céltudatos fogyasztók

2020.08.13. 18:00

Lendületben van a hazai e-kereskedelem

A kutatás szerint az online boltok mindössze hat százaléka számolt be forgalomcsökkenésről tavaly.

Fotó: Illusztráció / Shutterstock

 

Fotó: Kulcsár Róbert-archív

A hazai webáruházak 73 százaléka könyvelt el forgalomnövekedést a tavalyi évben – derül ki a Shoprenter legutóbbi kutatásából. A 644 webáruház részvételével készült felmérés alapján elmondható, az online boltok mindössze 6 százaléka számolt be a forgalom csökkenéséről, ami igazán biztató jövőképet vetít előre az iparágban. Az adatokról Kulcsár Róbertet, a cég vezető tanácsadóját kérdezte a Napló.

Erősödő bizalom

- A kutatásban résztvevő webáruházak válaszai alapján az interneten legjobban értékesíthető termékkategóriák első három helyezettje – valamelyest meglepő módon – a webpatika, a webpláza és az épületgépészet. Az adatokból az látszik, hogy a korábbi évekhez képest valamelyest csökkent a webáruházak látogatottsága, ugyanakkor a forgalom bővült.

„Ez arra is visszavezethető, hogy trendszerű a fogyasztók céltudatossága, továbbá az, hogy erősödött a bizalmuk a webshopok irányába.”

Ami érdekességnek számít, hogy a gyógyszerek és orvostechnikai eszközök mennyire erős és magas, átlagban 40 ezer forint körüli átlagos tranzakciós értékkel működtek a tavalyi évben – fejtette ki Kulcsár Róbert. A résztvevő webáruházakban a megrendelések átlagos értéke több mint 2000 forinttal lett magasabb az előző évhez képest. A legelterjedtebb fizetési mód továbbra is az utánvét, melyet a hazai webáruházak 82 százaléka biztosít, továbbá a bankkártyás fizetési mód is népszerű a webshopok körében.

A Facebook vált dominánssá

A webáruházak körében a Facebook az egyeduralkodó közösségi média platform, amelyet az Instagram követ. Ezzel kapcsolatban Kulcsár Róbert kifejtette, hogy bár a kutatásban jó eredményt ért el a Jófogás és Vatera is, de ezeknek a platformoknak a nagy hátránya, hogy a vásárlók csak akkor lépnek az oldalra, ha valamit célzottan szeretnének vásárolni. – Ezekkel szemben a Facebookon egyébként is töltünk időt, emiatt pedig a hirdetéseket is jobban lehet optimalizálni. A közösségi oldal nagyon erős abban, hogy meghatározhatóvá váljon a tipikus vásárló, hiszen megismerhetők azok az adatok, hogy a Facebookos közösségeket milyen emberek alkotják. Ezzel pedig pontosabban lehet belőni a célcsoportot, és növelni a hatékonyságot – fűzte hozzá, kiemelve, hogy a Facebook Marketplace dinamikus fejlődése mindenképpen meglepő.

A hírlevelek még mindig működnek

A használt marketingeszközök tekintetében a közösségi oldalak számítanak jelentősnek, és bár a tavalyi évhez képest valamelyest csökkent, még mindig előkelő helyen állnak a hírlevelek is. – A marketingeszközök esetében megfigyelhető egy folyamatos ciklikusság – taglalta az okokat Kulcsár Róbert. Példaként a hírleveleket párhuzamba állította az ún. intro popupokkal. – Régebben számtalan oldal felugró üzenetet jelenített meg a betöltést követően. Minél többször történt ez, annál inkább váltott ki távolságtartást a fogyasztókban. Sokan már automatikusan középre húzták a kurzort egy honlap megnyitását követően, hogy kiikszeljék a megjelenő ablakot. Mivel ez egyre kevésbe működött, így többen elpártoltak mellőle, és minél többen pártoltak el, annál kevésbé lett „minta”, így annál jobban tudott az utóbbi időkben működni – magyarázta, hozzátéve, ez a mintamegszakítás stratégiája: olyat kell alkalmazni, amilyet mások nem. – Mivel körbe vesznek minket a reklámok, az emberek kevésbé befogadóbbak a különböző csatornákkal szemben. Egy amerikai kutatás kimutatta, a fogyasztók túlnyomó többsége leginkább hírlevélben szeret olyan reklámot kapni, ami érdekli. Egy jó hírlevél pedig sokáig fog működni. A hangsúly a minőségen van, erre pedig egyre többen fektetnek hangsúlyt manapság – összegezte a szakértő.

Tovább segítenék a magyar kereskedőket

A Hazait a házhoz mozgalom a magyar gazdaságot kívánja erősíteni, amely jelenleg is várja a csatlakozókat.

A mikro-, kis- és középvállalkozásokra alakult kezdeményezés a pandémia alatt, számolt be róla a Napló június elején. Akkor Szávai Norbert, a mozgalmat elindító Shoprenter marketingvezetője úgy fogalmazott, a kezdeményezés célja, hogy egy könnyen kezelhető és átlátható online piactér jöjjön létre, ahol az internetes vásárlók megtalálhatják azokat a magyar tulajdonban lévő cégeket, amelyek képesek kiszolgálni az igényeiket. A Hazait a házhoz mozgalommal a magyar gazdaság kívánták erősíteni, továbbá a nehéz helyzetbe került online kereskedőknek akartak ezzel segítő kezet nyújtani.

Még nem készülnek rá

– A kezdeti nagy fellángolás után egy kisebb visszaesés volt tapasztalható – ismertette a fejleményeket Kulcsár Róbert, a Shoprenter egyik alapítója. A koronavírus első gazdasági hatásainak megjelenése után sokan megijedtek, nem tudták, mihez kezdjenek. Ahogy telt az idő, végül a helyzet úgy vált a mindennapok részévé. – A mi feladatunk jelenleg, hogy továbbra is vonzónak tüntessük fel a Hazait a házhoz mozgalmat, és minél több kkv-t tudjunk csatlakozásra bírni – tette hozzá. Kulcsár Róbert kifejtette, a visszajelzések pozitívak voltak. – Akik látták a fantáziát a mozgalomban, a kezdeményezés mellé álltak. A cél, hogy tovább növeljük a termékek és a cégek számát, és eljuttassuk a fogyasztókhoz azt a trendet, hogy ez egy remek lehetőség, ha valaki tudatosan akarja támogatni a magyar vállalkozásokat – mondta. A szakértő szerint egyelőre nem tapasztalható a második hullámtól való félelem hatása. A cég pandémia hatásaira kitérő kutatása szerint a résztvevő webáruházak kétharmada vezetett be különböző intézkedéseket a webshop működését tekintve, ilyen volt például az üzletben történő személyes csomagátvétel lehetőségének szüneteltetése. A jövőt illetően a válaszadók közel kétharmada számít egy újabb koronavírus okozta veszélyhelyzetre, azonban csak minden harmadik webáruház készül erre tudatosan. – Magyarországon jelenleg 15 ezer webáruház van, miközben Csehországban ez a szám több mint 40 ezer. Ez alapján elmondható, a hazai kkv-k esetében a webes értékesítés alulreprezentált, miközben a koronavírus következményeit ismerve már nem kérdés, hogy muszáj az e-kereskedelem felé fordulni – nyilatkozta Kulcsár Róbert.

Szilágyi Gergő

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában