értünk hozzá?

2020.08.07. 08:30

A drágább bor még mindig minőségibb

A megfelelő marketing az eladás egyik legfontosabb szempontja.

Fotó: Illusztráció / Shutterstock

A borhoz érteni kivételes és izgalmas dolog. A vele való ismerkedés egyszerre lehet ijesztő, valamint zavaros az egyszeri ember számára, hiszen számos fajtája létezik szerte a világban. Mi alapján érdemes például választani egy étterem itallapjáról? A társadalomban mindig egyfajta tisztelet, egyszersmind gyanakvás is élhet azzal szemben, aki ért a borokhoz, hiszen kicsit mindannyian úgy gondoljuk, értünk hozzájuk. Összességében mégis úgy vélhetjük, hogy megmondani, milyen a jó bor, honnan származik, milyen az ízvilága, ahhoz csak tényleg a borszakértők értenek. Bonyolultabb a szakértés helyzete, hiszen megannyi termék készül a világban, emellett egyre nagyobb a választék a boltok a polcain. Felmerül a kérdés azonban, hogy kinek mi a jó.

Inkább az olcsóbbat

– Vannak túlárazott borok, s vannak azok a népszerű márkák, amelyeket mindenki ismer – válaszolta a Napló érdeklődésére Balogh János szakértő. Véleménye szerint vannak olyan borok, amelyeket el tudnak adni drágábban is, mint amennyit az valójában ér, csak azért, mert már nevet szereztek maguknak a szakmában.

Érezhetjük azt, hogy a borok terén az eladásban rengeteget számít a marketingtevékenység, illetve az, hogy a terméket készítő pincészet mennyi ideje létezik. – A borszeretők köreiben azonban az a lényeg, hogy megkóstolják, mert ők több pénzt is kiadnak egy jó borért – emelte ki a szakértő. Emellett hozzátette, ennek ellenére nyilvánvalóan egy 1500 forintos árkategóriájú is lehet ugyanolyan jó minőségű, mint egy drágább. Magyarországon inkább az a jellemző, hogy az olcsóbb fajtákat keresik az emberek.

Balogh János kifejtette, itthon a fogyasztó a félszárazat, félédeset vagy édeset issza, és ezzel azonosítja a borkínálatot. Ebben az esetben viszont úgy tűnik, a marketingtevékenység mintha az átlagos fogyasztó esetében már kevésbé fejtené ki a hatását. – Nem mindenki tud megfizetni egy 5 ezer forintos bort – tette hozzá a szakember. Itthon inkább az a jellemző, hogy ritkábban és inkább családi rendezvényekre vagy egyéb eseményekre vásárolnak drágább borokat.

Összetett probléma

Ettől függetlenül általánosságban elmondható, hogy a drágábbat jobbnak, finomabbnak gondoljuk. Balogh János szerint ez valóban így van, azonban rengeteg aspektus merül fel ebben a kérdésben, illetve ezt összetett problémának tartja. Például a borászok pincén belül úgy árazzák be a termékeiket, hogy ha van egy kiemelkedőbb évjárat, egy jól sikerült bor, akkor azt feljebb árazzák, mert az a termék meg is ér annyit.

A vakkóstoló jelentősége

Erre a problémára még a vakkóstoló példáját hozta fel a szakértő. – Egy 1500 forintos bor felülmúlhatja akár a 8-10 ezer forintos borokat – hangsúlyozta. Hozzáfűzte, nemcsak a fogyasztót befolyásolhatja egy jól megjelenő címke, hanem akár a szakértőket is. A vakkóstolókon az a lényeg, hogy a kóstoló ne lássa, éppen milyen terméket fogyaszt, és azt sem, hogy milyen pincészettől van az adott bor. Ilyenkor a lényeg, hogy kimondottan csak az ízérzetre hagyatkozva döntsenek a kóstolók. – Összességében leszögezhető, hogy a drágább bor jobb – reagált a Napló által feltett kérdésre a szakértő.

Gaál Csaba

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában