2009.01.14. 13:11
Vezetés télen: ne kabátban!
<p>Debrecen – Tudja-e Ön, hogy miért nem<br /> célszerű télen nagykabátban<br /> autót vezetni? És annak idején vajon<br /> megtanulta-e, hogy mi a tendő, ha az autója<br /> hirtelen kifarol a síkos, jeges úton?</p>
És annak idején vajon megtanulta-e, hogy
mi a tendő, ha az autója hirtelen kifarol a
Különösen aktuális
kérdések ezek napjainkban, amikor az
ország egészére
meteorológiai riasztás van
érvényben az ónoseső
miatt.
Télen az indulás előtt
feltétlenül takarítsuk meg a
szélvédőt, sőt,
körbe valamennyi ablakot, hogy
tökéletesen lássunk.
(Debrecenben a minap történt
gyalogosgázolás azért,
mert a lefagyott szélvédőn
keresztül a sofőr nem vette észre az
oldalirányból elé lépő
gyalogost.)
Egy praktikus tanács: a klíma nemcsak
nyáron, de télen is jó
szolgálatot tehet, hiszen a
segítségével pillanatok alatt
páramentesíthetőek a
jármű üvegfelületei.
A bevezetőben említettük a
nagykabátot; nos, kabátban vezetni
azért nem szerencsés, mert
korlátoz minket a mozgásban, ami
kölünösen egy-egy váratlan
közlekedési szituációban
fékezés vagy hirtelen
irányváltás)
tragédiához vezethet.
Egyébként a sapkára
(kucsmára és egyéb téli
fejfedőkre) ugyanez igaz, hiszen ha a
szemünkbe csúszik, pillanatokra
elveszíthetjük az uralmunkat a
jármű fölött.
A hirtelen fékezést vagy
irányváltást csúszós
úton akkor is kerülni kell, ha
téli gumi van az autónkon.
műszaki háttér és a
vezetői rutin, ahogy mondani szokás: a
fizika törvényeit nem lehet megviccelni.
Ha kitör a fara
Most pedig vegyünk sorra néhány
„népi hiedelmet”, avagy
lássuk, mi mindent tudnak sokan rosszul a
téli járművezetésről.
Az egyik ilyen az automata
blokkolásgátló (ABS),
melyről hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy
használatával a csúszós
úton hamarabb áll meg a kocsink. Nos,
éppen fordítva van, hiszen azzal, hogy az
ABS nem engedni blokkolni az első
kereketeket, valójában lopja a
távolságot, ezért a
fékút megnő.
Előnye viszont, hogy a
blokkoló-fékezés közben
is kormányozható marad a
járművünk.
Akinek nics ABS az autójában, az
akkor jár el helyesen, ha pumpáló
mozdulatokkal lassít, s közben a
kormánnyal finoman korrigál.
A másik „félreértett”
biztonsági szerkezet az Elektromos
Stabilitás Program (ESP), ami ugyan
csökkenti a jeges úton a
megpördülés kockázatát,
de teljes biztonságot nem jelent.
Ha a kocsi fara megcsúszik, akkor a
kitöréssel megegyező
irányú gyors
ellenkormányzással kell
korrigálni, ha viszont az orra indul meg
(tör ki) a kanyar külső íve
felé, akkor a fékezés
nélküli gázelvétel a helyes
reakció. (Szóljon hozzá:)
Petneházi Attila
E-mail:
[email protected]
Legyen nálunk!
Mik azok a legfontosabb tárgyak,
eszközök, amik nélkül nem
érdemes télen autóval
hosszabb útra indulni?
Vastag ruházat
Meleg tea termoszban
Hólánc
Hólapát és seprű
Érdesítő anyag (homok,
só)
Jégoldó
Láthatósági mellény
Tartalék üzemanyag