Autó - Motor

2017.05.08. 07:27

Tuningverdák Debrecen útjain: életveszélyes lehet az illegális átalakítás

Debrecen - A gépkocsik esetleges tuningolásának mikéntjét szigorú szabályok írják körül, és aki az úgynevezett „sufnituninggal” is megelégszik, annak bizony többe kerülhet a leves, mint a hús. Iparági becslések szerint csaknem minden második, gépjárműre szerelt kiegészítő ismeretlen eredetű, nagy részük hamisítvány. Ez főleg akkor aggályos, ha például a kormánymű átalakítását érinti. De olyan apróságokra is érdemes odafigyelni, hogy az ablakokra csak műbizonylattal rendelkező fólia kerüljön.

Debrecen - A gépkocsik esetleges tuningolásának mikéntjét szigorú szabályok írják körül, és aki az úgynevezett „sufnituninggal” is megelégszik, annak bizony többe kerülhet a leves, mint a hús. Iparági becslések szerint csaknem minden második, gépjárműre szerelt kiegészítő ismeretlen eredetű, nagy részük hamisítvány. Ez főleg akkor aggályos, ha például a kormánymű átalakítását érinti. De olyan apróságokra is érdemes odafigyelni, hogy az ablakokra csak műbizonylattal rendelkező fólia kerüljön.

A lesötétített ablakú SEAT Leont a Mikepércsi úton szúrta ki a gépkocsizó rendőrjárőr, és már vijjant is a sziréna, jelezve: a leállósávba húzódjon félre. Több mint félmillió autó közlekedik olyan engedély nélküli átalakításokkal a hazai utakon, amelyek súlyos kockázatokat jelentenek. A szakszerűtlenül átalakított világítóberendezések, a minősítetlen keréktárcsák és a mindenféle szaktudást nélkülöző tuningolások (a népnyelvben csak sufnituning) ugyanis életveszélyesek lehetnek.

Alacsonyan szállt

A matuzsálemi korú Honda Civic nemcsak a „herélt” kipufogója brutális hangjával keltett figyelmet a Füredi úton, hanem a futóművével is. Bár a fiatal srác egyedül utazott benne, a krómfelnikre szerelt peres gumik olyan lapos szögben terpeszkedtek az aszfalton, mintha legalábbis hatan ülnének a gépben. Iparági becslések szerint csaknem minden második gépjárműre szerelt kiegészítő ellenőrizetlen forrásból származik, ezek negyede (50-70 ezer darab) pedig szimpla hamisítvány. Ugyancsak riasztó adat, hogy a teljes hazai járműállomány negyede, vagyis hozzávetőleg egymillió autó a napi közlekedés során hibás világítóberendezésekkel közlekedik, további 15-20 százalékuk pedig kisebb-nagyobb, de a hatóságok által nem engedélyezett átalakításokkal vesz részt a forgalomban.

Illusztráció: AFP / Toshifumi Kitamura

A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület tapasztalatai szerint a szabványos gyári világítóberendezéseken túl, bármilyen többletterhelést okozó fényforrás felszerelése tilos, amely alól csak a ködlámpával el nem látott, de a szükséges vezetékkel már gyárilag felszerelt autók jelentenek kivételt.

Káprázik a szemem?

Éjfél körül a családdal tartottunk hazafelé, amikor a szemközti sávban megpillantottam a gyanúsan alacsonyan vibráló fényeket. Először azt gondoltam, hogy a fáradtságtól káprázik a szemem, de ebben a pillanatban már el is suhant mellettünk az alvázán(!) villódzó „diszkófényekkel” ékeskedő verda.

A nem szabványos berendezések túlterhelik az autók elektromos hálózatát, a beszerelés szakszerűtlensége pedig tovább fokozhatja a bajt, ami a járművek kigyulladását is okozhatja

– hívta fel a potenciális veszélyre a figyelmet Gablini Gábor, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület vezetőségi tagja. A bárhol beszerezhető kék fényű, xenon hatású lámpa beszerelése ugyancsak komoly veszélyforrást jelenthet a többi autósra nézve (elvakít), ezért használata szintén szabálytalan. Tilos az olyan típusú futómű-átalakítás is, amely megváltoztatja a futóművek gyárilag tervezett terhelését, karakterisztikáját, menettulajdonságait és stabilitását. Különösen gyakori a keréktárcsák, vagyis az alumínium-, illetve könnyűfém felnik nem minősítettre cserélése. Az ilyen utánzatok többsége döntően az interneten keresztül jut el a fogyasztókhoz. A gyatra minőségű másolatok akár már egy kisebb ütközés, padkázás vagy úthiba miatt eltörhetnek, ez pedig életveszélyes lehet az utazókra és a többi közlekedőre nézve.

Felelőtlenség eltérni

„Az autóra felszerelt bármilyen, engedély nélküli, vagy nem szabványos kiegészítő elem súlyos közlekedésbiztonsági és működési kockázatot jelent, mert nem illeszkedik az adott jármű gyárilag kialakított rendszereibe” – mondta Gablini Gábor, hozzátéve: fontos tudatosítani a járműtulajdonosok és a használók felé, hogy az autó összes műszaki felszerelését egy nemzetközileg elfogadott szabályrendszer alapján alakítják ki, ahol a legfontosabb szempont az emberek biztonsága. Mindenkit várnak odahaza…


Átalakítási kategóriák

Nem engedélykötelesek:

  • a motorcsere, ha azonos típust építünk be az eredeti helyett
  • az adott járműre engedélyezett cserefelépítmény felszerelése
  • az utólagos xenon beszerelése, de csak gyári alkatrészekkel
  • Engedélykötelesek:

  • a sportülés beépítése
  • a kormánymű átalakítása
  • a fék- és motortuning

  • Amikor e sorok írója tizenhét éves sihederként úrvezetői jogosítványhoz jutott, a szülők S100-as Skodáját legfeljebb egy pár tűzpiros Tájfun légbeömlővel, villámhárítóként szolgáló gumicsíkkal, meg mondjuk egy krómozott felniszélesítő szettel volt mód úgymond tuningolni. Petneházi Attila írása.

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!