olvasói levél

2019.07.14. 08:51

Kerékpáros töprengések

Bizony, bizony, boldogult úrfi koromban egyszer-egyszer jól beletapostam biciklim pedáljaiba, majd abbahagytam a hajtást, s élveztem, hogy fülem mellett fütyül a szél.

Fotó: Pixabay

Nem mellesleg bezsebeltem az ezért járó elismeréseket: Láttad? Legalább negyvennel megy! Aztán nemrég ismét megpróbálkoztam ezzel a kunszttal. Mondták is rám a kerékpárúton: Nézd, a hülye villanybiciklist, hogy játssza az eszét!

Igen, elérkeztünk az elektromos hajtású autók, kerékpárok, rollerek, a segwayek korába. Ma már a villanybiciklis minden különösebb erőkifejtés nélkül mehet akár negyvennel is, ami lakott területen belül még a hagyományos bringával közlekedők számára is tilos. A lopakodó halál – mondják róluk a közlekedés más résztvevői, s nem túloznak nagyon, mert hangtalanok. Néhány országban belátható időn belül a kis zajjal járó elektromos autókra kötelező lesz hanggenerátor felszerelése, hogy akusztikusan is észlelhetők legyenek. De lesz-e megoldás a villanybiciklikre?

A jobbra hajtás olyan általános szabály, amely minden közlekedő (még a gyalogosok számára is) kötelező. Tapasztalatom, hogy a lassabban közlekedő gyalogosok, kerékpárosok nem érzik így. Az egymás mellé felfestett gyalogjárda/kerékpárúton nagyon sokan jobbról előznek, illetve kerülnek ki, a szembe jövők egy része meg jobbról akar elmenni mellettem. Veszély akkor van, ha a jobbról előző (kikerülő) kerékpár zaját hallva az előzendő biciklis is jobbra húzódik, vélvén, hogy majd balról fogják elkerülni.

A mértéktartás a megoldás

Egyébként is konfliktusok helye az ilyen gyalogos-biciklis összetett sáv. Pedig nem kéne annak lennie. Ha minden kerékpáros csak olyan gyorsan közlekedne, amely sebességből azonnal meg tud állni, nem is lenne az. De ha képtelen lefékezni egy hirtelen elé lépő gyalogos láttán, akkor megvan a baj. Itt a mértéktartás, egymásra figyelés a megoldás.

A kerékpárút természetesen biztonságosabb a biciklisek számára, hiszen éppen azért különítik el például a belső égésű motoros és/vagy az elektromos hajtású gépjárművek által használt úttesttől. De ez nem ok arra, hogy motorkerékpárral, robogóval, segédmotoros kerékpárral is ráhajtsanak. Akinek ilyen van, közlekedjék az úttesten, vagy ha nem szereti a benzinbűzt, váltson kerékpárra.

Tapasztalataim szerint bevált a kerékpárosok számára megengedőbb alkoholszabályozás, amely a kerékpárosra bízza, mennyi alkohol hatása alatt tud még biztonságosan vezetni. (Azt meg a rendőrre, hogy eldöntse: biztonságosan képes-e vezetni a biciklis, vagy sem…) Nem hallani, olvasni, hogy jóval több ittas kerékpáros okozott volna balesetet, mint annak előtte. Továbbra is azt ajánlom kerékpáros közlekedő társaimnak, hogy becsüljék meg ezt a szabadabb szabályozást, mert vannak országok, ahol ma is zéró tolerancia uralkodik e téren. Ráadásul az iváson vagy más szabálysértésen kapott biciklistől az autóvezetői jogo­sít­ványt is elveszik, ha van neki…

Gőz József Miklós

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában