színházkritika

2019.05.05. 21:44

A nő az élet, és annak megrontója

„Van egy kicsi sziget a tó közepén, ketten élünk rajta, anyu meg én, nem te meg én…”

Fotó: Kiss Annamarie

A Csokonai Színház április 26-án mutatta be a lengyel rendező, Andrzej Saramonowicz komédiáját. A százhúsz perces vígjáték főszereplői egytől egyik férfiak, pontosabban pasik, akik egy zátonyra futott esküvői szertartás után térnek be a fogadóba. – Miért nem értitek meg, ha baj van? – teszi fel az első, örök kérdést a pincér, miközben a betérő vendégsereget várja.

Hófehérke és a hét macsó

Az alkotás tulajdonképpen folyamatosan kérdéseket tesz fel, melyek a hét macsó jellemének különbözősége ellenére is egyöntetűen megválaszolatlanok maradnak. De miért is lenne ez másképp a darabban, hiszen évezredek óta kibogozhatatlan, megfejthetetlen a férfi-nő kapcsolat. A téma örök, a kérdések változatlanok, kivéve, ha hét férfi egyöntetű válaszára várnak: mit akar a nő a férfitól? És a férfi a nőtől? Első olvasásra felmerülhet a kérdés, vajon lehet még egyet csavarni ezen az elkoptatott dilemmán. A válasz: igen.

 

Hormonális megfontolások

A tesztoszteron felelős a magzati, kisgyermekkori és pubertáskori férfi nemi jelleg kialakításáért, és azt követően a maszkulin fenotípus és az androgén hormonoktól függő funkciók fenntartásáért – írja a Wikipédia. A frissen felszarvazott ornitológus, Kornél hím-nőstény hasonlataival támasztja alá a nemek közötti különbségeket. „A főemlősök agressziója tetszik a nőstényeknek” – hangzik el a megállapítás, és tényleg, amennyiben a nő nőstény, a férfi pedig főemlős, meg is áll tétel. Apja, Stavros szerint „a nők titkon a bunkókra várnak”, és ebben a tévhitében az a tény sem ingatja meg, hogy életében nem volt olyan párkapcsolata, melybe többet tett volna a szent tesztoszteronnál. Elmondható, hogy Mucsi újfent belesétált saját karakterébe, ez adja a létjogosultságát annak, hogy a rendező őt kérte fel a főbunkó szerepére.

Mit csinálnak? Projektálnak

Igen, vetít az alfahím, a bétahím, az amorózó, az apa, a fiú, a haver és az ellenség is. Miközben a pasik önsajnálatukat vodkával kenegetik, sok mindenre magyarázatot kaphatunk az erősebb nemmel kapcsolatban, míg a macsóság az ital miatt lassan önmagát kezdi el hatványozni, jelenetről jelenetre adva át magát az önirónia bölcseletének. Saramonowicznak köszönhetően a férfiakról megtudhatjuk, hogy amellett, hogy a nőkre jelenben féltékenyek, a múltjukra is azok, a jövőjükre pedig csak azért nem, mert arra még nincs bizonyíték.

Alászáll az ösztrogén is

Bár Saramonowicz művében eredetileg nem szerepel a Nő, Szikszai Rémusz mégis jogosan állította színpadra a férfitársadalom generációs problematikájának legfőbb tárgyát. Mint mennyből az angyal, hintán száll alá az előadás legelején a Nő, létjogosultságát mint kontrollelemet mind erősebbé teszi a nemek közötti kontraszt, a Nő szinte idealisztikus, tökéletes képe. Mindenki eldöntheti, hogy érzelmeinek, komplexusainak megfelelően anyát, menyasszonyt, hűtlen feleséget vagy egy általános eszményképet lát a Nagy Kíra által megformált Nőben.

Akik megnézik a Tesztoszteront, kimondottan szórakoztató feketekomédiát láthatnak a férfisorsról, hamisítatlan hímsoviniszta humorral és kegyetlen öniróniával. A darab megtekintését a színház tizenhat éven felülieknek ajánlja, de az öniróniával nem rendelkező mellé biztos, ami biztos, női kíséret javasolt.

SZD

Szereposztás

  • Fordította: Pászt Patrícia
  • Kornél: Mercs János
  • Stavros: Mucsi Zoltán
  • Janis: Janka Barnabás
  • Féreg: Kurely László e. h.
  • Titusz: Kiss Gergely Máté
  • Tretén: Rózsa László
  • Dió: Papp István
  • A Nő: Nagy Kíra
  • Juszuf: Dargó Gergely
  • Díszlettervező: Cziegler Balázs
  • Jelmeztervező: Kiss Julcsi
  • Koreográfus: Katona Gábor
  • Rendező: Szikszai Rémusz
  • Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!