2008.05.15. 17:17
Aktuális, de nem éppen vidám nyitófilm
<p>Cannes – Még elutazásom előtt a híreket nézve jóformán csak természeti katasztrófákról, tragédiákról szólt a híradás. Cunami, földrengés, hurrikán…</p>
Mikor a cannes-i filmfesztivál programfelelősei a Blindness című Fernando Meirelles-filmet választották nyitófilmek, nem sejthették, mennyire aktuális üzenetet hordoz a Meirellestől már megszokott erős politikai tartalmú katasztrófafilm. A történet szerint egy nagyvárosban titokzatos járvány üti fel a fejét. Az emberek hirtelen megvakulnak, a kormány pedig tehetetlenségében karantént rendel el. A karanténon innen és túl hamarosan teljes katasztrófahelyzet alakul ki, teret adva az ember legalantasabb ösztöneinek. Az Orwellt idéző utópia egyetlen szemtanúja egy nő (Julianne Moore), aki vak férjét kíséri el a karanténba. Az ő látása csodálatos módon ép marad, és hamarosan az unatkozó és mellőzött feleség lesz egy szinte családdá formálódó közösség túlélésének a kulcsa. Az üzenet „bármikor veled is megtörténhet” volta, illetve a hatalom tehetetlensége a napnál is világosabb, kár, hogy Meirelles nem bízik annyira a nézőiben, hogy azok így is vennék a lapot, egy narrátort alkalmaz az egyébként is erős drámaiságot keltő képek kommentálására, fárasztóan didaktikussá téve ezzel a filmet. Ezek után a happy ending már csak ásításra és legyintésre készteti az embert, ahelyett hogy igazán elgondolkodtatná.
– Váró Kata Anna –
Cannes, 2008. május 15.
Kapcsolódó anyagok: