Életstílus

2017.12.29. 08:18

Vigyázzunk a „rózsaszín” árakkal!

Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Egyes, nőknek készült termékeket olykor indokolatlanul túláraznak.

Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Egyes, nőknek készült termékeket olykor indokolatlanul túláraznak.

Nem csak az év végi vásárlási lázban érdemes figyelni az úgynevezett „rózsaszín adóra”. Az alapjául az szolgál, hogy a nőknek – ezeknek az árucikkeknek az esetében – nagyobb a vásárlási és fizetési hajlandóságuk. Etikailag aggályos az ilyen árképzés, de nem törvénysértő; csak annyit tehetünk ellene, hogy tudatosabban vásárolunk.

A „pink tax”, mely szó szerint „rózsaszín adó”-t jelent, egy kereskedelmi árazási gyakorlat, melynek lényege, hogy bizonyos női termékeket drágábban adnak, mint a hasonló férfi- vagy uniszex terméket, miközben a felárat minőségbeli vagy más különbség nem teszi indokolttá – magyarázza Kovács Bence, a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karának PhD-hallgatója.

Kifejtette: habár nem teljesen új keletű jelenség, kiterjedt szakirodalma nincs. Az ellene való fellépés nem elterjedt, csak olyanról tudni – mivel azért többekben felháborodást váltott ki –, hogy például nemrég egy brit áruházlánc felülvizsgálta az érintett termékeinek árait. Mivel a „pink tax” összefügg a vásárlóerő nagyságával, elterjedtebb Nyugat-Európában vagy Észak-Amerikában, de azért nálunk is létezik.

Tudatosabb vásárlók

– Talán a legjellemzőbb példa, amikor a nőknek készült rózsaszínű borotva drágább, mint az ugyanolyan, férfiaknak gyártott, kék színű. De gyakran előfordul a „pink tax” árazás parfümöknél, testápolóknál, ruhaneműknél. Az oka valójában nagyon egyszerű: bár a nők általában tudatosabban vásárolnak, és alaposabban szemügyre veszik a csomagoláson lévő termékleírást, ennek ellenére, ha szépségápolási árucikkekről van szó, nagyobb a vásárlási és fizetési hajlandóságuk, készek több pénzt adni egy számukra „testreszabott” termékért – részletezte a szakember. Úgy véli, a felárazás önmagában is probléma, de ráadásul a nők a statisztikai átlag szerint kevesebbet keresnek a férfiaknál, és – esetenként – így fizetnek még többet egy-egy termékért.

– Sokkal ritkább, de létezik a „blue tax”, vagyis a „kék adó” árazás is, ami pedig a férfiakat diszkriminálja. Ez leginkább ruházati cikkeknél fordul elő, például pólóknál vagy farmernél, és ugyanaz az oka: van, amiért a férfiak hajlandók többet fizetni. Meg kell jegyezni, bár egy férfiruhában több az anyag, annak költségaránya olyan alacsony a teljes kereskedelmi értéken belül, hogy nem indokolja a jelentősebb felárat! – mondta Kovács Bence.

Kereslet alapján

A „pink (vagy blue) tax” egyszerűen vállalati árképzési stratégia; annyiért adják a terméket, amennyiért van rá kereslet. Az árkülönbözet már a gyártónál mutatkozhat, és végigmegy a kereskedelmi láncon – tehát fenntartásához minden szereplő hozzájárulhat. Etikailag ugyan kifogásolható, hiszen igazságtalan, de nem törvénysértő, nincs rá semmiféle szabályozás.

– Vásároljunk sokkal tudatosabban: ne féljünk az uniszex árucikkektől! Nézzük meg, hogy a nőknek ajánlott termékből van-e másmilyen, s ha van, akkor indokolt-e a „rózsaszín” felára, megéri-e annyival többet adni érte! – javasolja a szakember.

HBN–SzT

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!