2018.11.07. 08:28
Debrecen nyugati határán nincs védőerdő
Debrecen - A földekről, az autópályáról akadálytalanul sodródik a cívisvárosba a szálló por.
Debrecen - A földekről, az autópályáról akadálytalanul sodródik a cívisvárosba a szálló por.
A magyarországi 09-es levegővédelmi zónát Debrecen és környéke, Hajdúszoboszlóval és Ebessel együtt alkotja. A cívisvárosban három mérőállomás méri a légszennyezettséget. Közülük a Klinikán lévő lényegében egyfajta háttérállomás, mely a levegő általános állapotát rögzíti; a Hajnal utcai jellemzően a közlekedésből eredő légszennyezettséget mutatja meg; míg a Kalotaszeg téri, családi házas övezetben lévő a lakóövezeti terhelést, elsősorban a fűtésből eredő szennyezőanyagokat méri – derült ki Bognár Rékának, a debreceni polgármesteri hivatal zöldterületi osztálya vezetőjének előadásából, melyet október 26-án a Climathon rendezvényen tartott.
Mint elmondta, a 2-es villamos megépítése már a légszennyezettség csökkentésének jegyében is történt, de a kiskörút kialakításával az autók külsőbb útra terelése is szolgálja ezt a célt. Az egyirányúsítás révén gyorsabban megy át a forgalom a belvároson. Igaz, mindezek hatását egyelőre még nem tudjuk a levegőminőségi mérésekben kimutatni.
Debrecenben a szálló por okoz gondot, s mivel egész Európára jellemző a porszennyezettség, városunk helyzete nem kirívó”
– mutatott rá az előadó. Hangsúlyozta: fontos tudni, hogy egy-egy napon akár többször is túllépheti a határértéket a PM10 szennyezettség. Megnő csúcsforgalom idején, vagy előfordul pillanatnyi túllépés is, mondjuk ha egy kamion megáll és kipufog közvetlenül a mérőállomásnál, vagy valaki avart éget a közelben. Ezek a kiugrások azonban torzítják a méréseket, ezért egy nap (24 óra) átlagát veszik figyelembe. Szmogriadót akkor rendelnek el, ha két egymás utáni napon is meghaladja a napi átlag a riasztási küszöbértéket, ami PM10 esetén 100 mikrogramm köbméterenként. (Az egészségügyi határérték 50, míg a tájékoztatási 75 mikrogramm köbméterenként.)
„Átmosható” új utcák
A cívisváros építési szabályzatában is vannak környezetvédelmi megfontolások; például esetenként fasortelepítési kötelezettség, vagy az új utcákat az uralkodó szélirány figyelembe vételével kialakítani, úgy, hogy a szél „átmoshassa” azokat. Buszsávok kialakítása, a tömegközlekedésben részt vevő új járművek EURO 5 és 6-os motorral felszereltsége, mind több kerékpárút létesítése szintén fontos elemei a levegő védelmének – sorolta a szakember.
Problémaként említette, hogy a város nyugati részén nincs védőerdő, így a földekről, az autópályáról akadálytalanul sodródik be a szálló por.
SzT
Riadók, évről évre
Mi micsoda?
[related-post post_id="4041437"]
[related-post post_id="4041451"]