„Csökkent a forgalom, a kamionok eltűntek, és román kocsi sincs annyi, mint régen”

Csökkenő forgalom a 47-es főúton, Mikepércs területén
Csökkenő forgalom a 47-es főúton, Mikepércs területén - © Fotó: Kovács Péter
Hajdú-Bihar – Juhász Csaba és Pásztor János vélekedett eképpen Derecske központjában a 47-es főút forgalmának a sztráda átadása óta eltelt változásáról. Hozzátették, hogy biztonságosabb is a közlekedés a városban.

Tény: Tépétől Mikepércsig a 47-es főút forgalomváltozásáról a derecskei fiatalokhoz hasonló tapasztalatokról számoltak be a megkérdezett lakosok, polgármesterek. Balogh András, Tépe első embere a főút melletti buszmegálló biztonságát emelte ki. Derecske polgármestere, Bakó István úgy véli, már csupán a környező településekre szállító teherjárművek, vagy a navigációs rendszerüket még át nem állított kamionok haladnak csak keresztül a városon. A forgalomirányító jelzőlámpa működéséről a közúttal folyamatosan egyeztetnek. A lámpa működését nem szüntetik meg, már csak azért sem, mert a Rákóczi utcáról olykor veszélyes kikanyarodni, de ésszerű korlátozására lehet számítani. A lámpák szombat délután és vasárnap sárgán villognak.

Ugyancsak kedvező változás Derecskén, hogy megszűnt a nagyforgalmú 47-es főutat elkerülendő, a környező kis utcákban való átkelés a városon. Sáránd polgármestere, Dézsi András indokoltnak látja megtartani a jelzőlámpát a gyalogosok biztonsága miatt.

Hosszabb zöld a 47-esen

– Még az ősszel a rendőrség és a közút szakembereivel tanácskoztunk, hogy miként lehetne ésszerűsíteni Mikepércs központjában lévő forgalomirányító jelzőlámpa működését. Az elképzelésben az szerepelt, hogy a 47-es főúton átvezető gyalogátkelő lámpája folyamatosan pirosat mutasson, a gépkocsiknak pedig villogó sárgát; majd ha a gyalogos át szeretne kelni, nyomja meg az áthaladást jelző gombot, minekután a kocsik pirosat, a gyalogjáró zöld jelzést kap – beszélt javaslatáról Tímár Zoltán, Mikepércs polgármestere.

Fotó: Kovács Péter

– Ilyen lámpaprogram azonban nincs, és a jogszabályok sem engedélyezik ezt. Az sem járható, ha a gyalogosokat segítő lámpa nem mutat semmit, mert talán nem lennének eléggé körültekintőek a 47-es főútra lépés előtt, megnőne a balesetveszély. Úgyhogy egyelőre marad a forgalomirányító jelzőlámpa, a működését azonban lehet optimalizálni a forgalomhoz. Mégpedig úgy, hogy hosszabb ideig mutat zöld utat a 47-esen haladóknak.

Kertben az Audi

Mikepércsen a 47-es mellett élők életében hozott kedvező változást a sztráda átadása, és ezzel a forgalom nagy részétől megszabadult a közel ötezer lakosú település. Rásó Sándorné a falu Debrecen felőli végén lakik 21 éve, közvetlenül a 47-es főút mellett.

Rasó Sándorné | Fotó: Kovács Péter

Mondja, az elkerülő átadása óta lényegesen kisebb a forgalom, és bár jó alvó, nyáron, a nyitott ablak mellett sokszor ébredt a kamionok zajára. Most ilyen már nem lesz. Azt azonban nem érti, hogy miért van még mindig teherforgalom a főúton.

Volt, amikor a falun kívül, a szociális otthonnál volt a központban lévő lámpánál várakozó kocsisor vége. Na most gondolja el, mi port, kormot termelt az ott, nem beszélve a zajról!”

– emlékezik a közelmúltra Hamza Lászlóné, aki Mikepércs Sáránd felőli végén lakik. – Ha pedig öt-hat kamion ment egymás után, mert csordákban jártak általában, remegett a ház. Elég koros az épület, repedések keletkeztek rajta. Amikor átadták az autópályát, szinte óráról órára lecsökkent a teherforgalom, és azóta is így van.

Hamza Lászlóné | Fotó: Kovács Péter

Talán azóta is mintha kevesebb kocsi menne át Mikepércsen. Mégsem mindegy, hogy mennyi kipufogógázt szív be az ember, vagy a mennyire rázkódik a ház, és tudunk-e aludni éjszaka. ezek voltak a legzavaróbbak a nagy forgalom miatt. Azért a járművezetők közlekedhetnének lassabban, lehetnének óvatosabbak, türelmesebbek.

Ehhez a gondolathoz csatlakozik Zahorján Mária, aki Mikepércsen a főút egyik nagy kanyarja mellett lévő házban él.

Zahorján Mária | Fotó: Kovács Péter

Elmondja néhány évvel ezelőtti kellemetlen emlékét is, amikor egy román Audi a kanyart kiegyenesítve, a kerítést átszakítva a kertjükben állt meg. – Az utolsó öt évben nőtt meg annyira a 47-es forgalma, hogy szinte elviselhetetlenné vált. A központban a lámpa megfogta a forgalmat, a debreceni útig ért a sor. Volt úgy, hogy 10-15 percet is várni kellett, ha az egyik oldalról a másikba át akartunk menni. Főleg a délutáni csúcsban és a teherforgalomban érezhető a kedvező változás. A jövőben biztos, hogy kevesebb lesz a baleset, és csendesebbek az éjszakák.

Ha elkészül a határig…

– Még kevesebb lesz a forgalom, ha a sztráda elkészül a román határig. Akkor a személyforgalom még nagyobb része megy majd a gyorsforgalmi úton – eképpen vélekedik Keményffy Attiláné Derecske központjában. Hozzáteszi, hogy az utak sem rongálódnak annyira, mert már most is elég rossz állapotban vannak helyt-helyt.

– Kovács Zsolt –


Bihar - Ha valaki meghallja azt, hogy Bihar, ne a hátrányos helyzetű térség jusson az eszébe. Ezt Muraközi István, Berettyóújfalu polgármestere válaszolta kérdésünkre, amikor az autópálya előnyéről kérdeztük. Mint ismeretes, a napokban adták át az M35 befejező ás az M4 kezdő szakaszát, és ezzel B...

A csütörtöki átadáson
Berettyóújfalu - Befektetőket, a gazdaság élénkülését várják Biharban az M35-ös és M4-es gyorsforgalmi úttól. Több évtizedes vágya teljesült a halmozottan hátrányos helyzetű Biharnak azzal, hogy csütörtökön átadták az M35-ös sztráda befejező, illetve az M4-es autópálya első ütemében elkészült, ös...



Derecske.
HAON.HU






hirdetés