Gazdaság

2018.09.18. 13:33

Felüljáró épül Debrecen nyugati határában

Debrecen - Megváltozik a forgalmi rend jövőre Debrecen nyugati „kapujában”, a 4-es főútnál.

Debrecen - Megváltozik a forgalmi rend jövőre Debrecen nyugati „kapujában”, a 4-es főútnál.

A Budapest–Szolnok–Debrecen 100-as vasúti fővonal Ebes és Debrecen közötti szakasza újjáépítésének részeként nekiláttak a debreceni Határ utat a Szováti úttal összekötő felüljáró megépítéséhez, mely nemcsak a 4-es főút, hanem a 100-as vasútvonal fölött is átível majd. Ennek átadását jövő őszre tervezik. A 4-es főút és a Határ út kapcsolata ezután is megmarad, de a biztonság növelése végett addig a találkozási pontnál körforgalmat alakítanak ki.

A települések is profitálnak

A beruházásokról szóló sajtótájékoztatón Bodó Sándor, Hajdú-Bihar megye 5-ös választókerületének országgyűlési képviselője arra emlékeztetett, hogy a 100-as vasútvonalat, az ország egyik legfontosabb közlekedési „ütőrét” a XIX. század második felében alakították ki. Kezdetben csak egy vágányon jártak a vonatok rajta, később párhuzamossá tették a közlekedést. Az 1970-es években készült el a vonal villamosítása. A most zajló felújítás – mely megyénk településeit, például Püspökladányt, Kabát, Ebest és Debrecent is érinti – legalább ilyen nagy jelentőségű. Püspökladányban például felújították a vasútállomást, illetve a két városrész között olyan aluljárót építettek, amely a helyiek megelégedésére könnyebbé teszi a közlekedést – emelte ki.

Megtelnek az autópályák

– A gazdaság növekedésével egyenes arányban gyarapszik a közúti forgalom is. A magyar autópályák sokszor már kapacitásuk határán működnek. Például az M3-as Füzesabony és Budapest között gyakran teljesen telített – jelentette ki Kósa Lajos, Hajdú-Bihar megye 1-es választókerületének országgyűlési képviselője. Kifejtette: a modern utas nem feltétlen a legolcsóbb utazási formát választja, hanem azt, amelyik a leggyorsabb eljutást teszi lehetővé. Sajnos a vasúti közlekedés nálunk jelenleg nem igazán versenyképes ebből a szempontból, ezért azzá kell tenni. Vonattal közlekedni sokkal biztonságosabb mint autózni, ráadásul ott lehet pihenni, olvasni – sorolta a vasút melletti érveket. – Az, hogy a Budapest–Debrecen vasútvonalat 160 kilométer/óra sebességűvé kell tenni, nagyon jó döntés volt – fogalmazott Kósa Lajos.

Nehezebb tehervonatokkal is

Suhajda Balázs, a MÁV Zrt. pályalétesítményi osztályvezetője arról beszélt a rendezvényen, hogy Ebes és Debrecen között 7,6 kilométeren mindkét vasúti pályát újjáépítik az év végéig. Ezzel egyrészt csökkenteni szeretnék a Budapest és Debrecen közötti eljutási időt, másrészt a mostaninál nagyobb és nehezebb tehervonatok közlekedését is lehetővé teszik. – A beruházás elkészülte mind a közösségi közlekedés, mind az áruszállítás területén jelentősen javítja majd a vasúttársaság versenyképességét – hangsúlyozta Suhajda Balázs.


Átmenetileg megnyitják az átjárót

Mayer András, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese lapunknak elmondta: a debreceni Vértesi úthoz tervezett felüljáróra ez év végén írják ki a közbeszerzési eljárást, annak megépítésére a 100-as fővonal felújításának következő ütemében kerülhet sor. A most lezárt Szováti úti vasúti átkelőt a vasúti pálya ottani újjáépítése után, november közepén újra megnyitják, és a felüljáró elkészültéig majd ismét használni lehet. Mayer Andrástól azt is megtudtuk, hogy a vonal mentén nem minden állomást újítanak fel teljesen. A vonatok az új biztosító és vasúti kommunikációs berendezések beépítését követően, várhatóan 2021-től járhatnak majd akár 160-nal. Akkortól 2 óra alá csökkenhet a Debrecen–Budapest menetidő.


[related-post post_id="3983973"]

[related-post post_id="3960409"]

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!