Közlekedés

2023.03.24. 07:00

Bízzunk a használt gumiabroncsban, vagy vegyünk inkább újat? Válaszol a debreceni szakember

A nyári gumicsere sürgősebb, mint azt gondolnánk.

Forrás: Kiss Annamarie

Márciust írunk, ez pedig többek közt azt jelenti: ideje feltenni a nyári gumikat. Mindannyian tudjuk, a melegebb időben sokkal biztonságosabb ezekkel közlekedni az utakon. Mindemellett arról sem szabad megfeledkezni, ha későn kapcsolunk, akkor bizony hosszú sorokat kell végigállnunk, hogy a csere megtörténjen – ugyanis ilyenkor szó szerint megrohamozzák a gumiszervizeket. – A nyári gumicsere ideje Magyarországon törvényileg nincs szabályozva, de amint a hőmérséklet tartósan 7 Celsius-fok felett van, feltételezhetjük, hogy már nincsenek talaj menti fagyok, ekkor ajánlott a téli gumik lecserélése nyárira – fogalmazott a Haon érdeklődésére Sipos Roland debreceni gumiszerviz-vezető. Hozzátette, az autótulajdonosok általában már az első melegebb napon megkeresik szervizüket március elején, ám ez az elmúlt évekre hivatkozva korai lehet. A nyári gumik cseréjének szezonja általában március közepétől egészen június közepéig szokott tartani.

Mint megosztotta, a nyári gumik mind anyagösszetételben, mind felületi kialakításban különböznek a téli változattól, ezáltal kisebb kopást, nagyobb tapadást (kisebb fékutat), valamint alacsonyabb fogyasztást eredményeznek a melegebb aszfalton. Továbbá a téli gumi a forró aszfalton rendkívül hangos is lehet. – Személy szerint kicsit zsákbamacskának tartom a használtgumi-vásárlást, mivel csak élesben derül ki, hogy jó gumit vásároltunk-e. Például előfordulhat, hogy a gumiabroncs ránézésre jó, aztán az autón mégis hangos, mivel félrekopott. Ha nem új gumit teszünk az autónkra, szükséges átnézni a mintázat profilmélységét – ami minimum 1,6 mm, de inkább 3,0 mm felett legyen –, szerkezeti állapotát, valamint gyártási idejét: 8 évnél idősebb gumit nem ajánlatos felszerelni. Az új gumiabroncs, ha 3 éven belül gyártották, és megfelelő körülmények között tárolták, aggodalom nélkül megvásárolható – hangsúlyozta.

Milyen legyen a tapadás?

Hajdu Kristóf debreceni gépjárművezető-szakoktató kiemelte: amikor nyári vagy téli abroncsok között nézelődünk, hogy mik is a különbségek, talán a legfontosabb az abroncs úgynevezett keveréke – ugyanis ebből adódóan más keménységük van. – Minél alacsonyabb hőmérsékleten kell használni az abroncsot, annál lágyabb a keverék, így biztosítva a téli körülmények közötti tapadást. Ha túl kemény lenne a keverék (tehát nyári gumit használnánk télen), akkor nem tud az abroncs úgy belemászni, belekapaszkodni az út apró egyenetlenségeibe, ezáltal nem tud úgy tapadni – mondta. Hozzátette: akkor ezen logika mentén felmerül, hogy miért ne használnánk téli (lágyabb keverékű) abroncsot nyáron is? – A magyarázat egyik fele: a lágyság. Minden abroncsnak van egy bizonyos üzemihőmérséklet-tartománya, a téli abroncs esetében ez körülbelül 20-30 fok maghőmérsékletet jelent, a nyári esetén viszont 70 foktól egészen 90 fokig terjedhet. Ha a téli abroncsot az eredeti hőterhelhetőségének a háromszorosának tesszük ki, akkor az az abroncs túllágyul, és amikor visszahűl, megkeményedik, ezáltal jelentősen rontva a tapadási képességét – tönkretéve azt – fogalmazott.

A gépjárművezető-szakoktató továbbá megjegyezte, a magyarázat másik fele: a mintázat. A téli abroncsoknak teljesen más mintázatuk van annak érdekében, hogy havas körülmények között is kapcsolatot tudjanak biztosítani a talajjal. Ez a mintázat nem indokolt nyári körülmények között.

Ha nem a túlrészletezett technikai hátteret nézzük, akkor sem egy háttérben meghúzódó, a gumiabroncsgyártók által kitalált összeesküvés-elméletet kell lássunk, ezek az időszakos abroncscserék a mi biztonságunkat szavatolják

– hangsúlyozta.

Hozzáfűzte: ha szeretnénk spórolni a gumicsere költségén, érdemes lehet a téli és nyári gumikat külön felnikre szereltetni, ilyenkor akár mi magunk is könnyedén tudjuk otthon cserélni, amikor a szezon kezdődik. Ilyenkor sose feledjük el, cserét követően 50 kilométer után húzzuk meg újra a csavarokat, és ellenőrizzük a nyomást, ugyanis egy szezon alatt könnyen ereszthet a nyomásból a kerék.

NE

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában