2023.03.17. 18:30
Szigorítás jöhet a jogosítványoknál – ismétlővizsga várna az idős sofőrökre
A debreceni szakoktató véleményezte a vezetői engedéllyel kapcsolatos módosító javaslatokat.
Forrás: illusztráció / Shutterstock
Rendkívüli módosításokkal szigorítaná egy előkészületben lévő európai uniós törvénymódosítás az idősebb sofőrök vezetői engedélyhez való jogát. Erről az Origo számolt be csütörtökön. A javasolt törvénymódosítás szerint ha valaki hetven év felett szeretné megtartani a jogosítványát, meg kell ismételnie bizonyos vizsgálatokat. Az EU ezt a közlekedésbiztonság növelésével magyarázta. A jelenlegi gyakorlat szerint elegendő egy orvosi egészségügyi alkalmassági vizsgálat a meghosszabbításhoz, az Unió azonban ezen szeretne változtatni.
Konkrétumok ugyan nem derültek ki, sem a bevezetés pontos dátuma, és az sem, milyen teszteknek kellene alávetniük magukat az időseknek.
A Haon több évtizedes vezetési és oktatói tapasztalattal rendelkező debreceni szakember véleményét kérdezte, hogyan látja az eu-s szigorítást.
Horváth László teljes mértékben egyetért a szabályozás bevezetésével. A gépjármű-szakoktató ezt azzal indokolta, hogy időskorban nyilvánvalóan csökken a reakcióidő, kopnak a reflexek. Mint mondta, ez egy természetes folyamat, az ember hetvenéves korában kissé lelassul, csökken a döntéshozatali képessége.
A jelenkori közlekedési szokásoknak az idősebbek nagy általánosságban nem tudnak megfelelni, mivel teljesen más volt a morál az utakon, mint amikor ők szereztek jogosítványt. Eljutottunk odáig, hogy Debrecenben csúcsforgalom idején vetekszik a közlekedési sűrűség a budapestivel. Ebben a helyzetben mindenkinek csiszolt reflexekkel kellene közlekedni
– mondta.
Horváth László azt vallja, csak az közlekedjen, aki alkalmas arra, hogy erre a pörgős forgalomra reagálni tudjon.
Sőt, a szakember szerint a hetvenéves korhatárt sem kellene megvárni. – Talán nem leszek emiatt a kijelentés miatt közkedvelt, de vállalom: azok számára, akik nagyon régen szereztek vezetői engedélyt, bevezetném, hogy ismételt KRESZ-vizsgát csináljanak. Aki évtizedekkel ezelőtt szerezte meg a jogosítványát, nem biztos, hogy tisztában van az újonnan megalkotott jogszabályokkal – mondta a szakoktató. Megjegyezte, felelősségteljes dolog, aki önszorgalomból utánajár, és rendszeresen leköveti a KRESZ-módosításokat, de általában nem ez a jellemző. Ellenben megemlítette, volt olyan személy, aki felkereste, mondván, már régóta nem vezet, és szeretett volna gyakorolni, hogy visszaszokjon a közlekedési környezetbe.
Horváth Zoltán ugyanígy a kerékpárosoknak is kötelezővé tenné a KRESZ-vizsgát, hiszen – indoklása szerint – ők is ugyanúgy a forgalomban közlekednek, mint a segédmotorosok. Így az ismeretek hiányában balesetveszélyes helyzeteket idézhetnek elő.
Minden országban más
Jelenleg az Európai Unióban a vezetési alkalmasság felmérése tagországonként eltérő. Az egészségügyi követelményeken túl egyes európai országokban az idősebb vezetőktől ismételt vezető vizsgát követelnek. Míg Franciaországban, Németországban, Svédországban és Belgiumban nincs korhoz kötött korlátozás, a 70 év felettieknek Portugáliában kettő, Olaszországban és az Egyesült Királyságban három, Hollandiában ötévente kötelező az egészségügyi vizsgálat megismétlése.
HL