2020 tavaszán indul az építkezés

2019.09.24. 11:11

Indulhat a BMW-gyár építése

Eladta Debrecen a német cégnek az autógyár létesítéséhez szükséges csaknem 400 hektárt.

Fotó: Matey István

Hamarosan megindulhat a BMW-autógyár építése Debrecen nyugati határában, miután aláírták az üzem létesítéséhez szükséges csaknem 400 hektár eladásáról szóló adásvételi szerződést a helyi Kölcsey Központban kedden.

A polgármester a rendezvényen elmondta: tavaly nyáron született meg a döntés arról, hogy a BMW Debrecenben építi fel új európai gyárát. Az erről szóló előszerződést októberben kötötték meg. Aztán elkezdődött a földek felvásárlása, majd az év elején az infrastruktúra kialakítása. A kivitelező ennek során egyebek mellett csaknem 1 millió köbméter földet szedett le, 145 ezer méter hosszú zárt vízelvezetőrendszert alakított ki, és 600 ezer köbméter talajstabilizáló anyagot használt fel.

 

Hozzátette: zajlanak az Észak-Nyugati Gazdasági Övezet közlekedési és egyéb fejlesztésére vonatkozó tervezési, engedélyezési eljárások, sőt már egyes kivitelezések is elkezdődtek.

– Az elmúlt 5 évben rendkívül hatékony együttműködés alakult ki a város, a kormányzat és a gazdasági szereplők között. Ennek köszönhetően Debrecen jelentős gazdasági pozíciókat foglalt el Magyarországon és a nemzetközi térben is. Ennek a folyamatnak a főszereplője most már visszavonhatatlanul a BMW-csoport – fogalmazott Papp László.

Járműipari központ

– Amennyiben azok az új gyárak, munkahelyek, amelyekért az elmúlt 5 évben dolgoztunk, megvalósulnak, és részévé válnak hazánk, városunk gazdaságának, Debrecenről úgy beszélhetünk majd, mint Európa egyik meghatározó járműipari, gazdasági, üzleti központjáról, amely egyben az innováció és az oktatás kiemelt centruma is – jelentette ki Papp László az aláírás alkalmával.

Kiemelte: a BMW-vel folytatott együttműködés a város számára fejlődést, növekedést hoz majd.

Michele Melchiorre, a BMW Group debreceni gyárának igazgatója elmondta: a terület előkészítése, például a régészeti feltárások, a cölöpözés, a földterület szintezése kiváló minőségben elkészült. Münchenben jelenleg 250 munkavállalójuk dolgozik az itteni gyár tervezésén, az építkezést 2020 tavaszán kezdik meg.

Munkagépek dolgoznak a leendő BMW-gyár építési területén Debrecen közelében szeptember 23-án | Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Kifejtette: a BMW olyan üzemet létesít Debrecenben, amely a gyártás teljes spektrumát lefedi majd a beszerzéstől a gyártáson át egészen a logisztikáig. Augusztusban már kiválasztották az első 4 itteni dolgozójukat, akiket HR területen akarnak foglalkoztatni. A létszámot a következő hónapokban folyamatosan növelik, a munkavállalókat képezni fogják.

„Debrecenben nemcsak belső égésű, hanem elektromos autókat is akarnak gyártani”

- erősítette meg Michele Melchiorre.

„Koronaékszer” lesz

Magyar Levente, a Külügyi és Külgazdasági Minisztérium miniszterhelyettese úgy vélte, hogy a BMW-vel kötött megállapodás nemcsak Debrecenre lesz pozitív hatással, hanem a megyére, sőt a Tiszántúlra és a határon túli magyar lakta területekre is. Hangsúlyozta, hogy az elmúlt 5 évben Hajdú-Bihar ipari teljesítménye csaknem 40 százalékkal nőtt, egymást érik a gyáravatók, melyek közül kiemelkedik a BMW.

„A magyar autógyártás a BMW-nek köszönhetően újabb koronaékszerrel gyarapszik”

- jelentette ki. Hozzátette: Magyarország autóipari teljesítménye szárnyal, évente 500 ezer személyautó és 2 és fél millió motor készül nálunk – ismertette a miniszterhelyettes.

A high-tech sikere

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter azzal büszkélkedett, hogy a magyar gazdaság növekedése robusztussá vált, a második negyedévben 5,2 százalékkal nőtt a GDP, ami messze meghaladja az Európai Unió, benne Németország növekedését. Úgy vélte, hogy a magyar siker mögött elsősorban az áll, hogy az utóbbi időben ide érkezett high-tech beruházások most fordultak „termőre”. Az európai uniós országok közül Magyarország exportál jelenleg legnagyobb mennyiségben high-tech-nek számító termékeket – emelte ki.

A miniszter fontosnak nevezte, hogy hazánkban 620 járműipari cég működik. A BMW pedig új generációs, új termékportfóliót előállító gyárat épít Debrecenben.

„2030-ig nagyjából 600 milliárd forint állami és magán fejlesztési forrás érkezhet majd Debrecenbe”

- tette hozzá Palkovics László. Végül arról is szót ejtett, hogy a Debreceni Egyetemet szeretnék a hazai mérnökképzés központjává tenni.

OCs

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában