becsengettek

2019.09.02. 11:30

A szakemberek tanácsai: így lehet öröm az iskolakezdés

Az iskola kezdetével a szülők feladatai is megsokszorozódnak, segíteniük kell gyermeküket a visszarázódásban.

Fotó: Dreamstime

Egy hosszabb pihenő, szabadság után olykor a felnőttek is nehezen térnek vissza a munkahelyükre, éppen emiatt a gyerekeken sem kell meglepődnünk, ha szájhúzogatással reagálnak, ha elhangzik az iskola szó. Persze a barátokkal, osztálytársakkal szívesen találkoznának a gyerekek, de a hosszú kikapcsolódás után nem könnyű újra 45 percig egy helyben ülni, koncentrálni, és fegyelmezetten viselkedni. Ebből adódóan hívják fel előzetesen a pedagógusok a szülők figyelmét arra, hogy az iskolakezdés, a tanítás első heteiben fokozottan ügyeljenek gyermekükre.

Tóth Éva Ágnes, a Balmazújvárosi Általános Iskola Kalmár Zoltán Tagintézmény pedagógusa nem szokott nagy nehézségeket tapasztalni a visszarázódásban, de ő is úgy véli, azért kell pár nap, hogy a diákok figyelme a tanulásra irányuljon.

– A szülőknek azt tanácsolom, hogy első naptól figyeljenek gyermekük iskolai tevékenységeire, beszélgessenek velük a napi eseményekről. Segítsenek a tanulásban, kérdezzék ki tőlük a házi feladatot, ellenőrizzék a tankönyvekben, munkafüzetekben, füzetekben végzett napi munkát.

„Hagyjanak nekik időt iskola után egy kis játékra, pihenésre, de ami a legfontosabb: legyenek következetesek!”

Szeptemberi hangolódás

A legtöbb gyermek várja az első tanítási napokat, hiszen ilyenkor meg lehet osztani az élményeket, és még a tanulás sem veszi gőzerővel kezdetét. Viszont a gyerekek hajlamosak álmokat dédelgetni, mivel – Tóth Éva Ágnes pedagógus elmondta – a tanítás, az igazi tanulás már bizony az első héten megkezdődik, de természetesen a feleltetéssel, dolgozatírással azért várni szoktak. – Az első napokban sokat beszélgetünk arról, hogy kinek hogyan telt a nyári szünet. Nagyon szeretnek élménybeszámolót tartani a szünidőről, ha kell, minden őket tanító pedagógusnak elmondják. A tanítási órákon játékosan ismételjük át azokat a dolgokat, amikre szükség van a tanév eleji induláshoz – mondta.

– Azt gondolom, hogy valamilyen szinten várják a nebulók az iskolakezdést, hiszen ott vannak az osztálytársak, a barátok, akikkel nem biztos, hogy tudtak találkozni a nyár folyamán. A figyelmük még nem igazán a tantárgyakra irányul, hanem inkább egymásra. Testileg megújulva (hiszen nőttek) érkeznek, de lelkileg még nem mindenki áll készen a tanulásra, szükség van a ráhangolódásra, a motivációra, hogy újra fel tudjuk venni a ritmust a mindennapokban – tette hozzá az általános iskolai tanár.

Családi együttlét

Sárándi Andrea pszichológus véleménye szerint a magyarországi hosszú nyári szünetek után mindenképpen törés lesz a gyerekeknek a visszaállás. Elmondása szerint jobb, ha nem hitegetjük magunkat abban, hogy ez könnyű lesz, hanem elfogadjuk, tudatosítjuk magunkban a nehézséget.

„Az nagyon jól járt el, aki az utolsó hetekben hangolódott, kicsit korábban keltette őket, így este hamarabb elálmosodnak a gyerkőcök. Ezt a módszert kamaszokkal nem érdemes erőltetni – sőt, úgy általában, a kamaszokkal kapcsolatban kevés dolgot kellene erőltetni, ott az a dolgunk, hogy kicsit hátrahúzódjunk és teret engedjünk nekik”

– mondta.

– Vannak családok, akik az utolsó hétre, utószezonra időzítették a nyaralást. Természetesen, ha nincs más megoldás, nem szabad kihagyni a családi együttlétet, de a legcélszerűbben az járt el, aki az utolsó hétvégét már az akklimatizálódással töltötte – tette hozzá a szakember.

Kerüljük a fenyegetőzést

A szakember szerint lehet örömteli módon is készülni, sok gyerek kedveli az új írószereket, új ruhadarabokat, ezekkel lehet motiválni is őket a váltásra. Ha eddig nem történt meg, érdemes a szobát, íróasztalt is rendezni, szelektálni a tavalyi könyveket, füzeteket. – Jót tesz, ha minél természetesebben állunk hozzá a váltáshoz, nem kerítünk túlságosan nagy „feneket” a helyzetnek, ez a világ rendje. Ha tényleg segíteni akarunk a gyerekünknek az iskolára hangolódásban, akkor mindenképp kerüljük a fenyegetőzést – ezt sok szülő szokta alkalmazni –, például „nemsokára lesz nemulass” vagy „készülj az iskolára, mert baj lesz, nem fogsz semmit tudni” stb. – hangsúlyozta.

Majd végül hozzátette, hogy talán a legkisebbeknél az lehet a legnagyobb gond, hogy távol vannak a családtól, a nagyobbak életkoruknak megfelelően egyre jobban érzik magukat a kortárs közösségekben, nekik ez ilyen szempontból nem probléma.

A szabadság vége, a korai felkelés talán a legnehezebb, és ez a 8 órai iskolakezdés – sok iskolában már fél 8 után bent kell lenni – nagyon bioritmus-idegen, főleg a kamaszoknak.

Teljesítés

– Sok szülő követeli meg, hogy a nyári szünetet is tanulással töltse a diák. Ha így volt, akkor úgy tűnik, az elején jobban veszi az akadályokat az iskolában, de hamar kimerül, elfogynak az erőtartalékai, hiszen nem tudta feltölteni azokat. Ha viszont igazi feltöltődés volt a nyár, akkor talán kicsit nehezebben veszi fel a ritmust a gyerek, úgy tűnik, sokat felejtett, de egy-két hónapon belül visszatér a megszerzett tudás, és újra tud – és akar – teljesíteni – mondta Sárándi Andrea.

Nagy Emese

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában