Megküzdés a krízisben

2020.04.28. 14:00

Egyre többen kérnek lelki segítséget

A veszélyhelyzet kezdete óta a megszokottnál magasabb a segélyvonalakat igénybe vevők száma.

Fotó: Illusztráció / Shutterstock

Egyedüllét, egzisztenciális gondok, otthoni konfliktusok – a koronavírus-­járvány időszakában egyre többen keresik fel a telefonos lelkisegély-szolgálatot ilyen és hasonló problémákkal. A vonal végén felkészült önkéntesek segítik a hívókat, akik hangsúlyozzák, fontos, hogy a telefonáló beszéljen a félelmeiről, szorongásáról, hiszen már az is nagy segítség, ha ki tudja mondani, hogy mi a legnagyobb félelme.

A konkrét statisztika még nem készült el ugyan, de március 16-ától kezdve fokozatosan nőni kezdett a hívások száma, majd április legelejétől még drasztikusabb lett az emelkedés, akár a korábbiak duplájánál is több hívást fogadunk – tudatta a megkeresésünkre adott válaszában Rénes László, aki a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének alelnöke, aki egyben a debreceni telefonos lelkisegély-szolgálat vezetője is. Hozzátette, eddig még biztosan nem fordult elő ekkora emelkedés a segítséget kérők számában.

Rénes László szerint a koronavírus miatt kialakult helyzet szinte mindenkinek nagyon nehéz időszak, hiszen biztos pontok vesznek el az emberek életéből.

Kifejtette, hogy most egyértelműen az idősebb korosztály van a legrosszabb helyzetben, de a középkorúakra is sok teher hárul, vagy egzisztenciális problémákkal kezdenek küzdeni.

Nagyon sokan vesztik el a megélhetésüket, s a különböző betegségekben szenvedők egészségügyi ellátásával kapcsolatban is sok az aggodalom. A családokban kialakult egyensúly megbomlik, teher az összezártság, de a szétszakadás is. Az egyedül élők, főként az idősek elszigetelődnek.

Felkészült segítők

Az alelnök kiemelte, hogy külön képzést nem tudtak ugyan szervezni az önkénteseknek, ugyanakkor a szövetség elnöksége kiadott egy ajánlást, amellyel segítik az ügyelők munkáját a vírussal kapcsolatos beszélgetések kezelésére. Hozzátette, március 18-án megkapták a Magyar Pszichológiai Társaság ajánlását, majd a következő napokban az EMDR Europe Association tájékoztató anyagait is ismertették az ügyelőikkel. Azóta számos segédanyag készült, illetve a szolgálatok áttértek az online szupervízióra.

Az ajánlásban felhívják rá a figyelmet, hogy az önkéntesek kerüljék a meggyőzést, logikai érvelést, nyugtatást, elterelést, tanácsok osztogatását, általuk kiválónak tartott megoldási javaslatokat. A probléma súlyának csökkentése vagy a biztatás, hogy minden rendben lesz, nagyobb szorongást okozhat, mintha elmarad a támogatás. Fontos, hogy a hívó beszéljen a félelmei­ről, szorongásáról, hiszen már az is nagy segítség, ha ki tudja mondani, mi a legnagyobb félelme. Továbbá feltétlenül kerülniük kell a különböző konkrét kérdések – amelyek a vírus terjedésére, veszélyességére, kimenetelére irányulnak – megválaszolását, hiszen ők maguk is csak a hírekből tájékozódhatnak.

Hecc-, illetve zaklató hívások érkezésekor azt tanácsolják, hogy mihamarabb zárják rövidre a beszélgetést, míg a pszichiátriai betegekkel fokozott türelemre kérik az ügyelőket, gyermekektől jövő hívások esetében pedig arra, hogy ne bagatellizálják el a beszélgetést.

Balogh Réka

Várják a hívásokat!

Akiknek segítségre van szükségük, a 116-123 segélyhívószám mellett újabb ingyenes hívószámon érhetik el a lelkisegély-szolgálat önkénteseit. A 06-80-810600-ás vonalat hétfő 19 és szerda 15 óra között, valamint csütörtök 19 és vasárnap 7 óra között lehet hívni.

A koronavírus-járvánnyal kapcsolatos további cikkeinket ide kattintva érhetik el.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában