Nem mindegy, mire költünk!

2019.08.10. 15:30

Érdemes résen lenni, ha strandolni megyünk

A strandokon ugyanúgy megilletnek minket a fogyasztói jogaink és lehetőségeink.

Fotó: Molnár Péter

Nagyon fontos tényező a belépőjegyek, bérletek ára és tartalma, ezért már a megvásárlásuk előtt érdemes tájékozódni ezekről az információkról – kezdte a Napló tájékoztatását dr. Kiss-Benedek Damarisz jogász, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (Fome) és a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Irodahálózat (GVTI) munkatársa. Elmondta, a kedvezményes jegyek, bérletek esetén célszerű utánanézni az igénybevétel feltételeinek. Előfordulhat, hogy az adott kedvezmény más kedvezménnyel nem vonható össze, és lehet, hogy a kedvezményes belépő csak korlátozott tartózkodásra jogosít fel.

– A kedvezményre jogosító dokumentumokat (például diákigazolvány) ne hagyjuk otthon, készítsük elő, hogy a kasszánál fel tudjuk mutatni. Részesítsük előnyben azokat a strandokat, ahol ezeket az információkat és az árakat a fogyasztóvédelmi szabályoknak megfelelően tüntetik fel, tehát egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan, az összegeket forintban, tartalmazva és a fogyasztó által ténylegesen fizetendő, az általános forgalmi adót és egyéb kötelező terheket is. Amennyiben a kedvezmények vagy az árak tekintetében felmerül megtévesztő kereskedelmi gyakorlat megvalósulása, bejelentéssel élhetünk a megyeszékhely szerinti járási hivatal fogyasztóvédelmi osztályánál – hangsúlyozta.

Alaposan nézzük át!

A strandok, fürdők területén mindenféle bódét találhatunk, ahol innivalót, ennivalót, egyéb strandoláshoz kötődő termékeket vásárolhatunk.

Gyakoriak az arra irányuló fogyasztói panaszok, hogy az árak nem egyértelműek, és a termékre vonatkozóan több ár is fel van tüntetve, majd végül a drágábbat kell megfizetni.

– Javasoljuk, hogy a blokkot a bódéknál is kérjük el, és nézzük meg annak tartalmát, ha kettős árfeltüntetést tapasztalunk, haladéktalanul reklamáljunk a blokk felmutatásával, és kérjük a kedvezőbb áron történő értékesítést. Amennyiben a probléma nem oldódna meg, kérjük a jegyzőkönyv felvételét.

Továbbá gyakran előforduló probléma, hogy a belépőjegy árában benne lévő valamilyen szolgáltatás azon a napon nem üzemel, például a gyermekmedence vagy a csúszda.

– Amennyiben a szolgáltatások értékét kifizettük, ezek hiányát előre nem jelezték nekünk, de használni nem tudjuk azokat, akkor az üzemeltető hibásan teljesített, és kellékszavatossági igényünket érvényesítve kérhetünk például árleszállítást – ismertette a szakember.

Vigyük, ne vigyük?

Dr. Kiss-Benedek Damarisz azt tanácsolja, gondoljuk át, mik azok az értéktárgyak, amelyek mindenképpen szükségesek a fürdőzéshez.

Amik nem feltétlenül szükségesek a strandoláshoz, azokat hagyjuk otthon.

Az üzemeltető vállalkozások ugyanis csak a szokásos jelleggel használt és rendszerint a fürdőkbe bevitt személyes értéktárgyakért tartoznak felelősséggel, és csak akkor, ha azokat az erre külön kialakított értékmegőrzőben megfelelően helyeztük el. Általában külön van kialakítva az értékmegőrző rész, ezt ne keverjük össze az öltözőkabin szolgáltatással. Amennyiben bizonytalanok vagyunk az értékmegőrző használatában, a helyszínen kérjünk tájékoztatást az üzemeltető munkatársaitól. Ha igazán körültekintőek szeretnénk lenni, akkor értéktárgyaink értékmegőrzőben való elhelyezéséről készíthetünk néhány fotót is.

Panasz esetén

Amennyiben panasszal szeretnénk élni, fontos, hogy első lépésben mindig azzal közöljük, akinek a szolgáltatásával nem vagyunk megelégedve, tehát ha a strand, fürdő üzemeltetőjére van panaszunk, akkor haladéktalanul közöljük a panaszunkat az üzemeltető helyszíni munkatársával.

– Ha a helyszínen nem orvosolják a problémát, vetessünk fel jegyzőkönyvet, vagy tegyünk bejegyzést a Vásárlók könyvébe. Amennyiben a strand területén lévő bódék termékével, szolgáltatásával kapcsolatban van minőségi kifogásunk, akkor a bódé üzemeltetője felé tegyük meg reklamációnkat. Elutasító válasz estén a lakóhelyünk szerint illetékes békéltető testülethez fordulhatunk, vagy fogyasztóvédelmi jogsértés felmerülése esetén, a járási hivatal fogyasztóvédelmi osztályánál élhetünk bejelentéssel. Országos érintettség, a gazdasági verseny érdemi érintettsége esetén pedig a Gazdasági Versenyhivatal jár el – összegezte a szakértő.

VK

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában