Valaki áfát csal, valaki a kilométerórát tekergeti – Európa rozsdatemetője lettünk

Valaki áfát csal, valaki a kilométerórát tekergeti – Európa rozsdatemetője lettünk
© Illusztráció: dailymail.co.uk
Debrecen – A jogalkotó tegyen róla, hogy csak a nyolc évnél fiatalabb autókat lehessen behozni az országba – ezt követeli a Magyar Lízingszövetség, valamint a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége. A két szervezet szerint tarthatatlan, hogy miközben 2013 és 2015 között 74 százalékkal nőtt a külföldről behozott autók száma, az átlagéletkoruk eléri a 11 évet.

Orbán András, a több márkát is forgalmazó OMP Autóház igazgatója szerint évekkel ezelőtt meg kellett volna hozni ezt a döntést, hiszen a hazai járműpark átlagéletkora már 13 év körül van. – Sok behozott autó motorja nem teljesíti a környezetvédelmi normát, ráadásul maga az importőr sem tud sokat az előéletükről. Valahol olvastam egy statisztikát arról, hogy a magánimportban behozott gépkocsik 70 százaléka vagy törött volt, vagy a kilométeróráját tekerték vissza, vagy más sumákságot követtek el vele. Mostanra Európa hulladéktemetőjévé váltunk – jelentette ki határozottan a márkakereskedő, aki szerint minden itthon eladott új autóra két régi behozott jut. „Sokan élnek abból, hogy az általános forgalmi adóval játszva behoznak 4-5 kocsit, majd a céget „beborítják”, hogy mire a naiv vevő esetleg visszamenne bármilyen panassszal, a telephelynek már nyomát se találja. Olyanok is vannak, akiknek telephelyük sincs, ezekkel érdemes óvatosnak lenni. Aki magának hoz be egy használt kocsit, azt még megértem. De, hogy emberek abból élhessenek (nem is rosszul), hogy Európát megszabadítják a sok ipari hulladéktól, ráadásul sokszor semmilyen közterhet nem fizetnek „áldásos” tevékenységük után, az azért felháborító.

Sokat látott ember

Vass Sándor 60 éve foglalkozik autókereskedelemmel, így sok mindent látott, meg annak az ellenkezőjét is. – Mi azon kevés márkakereskedések közé tartozunk, akik megtartották a használtautó-üzletágat. Nem egyszerű, hiszen komoly pénzek állnak a kocsikban, ráadásul ugye lakva válik meg… De minket legalább ismernek, garanciát vállalunk a portékáért, ide vissza tud jönni az ügyfél, ha a kocsival gondja van. Sokszor pontosan ez a bizalmi viszony hiányzik a magánimportban az importőr és az ügyfél kapcsolatából – utalt helyzeti előnyükre a nyugdíj mellett is aktív kereskedő. Elmondása szerint rengetegen ügyeskednek, sok az áfacsalás, és a kilométeróra visszatekerésének a Büntető Törvénykönyvbe történt beemelése sem riaszt el mindenkit a hamisítástól. „Van itt nálunk egy Toyota, 340 ezer kilométert futott. Úgy megy a motorja (és olyan értékeket is mérünk nála) mint egy 60-80 ezer kilométert futott autónál. Mi nem tekerjük vissza az óráját, nem is nagyon tudjuk eladni. Sokan ebből biztosan nem csinálnak lelkiismereti kérdést. Az autóimport attól népszerű, hogy még egy öreg verdán is meg tudja az illető keresni azt a 100-200 ezer forintját. Néhány napra azért ez nem rossz pénz” – így Vass Sándor.

Kétarcú dolog ez

Hosszú Ferenc használtautó-kereskedő szerint kétarcú dolog ez. Mint mondta, egyrészt jó lenne 8 évben meghúzni a limitet, mert mi vagyunk Európa szemetesládája. Másrészt viszont ha a nyolc évet bevezetnék, akkor egy csomó potenciális ügyfelet elvágnának az autóvásárlás lehetőségétől. – Hiszen óriási igény van az öreg nyugati autókra mondjuk 1 millió forintig, csakhogy egy nyolc éves verda (persze márkától és állapottól függően) átlag kétmillió forintot kóstál. Kíváncsi leszek, hogy a jogalkotónál melyik irányba billen majd el a mérleg nyelve – fogalmazott.

A hazai az igazi?

Pontosan azért, mert a külföldről behozott használt autók előélete finoman szólva is nehezen nyomon követhető, egyre nagyobb becsülete van a Magyarországon először forgalomba helyezett járműveknek. Az általunk megkérdezett márkakereskedők arról számoltak be, hogy egy-egy ilyen beszámított autónak az eladásával nem igazán kell bajlódniuk, hiszen a használtautó-kereskedők kapkodnak az olyan négykerekűek után, amelyeknek a története nyitott könyv a leendő vevő előtt.

– Petneházi Attila –








hirdetés