Melyik járműnek mit szabad?

2019.08.12. 17:30

Nagyon nem mindegy, hogy kerékpár vagy segédmotor

Az a jármű, amely önerőből képes haladni, hiába úgy néz ki, nem kerékpár.

Fotó: Napló-archív

Kevesen vannak tisztában azzal, hogy az elektromos vagy egyéb járművük a kerékpárok vagy már a segédmotorok kategóriájába tartozik-e.

A KRESZ előírásai értelmében a kerékpár olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt és ezt legfeljebb 300 watt teljesítményű motor segíti. Alapvetően tehát az adott jármű közúti közlekedésre való alkalmassága ennek a teljesítményhatárnak a figyelembe vételével történik. Ha pedig párhuzamba állítjuk a következő jármű kategóriára, a segédmotoros-kerékpárokra vonatkozó előírásokkal, akkor azt látjuk, hogy annak hengerűrtartalma szikragyújtású jármű esetén legfeljebb 50 köbcentiméter, vagy a legnagyobb hasznos teljesítmény a belső égésű motor esetében legfeljebb 4 kilowatt.

Nem felelnek meg

Az előírásoknak jelenleg az a kerékpárfajta felel meg, amelynél csak akkor működik az elektromos rásegítés, amikor teker a vezető. Nem rendelkezhet gázkarral, mint a motorok, hanem vagy a pedál fordulatát figyeli egy szenzor vagy a pedálozási nyomatékot.

Az utakon egyre több olyan járművet látunk, amelyről a fentieket szemrevételezés alapján nehéz megállapítani, a rendőrség illetékese viszont megerősítette, hogy többük elektromos és robbanómotoros járműként került forgalomba, pedig nem felelnek meg a hatályos közúti közlekedési szabályoknak.

Bacsó Attila rendőr alezredes, a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője megerősítette, hogy azok a járművek, amiket általánosságban használunk kerékpárként, de bármilyen motorral rendelkeznek, azok már segédmotoros kerékpárok, tehát nem ugyanazok a szabályok vonatkoznak rájuk, mintha kerékpárral közlekednénk.

Bacsó Attila rendőr alezredes tájékoztatott | Fotó: Napló-archív

„A köztudatban az terjedt el, hogy 300 wattost meg nem haladó erősségű motorral felszerelt kerékpár az egy úgynevezett rásegítő motoros kerékpár, és a kerékpárra vonatkozó szabályokat kell betartani. Ez nem így van! Azok a járművek, amelyek önerejükből képesek haladni, úgy, hogy nem tekerjük, azok nem felelnek meg a kerékpár kritériumának, hanem valamennyi esetben segédmotoros kerékpárról beszélünk. Ez esetben használni kell bukósisakot, kell vezetői engedéllyel és kötelező felelősségbiztosítással rendelkeznünk” – mondta a szakértő.

Mi a szankció?

Jó néhányan meglepve tapasztalták, hogy bár azt hitték, elektromos kerékpáron ülnek, az ellenőrző rendőr számonkérte rajtuk a bukósisak használatát. Kevesen vannak tisztában ugyanis azzal, hogy az elektromos járművük a kerékpárok vagy már a segédmotorok kategóriájába tartozik-e. Ez esetben szabálysértési feljelentést tesznek ellenük, első körben írásbeli figyelmeztetés érkezik, amelyben egyúttal tájékoztatják a járműre vonatkozó szabályokról.

„Ha továbbra is így vesz részt a forgalomban, akkor már súlyosabb szankciót helyeznek kilátásba, pénzbírságra számíthat a szabályszegő”

– tudtuk meg.

Fontos a baleset-megelőzés is: amikor a kerékpáros a motort használja, nagyobb sebességre is felgyorsulhat annál, mint amire saját erejéből is képes lenne, és ez jelentősen növeli a balesetek kialakulásának kockázatát. Fejvédő viselete ilyenkor javasolt.

Összegzésképp: azok a járművek, amelyek kerékpár látszatát keltik, de a bennük lévő motor teljesítménye meghaladja a 300 wattot, már segédmotoros kerékpárnak minősülnek, így használatuk engedélyhez és bukósisak viseléséhez kötött.

BB

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában