Borsod-Abaúj-Zemplén

2008.05.04. 08:13

Kerekezz munkába! De hol...?

<p>A múltkor a kezembe akadt egy tavalyi újság, amelyben az utca emberét faggatták arról, szokott-e kerékpárral közlekedni otthona és a munkahelye között, s ha igen, milyen gyakran.</p>

Mindez a tavalyi "Bringázz a munkába!" kampány sikere kapcsán merült fel. A program 12 napja alatt ugyanis az 1882 regisztrált fővárosi résztvevő körülbelül 45 ezer kilométert kerekezett, ezzel mintegy 9 tonnányi(!) szén-dioxidtól megkímélve Budapest levegőjét.

Bodor Ádám, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kerékpáros ügyekért felelős miniszteri biztosa elmondta, hogy hazánkban jelenleg a napi közlekedéseknek csupán 3-4 százalékát teszi ki a kerékpározás. Ha viszont ez a szám elérné a 10 százalékot az már az energiaellátásban is érezhető volna. A kampány eredményeihez nagyban hozzájárult a Critical Mass néven ismert civil szervezet is.

Minderről az utca embere úgy nyilatkozott (függetlenül a biciklivel megtett kilométerektől), hogy nincsenek meg a kellő feltételek a törekvés tartós sikeréhez és az egész országra kiterjedő térhódításához. A kerékpárút-hálózat lefedettsége ugyanis nem megfelelő, a reggeli és a délutáni forgalomban való cikázás pedig nem biztonságos. Így aztán hiába kerekezne bárki is szívesen akár nap mint nap, ha az nem mindig megoldható.

Parkolóhely?

Ez (ugyanúgy, mint Budapesten) Miskolcon is problémát jelent. A városban ugyanis mindössze egyetlen észak-déli irányú bicikliút van, ami még a belvárost sem érinti. Arról nem is beszélve, hogy nincs kellő mennyiségű parkolóhely a biciklik számára, pedig sok biciklistát látni a városban hétvégenként és a meleg nyári napokon. A forgalom újonnan itt is elviselhetetlen reggelente, ami tovább nehezíti a kétkerekű közlekedést, de a tömegközlekedés hiányosságaira az emberek egy részénél a kerékpározás is tökéletes orvosság lenne.

Az utca embere is úgy véli, hogy mindenképpen hasznos volna, ha közölünk, városlakók közül minél többen biciklire tudnának pattanni reggelente, illetve délutánonként, mert az utca emberének sem mindegy, milyen városban él. Ahogy Budapesten, úgy talán Miskolcon is megvolna rá az igény; ha más nem, a fiatalság körében egész biztosan. Elvégre ki ne szeretne egy szebb, tisztább, egészségesebb, nyugodtabb környezetben élni? A kérdés csak az, hogy meglesznek-e a jövőben az ehhez szükséges tényezők.

Böszörményi Sándor
Bláthy Ottó Villamosipari Szakközépiskola

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!