Hajdú-Bihar

2009.01.14. 13:11

Vezetés télen: ne kabátban!

<p>Debrecen &#8211; Tudja-e &#214;n, hogy mi&#233;rt nem<br /> c&#233;lszer&#369; t&#233;len nagykab&#225;tban<br /> aut&#243;t vezetni? &#201;s annak idej&#233;n vajon<br /> megtanulta-e, hogy mi a tend&#337;, ha az aut&#243;ja<br /> hirtelen kifarol a s&#237;kos, jeges &#250;ton?</p>

És annak idején vajon megtanulta-e, hogy

mi a tendő, ha az autója hirtelen kifarol a

Különösen aktuális

kérdések ezek napjainkban, amikor az

ország egészére

meteorológiai riasztás van

érvényben az ónoseső

miatt.

Látni és látszani

Télen az indulás előtt

feltétlenül takarítsuk meg a

szélvédőt, sőt,

körbe valamennyi ablakot, hogy

tökéletesen lássunk.

(Debrecenben a minap történt

gyalogosgázolás azért,

mert a lefagyott szélvédőn

keresztül a sofőr nem vette észre az

oldalirányból elé lépő

gyalogost.)

Egy praktikus tanács: a klíma nemcsak

nyáron, de télen is jó

szolgálatot tehet, hiszen a

segítségével pillanatok alatt

páramentesíthetőek a

jármű üvegfelületei.

A bevezetőben említettük a

nagykabátot; nos, kabátban vezetni

azért nem szerencsés, mert

korlátoz minket a mozgásban, ami

kölünösen egy-egy váratlan

közlekedési szituációban

(blokkoló

fékezés vagy hirtelen

irányváltás)

tragédiához vezethet.

Egyébként a sapkára

(kucsmára és egyéb téli

fejfedőkre) ugyanez igaz, hiszen ha a

szemünkbe csúszik, pillanatokra

elveszíthetjük az uralmunkat a

jármű fölött.

A hirtelen fékezést vagy

irányváltást csúszós

úton akkor is kerülni kell, ha

egyébként

téli gumi van az autónkon.

Hiába ugyanis a megfelelő

műszaki háttér és a

vezetői rutin, ahogy mondani szokás: a

fizika törvényeit nem lehet megviccelni.

Ha kitör a fara

Most pedig vegyünk sorra néhány

„népi hiedelmet”, avagy

lássuk, mi mindent tudnak sokan rosszul a

téli járművezetésről.

Az egyik ilyen az automata

blokkolásgátló (ABS),

melyről hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy

használatával a csúszós

úton hamarabb áll meg a kocsink. Nos,

éppen fordítva van, hiszen azzal, hogy az

ABS nem engedni blokkolni az első

kereketeket, valójában lopja a

távolságot, ezért a

fékút megnő.

Előnye viszont, hogy a

segítségével

blokkoló-fékezés közben

is kormányozható marad a

járművünk.

Akinek nics ABS az autójában, az

akkor jár el helyesen, ha pumpáló

mozdulatokkal lassít, s közben a

kormánnyal finoman korrigál.

A másik „félreértett”

biztonsági szerkezet az Elektromos

Stabilitás Program (ESP), ami ugyan

csökkenti a jeges úton a

megpördülés kockázatát,

de teljes biztonságot nem jelent.

Ha a kocsi fara megcsúszik, akkor a

kitöréssel megegyező

irányú gyors

ellenkormányzással kell

korrigálni, ha viszont az orra indul meg

(tör ki) a kanyar külső íve

felé, akkor a fékezés

nélküli gázelvétel a helyes

reakció. (Szóljon hozzá:)

Petneházi Attila

E-mail:

[email protected]
Legyen nálunk!

Mik azok a legfontosabb tárgyak,

eszközök, amik nélkül nem

érdemes télen autóval

hosszabb útra indulni?

Vastag ruházat

Meleg tea termoszban

Hólánc

Hólapát és seprű

Érdesítő anyag (homok,

só)

Jégoldó

Láthatósági mellény

Tartalék üzemanyag

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!