es és 47-es főút újabb összekötéséről egyaránt szó esett kedden délután Berettyóújfaluban a Napló fórumán.</p>

A lakosságot kevesen képviselték, a megjelentek azonban így is tartalmas beszélgetést folytattak az Önkormányzat, a Közútkezelő és a rendőrség illetékeseivel.

Átjutni a túloldalba

Bak Istvánné a Széchenyi-Dózsa György-Hétvezér és Ady Endre utcák találkozási pontjának veszélyességére hívta fel a figyelmet, kiemelve, hogy sok gyerek jár arrafele.
– Néha 5-10 percig is várunk, mire át tudunk menni a túloldalba. Lámpa vagy körforgalom kellene ide. Ha rendőrt látnak ott az autósok, akkor fékeznek, de ha nem, sokan száguldanak.
Szeifert Ferenc polgármester elmondta, hogy több körforgalom megépítéséről folyik egyeztetés, köztük az említett kritikus pontnál építendőről is.

Emlékeztetett rá, hogy Nyugat-Európában a gyalogosokat sokkal szigorúbban védi a KRESZ (például ha csak megközelíti a járókelő a zebrát, az autósnak meg kell állnia), és hogy a közlekedés veszélyességéért leginkább a mára kialakult, igen agresszív vezetési stílus a felelős.
Kiss László, az Állami Közútkezelő Kht. forgalomtechnikai osztályvezetője hangsúlyozta, hogy ha az önkormányzat jelzi a balesetveszélyes helyeket, akkor a közútkezelők figyelmeztető táblákat helyezhetnek ki, de korlátozott eszközeik vannak a megoldásra. Például biztonságos gyalogos-szigetet csak pályázati pénzekből tudnak építeni.

Tönkrement utak

– 1973 óta a Szabó Pál utcán lakok – idézte fel Vékony Vince. – Néhány éve lakópark épült a környéken, megnőtt a forgalom. Az építkezés során a teherautók tönkretették az – egyébként sem erős – utat.

Jeleztem az önkormányzatnak, hogy meg kellene javítani, azt mondták, gyűjtsek aláírást, de nem ez én dolgom.

Két éve a Toldi utcát aszfaltozták, jó minőségű az út, a fiatalok száguldoznak rajta, de van egy veszélyes, nem belátható kanyar. A rendőrségnek be kéne avatkoznia.

– Azon a környéken a Szabó Pál, Krétaköz és Belsőmajor utcák útjai rossz állapotban vannak. Amikor elkezdték a lakótelep építését, tisztában voltak azzal, hogy a burkolat tönkremegy majd, ezért ígéretet kaptunk arra, hogy a végén a lakóközösség kijavíttatja.

Erre ma is várok. Az említett utcák egyébként gyenge aszfalt-makadám utak voltak, ezek kihordási ideje lejárt. Idén csak pályázati pénzből tudunk felújítani, de a nem aszfaltburkolatos utakat megcsináljuk, néhány hónapon belül rendbetesszük.

4-500 millió forintot költünk az utakra (ebben benne van a már átadott körforgalom is). A veszélyes kanyar ügyében utánanézek, mit lehetne tenni – ígérte meg a polgármester.

– Folyamatosan jelen vagyunk, amit az időnk és létszámunk enged, azt az utakon töltjük – mondta Lingvay Csaba, Berettyóújfalu rendőrkapitánya. – Épp most változott meg az ellenőrzés módja: már nem veszi észre a közlekedő. Mérjük a sebességet, de már nem állítjuk meg a járműveket.

Szeifert Ferenc kiállt a körforgalmak építése mellett, hiszen azok – bár többe kerülnek – jelentősen biztonságosabbá teszik a közlekedést. Az igazi megoldás persze az volna (minden település számára) ha az átmenő forgalmat elterelnék. „Fekvőrendőrrel” lezárható egy-egy utca, de a forgalom áttevődik egy másikba – vélték a megjelentek, viszont komoly lehetőséget látnak a kerékpárutakban. Jó hír, hogy hamarosan kész lesz a várost hosszában átszelő bicikliút.

Segítséget jelenthetnek az út menti sebességhatárra figyelmeztető világító táblák: a közútkezelők tapasztalatai szerint hatékonyan csökkentik a száguldozók számát.

Megnövekedett forgalom

Összegzésként elhangzott, hogy Románia EU-s csatlakozásával jelentősen megnőtt a forgalom, a belterületen azonban nem nőtt a balesetek száma. A város környékének útjai problémásak, de a megye egyéb részeihez képest arányaiban itt sem rossz a helyzet.

A fórum válaszadói fontosnak tartják, hogy működik a Berettyóújfalui Területi Baleset-megelőzési Bizottság, mely minden évben – legalább egy alkalommal – helyszínbejárással egybekötve áttekinti a város közlekedésbiztonsági helyzetét.

Ez legutóbb 2007. nyár végén történt meg, két, halálos motoros balesetet követően. Megfogalmazták ajánlásaikat és a javításra, változtatásra szoruló módosítások igényét. Feltérképezték a balesetek helyszíneit, a közreható tényezőket és ezekkel összefüggésben az illetékes szervek irányába javaslatokat tettek.
Egyetértettek abban, hogy nem alkalmas mindenki közösségi közlekedésre, akinek jogosítvány van a kezében és hogy a szabályok nem betartásának társadalmi gyökerei vannak.

A résztvevők megjegyezték, hogy a tehergépkocsi forgalom egy részének Berettyóújfalu a célállomása, ami a város fejlődését tükrözi.
Összeköttetés
Már 15 éve felvetődött, hogy a 42-es és 47-es utat összekössék a szentmártoni oldalon, ez sokat elvezetne a város forgalmából. További előnye lenne, hogy a 47-es út belterületi szakasza Berettyóújfalu kezelésébe kerülhetne és – például nagy rendezvények alkalmával – lezárhatnák.

Egyelőre azonban erre még pályázati forrás sincs, abban lehet reménykedni, hogy valamely nagyobb autópálya beruházáshoz kapcsolódóan megépülhet az összekötő szakasz.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában